Akumulatorowa szlifierka kątowa Bosch GWS 18-125 V-LI

Akumulatorową szlifierkę kątową GWS 18-125 V-LI Bosch wyposażył w 18-woltowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 4 Ah.

 

 

 

Dość nietypowo zaczniemy w tym artykule od źródła zasilania. Prezentowana szlifierka kątowa Bosch czerpie bowiem energię z jednych z najnowocześniejszych akumulatorów na rynku elektronarzędzi. Litowo-jonowy akumulator o napięciu 18 V i pojemności 4 Ah jest nafaszerowany nowoczesnymi rozwiązaniami i systemami elektronicznymi chroniącymi ogniwa przed uszkodzeniem. Najważniejsza jest technologia COOLPACK. To specjalny element, który odprowadza ciepło z ogniw na zewnątrz obudowy akumulatora. Dzięki temu rozwiązaniu podniesiono nie

tylko wydajność baterii, ale także ich żywotność. Efektywność akumulatora określa się na ok. 65% większą niż modelu 18-woltowego o pojemności 3 Ah. Nowe akumulatory z technologią COOLPACK są aż o 100% trwalsze od tradycyjnych rozwiązań. Przy zwiększonej pojemności rozmiary i waga akumulatora 4 Ah pozostały na poziomie baterii 3 Ah. Akumulator 4 Ah zastosowany w szlifierce Bosch GWS 18-125 V-LI jest najmniejszym i  najlżejszym na rynku. Warto też tutaj wspomnieć, że elektronika chroniąca ogniwa przed uszkodzeniami pozwoliła na zastosowanie wskaźników LED poziomu naładowania energią. Obudowa nowego akumulatora chroni go przed skutkami upadku z wysokości aż 3 m.
Nowoczesne źródło zasilania współpracuje z innowacyjnym zespołem napędowym. Sercem szlifierki Bosch jest bowiem kompaktowy 4-polowy silnik prądu stałego. Dzięki takiej konstrukcji każda szczotka przenosi tylko połowę ładunku prądu zasilającego, przez co zmniejsza się obciążenie i zużycie poszczególnych elementów konstrukcyjnych silnika (np. komutatora). Warto też dodać, że silnik 4-polowy jest mocniejszy, wydajniejszy i uzyskuje większe momenty obrotowe (m.in. dzięki zastosowaniu magnesów z ziem rzadkich) przy mniejszych rozmiarach i wadze od standardowych silników 2-polowych. W układzie napędowym zastosowano 4 specjalne szczotki węglowe LifetimeBrush, które charakteryzują się trwałością i długimi okresami między kolejnymi wymianami.
Silnik przez przekładnię generuje obroty wynoszące 10.000/min, co pozwala na wydajne cięcie. Motor wyposażony jest w system Electronic Motor Protection (EMP). Jest to elektroniczny układ, który automatycznie wyłącza jednostkę napędową w chwili jej nadmiernego obciążenia. Jeśli w trakcie cięcia zbyt mocno dociśniemy tarczę do obrabianego materiału, silnik się wyłączy. Należy wtedy włącznik główny przesunąć do pozycji „wyłączony” i ponownie uruchomić narzędzie. Technologia EMP zapobiega w ten sposób przegrzaniu się podzespołów i wydłuża żywotność całej maszyny.

Najnowsza szlifierka kątowa Bosch GWS 18-125 V-LI to model przystosowany do obsługi tarczy 125 mm. Rozmiar ten pozwala ciąć elementy o maksymalnej grubości 30 mm. Jak widać, żywiołem tego urządzenia będą jednak zadania związane z cięciem (75-80% zastosowań). Osłona tarczy – metalowa – spełnia obowiązujące od niedawna normy bezpieczeństwa, skutecznie chroniąc operatora przed odłamkami rozrywającej się tarczy. Za bezpieczeństwo użytkownika odpowiedzialny jest także dwufunkcyjny włącznik główny oraz system chroniący przed ponownym rozruchem maszyny w momencie odcięcia zasilania spowodowanego zakleszczeniem tarczy.
Jak pokazują statystyki, ponad połowę czasu pracy małą szlifierką wykonuje się jedną ręką. Konstruktorzy muszą więc tak dopasowywać średnicę obudowy elektronarzędzia, aby cięcie czy szlifowanie jedną ręką było przede wszystkim bezpieczne. Korpus szlifierki Bosch leży pewnie w dłoni – pokryty jest materiałem antypoślizgowym. W zadaniach wymagających większej kontroli należy skorzystać z uchwytu pomocniczego (wkręcanego do głowicy z lewej lub prawej strony). Nowa szlifierka GWS 18-125 V-LI będzie dostępna w dwóch wersjach: (1) w walizce systemowej L-BOXX z dwiema bateriami 4 Ah i ładowarką 30 min i (2)  w kartonie w tzw. wersji solo, tj. bez akumulatorów i ładowarki.

 

Dane techniczne akumulatorowej szlifierki kątowej Bosch GWS 18-125 V-LI

Obroty na biegu jałowym

10.000/ min

Średnica tarczy szlifierskiej

125 mm

Rodzaj baterii/napięcie/pojemność

Li-Ion/18 V/4 Ah

Waga

2,3 kg

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments