Akumulatorowe młotki obrotowo-udarowe z uchwytami SDS-plus (część III a). Konstrukcja.
Na rynku dostępne są dwa podstawowe wykonania tych narzędzi: (1) z silnikiem ułożonym liniowo w stosunku do osi wiercenia i (2) pod kątem 90° lub do niego zbliżonym.
Jeżeli chodzi o tzw. kształty obudów. to wariacji konstrukcyjnych jest więcej, ale można je sprowadzić do urządzeń pistoletowych (czyli przypominających kształtem klasyczną wiertarkę udarową), wiertarek typu „D” i młotków typu „L”. W konstrukcjach „L” stosuje się silniki zamontowane pod kątem 90° do osi wiercenia lub do niego zbliżonym. Typowa akumulatorowa młotowiertarka składa się z następujących podstawowych części:
- obudowy (lub obudów) silnika i mechanizmów elektronarzędzia z rękojeścią główną,
- silnika elektrycznego z wentylatorem chłodzącym,
- planetarnej przekładni zębatej i/lub kątowej (maszyny typu „L”) z mechanizmami napędzającymi udar pneumatyczny (łożysko wahliwe),
- mechanizmu udaru pneumatycznego,
- sprzęgła przeciążeniowego (opcjonalnie),
- uchwytu SDS-plus lub tzw. uchwytu szybkomocującego pozwalającego montować klasyczne uchwyty wiertarskie i SDS-plus (w zależności od wersji maszyny),
- mocowania akumulatora wraz ze stykami prądowymi, serwisowymi i służącym do sterowania pracą maszyny,
- akumulatora Li-Ion, NiMH lub NiCd (w zależności od stosowanej technologii zasilania),
- zespołu włącznika i elektronicznych układów sterujących, optymalizujących pobór energii, zabezpieczających przed przeciążeniem maszyny i baterii, itd.,
- demontowanej rękojeści dodatkowej montowanej na obudowie przekładni w pobliżu uchwytu narzędziowego,
- układów antywibracyjnych (opcjonalnie, np. sprężynowe zawieszenie rękojeścigłównej).