AKUMULATOROWE GWOŹDZIARKI HIKOKI NR1890DBCL i NR1890DBRL

We wrześniu weszły do sprzedaży akumulatorowe gwoździarki HiKOKI NR1890DBCL i NR1890DBRL mające innowacyjny mechanizm wbijania gwoździ. Zastępują one uciążliwe w pracy i obsłudze gwoździarki gazowe i pneumatyczne.

Popularnym „napędem” gwoździarek jest sprężone powietrze i gaz. W przypadku stosowania tego typu urządzeń pneumatycznych konieczne jest użycie kompresora. Nie zawsze ekonomicznie i operacyjnie uzasadnione jest posiadanie takiego zestawu urządzeń, a jego zakup to – jak wiadomo – dość spory wydatek. Często też stosowanie gwoździarek pneumatycznych na placach budowy nie jest możliwe z powodu braku dostępu do prądu 230 V koniecznego do zasilania kompresora albo z uwagi na bezpieczeństwo pracy, gdyż wejście na dach

z plączącym się wężem pneumatycznym nie należy do bezpiecznych. Z kolei gwoździarki gazowe są drogie w eksploatacji. Powodem jest konieczność częstej wymiany wkładów z gazem, a do tego dla bezawaryjnej pracy wymagają regularnego czyszczenia komory spalania, co jest dla użytkowników bardzo kłopotliwe. Remedium na wszystkie problemy z gwoździarkami pneumatycznymi i gazowymi stanowią gwoździarki akumulatorowe. Dlatego z dużą uwagą przyjrzeliśmy się nowym bezprzewodowym gwoździarkom HiKOKI NR1890DBCL i NR1890DBRL.

 

 

Są to narzędzia o stosunkowo niewielkich wymiarach i masie mające wszystkie funkcjonalności gwoździarek pneumatycznych i gazowych. Prezentowane narzędzia przystosowane są do wbijania gwoździ z główką D (NR1890DBCL) i okrągłą (NR1890DBRL) o średnicach 2,9 mm i długości od 50 do 90 mm. Gwoździe są automatycznie podawane do głowicy za pomocą magazynka o pojemności do 47 sztuk (NR1890DBCL) lub 37 (NR1890DBRL). Magazynek jest ustawiony pod kątem do osi narzędzia, dzięki temu dużo łatwiejsza jest praca w ciasnych miejscach. Obsługuje się go beznarzędziowo, co ułatwia szybkie ładowanie i opróżnianie.
Posługiwanie się prezentowanymi gwoździarkami akumulatorowymi HiKOKI jest wyjątkowo łatwe. Sterowanie pracą narzędzia sprowadza się właściwie do jego włączenia przyciskiem znajdującym się na panelu sterowania i wybrania jednego z dwóch trybów pracy: wbijanie pojedyncze lub seryjnie. Służą do tego oddzielne przyciski funkcyjne oznaczone intuicyjnie zrozumiałymi ikonami jednego gwoździa (wbijanie pojedyncze) i trzech gwoździ (seryjne). O dokonanym wyborze informuje też znajdująca się na panelu sterowania dioda LED, która świeci ciągle w przypadku trybu wbijania pojedynczego lub miga w wypadku seryjnego. Wbijanie w trybie pojedynczym wykonuje się przez wciśnięcie włącznika spustowego. Natomiast w trybie seryjnym wyłącznie dociska się tzw. nosek urządzenia do łączonego elementu. Głębokość wbijania ustawia się śrubą regulacyjną znajdującą się we wspomnianym nosku. Gwoździarki wyposażone są w mechaniczne zabezpieczenie przed strzałem w powietrze, które umożliwia wyłącznie wbijanie gwoździ w przypadku dociśnięcia noska do łączonych elementów drewnianych, jak również we wyłącznik bezpieczeństwa znajdujący na rękojeści urządzeń. Uniemożliwia on wbijanie w przypadku, kiedy urządzenie jest gotowe do pracy, czyli włączone. Rozwiązania te znacznie zwiększają bezpieczeństwo pracy.

 

 

W gwoździarkach zastosowano innowacyjne rozwiązanie mechanizmu wbijającego gwoździe, który wykorzystuje energię zawartą w sprężonym powietrzu. Bijak uderzający w gwóźdź zakończony jest na drugim swoim końcu tłokiem poruszającym się w cylindrze połączonym z komorą. Dlatego w dalszej części artykułu element ten będziemy nazywać bijako-tłokiem. Układ bijako-tłok, cylinder i komora zawiera sprężone powietrze i jest hermetyczny. Działanie mechanizmu wbijania, jak już łatwo się domyślić, wykorzystuje zasadę poduszki powietrznej i polega na zwiększaniu przez bijako-tłok ciśnienia sprężonego pierwotnie powietrza przez ruch tłoka w kierunku komory. Po tym następuje zwolnienie bijako-tłoka. Powoduje to bardzo szybki jego ruch (wystrzelenie) w stronę przeciwną zakończony uderzeniem w główkę gwoździa, czego konsekwencją jest jego wbicie. Aby móc cyklicznie wykorzystywać energię oddawaną przez powietrze w wyniku procesu jego rozprężania, bijako-tłok ma napęd, którego rolą jest zwiększanie stopnia sprężenia poduszki powietrznej hermetycznie zamkniętej w układzie. Odbywa się to przez przemieszczenie tłoka w cylindrze

w kierunku przeciwnym do wbijania. Bijako-tłok napędza silnik bezszczotkowy za pośrednictwem prostego mechanizmu zębatkowego. Jednostka napędowa pracuje bardzo precyzyjnie i szybko w krótkich interwałach czasowych, gdyż gwoździarkami możemy wbijać 1,5-2 gwoździe na sekundę. Osiągnięto to dzięki wykorzystaniu zaawansowanego sterowania elektronicznego silnika bezszczotkowego i efektywnego 18-woltowego systemowego zasilania z baterii Li-Ion.
Zastosowany w gwoździarkach HiKOKI NR1890DBCL i NR1890DBRL mechanizm pneumatyczny pracuje czysto i ekologicznie oraz praktycznie bezodrzutowo. Nie powoduje hałasu i nie wydziela spalin jak gwoździarki gazowe. Wysoką efektywność pracy nowych gwoździarek HiKOKI możemy wykorzystać zarówno w niskich temperaturach (zakres ich warunków temperaturowych – 0–40°C), jak i podczas montażu na dużych wysokościach, gdzie doprowadzenie sprężonego powietrza wężem jest bardzo trudne lub niemożliwe.
Do zasilania omawianych gwoździarek możemy zastosować wszystkie systemowe litowo-jonowe akumulatory HiKOKI o napięciu 18 V o pojemnościach 1.5, 2.0, 2.5, 3.0, 4.0, 5.0 i 6.0 A oraz 2-napięciowe Multi-Volt 18/36 V o pojemnościach 5.0/2.5 Ah i 8.0/4.0 Ah. Na jednym cyklu pracy akumulatora o pojemności 6.0 Ah gwoździarkami HiKOKI możemy wbić do 780 gwoździ. W przypadku pojemności 5.0 Ah ta liczba wynosi 700, zaś 3.0 Ah – 400.
Reasumując, akumulatorowe gwoździarki HiKOKI NR1890DBCL i NR1890DBRL to nowa jakość montażu gwoździami elementów drewnianych, w tym konstrukcji drewnianych takich jak dachy czy domy szkieletowe itp. Urządzenia nie tylko zapewniają wysoką efektywność i wygodę oraz ekologiczność pracy, ale także w porównaniu do gwoździarek pneumatycznych i gazowych znacznie obniżają jejkoszty.

pins

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments