25-procentowy wzrost polskiego rynku drogowego w 2011 r.

Lata 2011-12 będą szczytowym okresem koniunktury w budownictwie drogowym. Dzięki pokaźnym inwestycjom ze strony GDDKiA wartość zrealizowanych robót drogowych już w 2011 r. przekroczy 30 mld zł. Opóźnienia w realizacji projektów na Euro 2012, a także z

 

 

Według raportu „Budownictwo drogowe w Polsce 2011 – Prognozy rozwoju na lata 2011-2014” opublikowanego przez firmę badawczą PMR, po wzrostach przekraczających 40% w pierwszym półroczu, w drugiej połowie bieżącego roku dynamika produkcji budowlanej z tytułu budownictwa drogowego i mostowego nieco wyhamuje. W rezultacie, w całym 2011 r. wartość robót drogowych wzrośnie o blisko jedną czwartą

i wyniesie niemal 31 mld zł.

Rok 2011 będzie szczytowym okresem dla branży drogowej pod względem wartości realizowanych robót i już od 2012 r. sektor notować będzie systematyczne, kilkunastoprocentowe spadki będące pochodną mniejszej liczby autostrad i dróg ekspresowych w fazie budowy. Analitycy PMR oczekują, że sektor drogowy osiągnie dno w 2014 r., kiedy to produkcja ukształtuje się na poziomie nieco ponad 19 mld zł. Natomiast od 2015 r. produkcja budowlana z tytułu budownictwa drogowego może zacząć ponownie rosnąć, m.in. dzięki korzystnej dla Polski perspektywie unijnej na lata 2014-2020, a także zapowiadanej realizacji przynajmniej jednego dużego projektu autostradowego w formule PPP.

Z uwagi na liczne opóźnienia w budowie dróg ekspresowych i autostrad, plan GDDKiA na 2011 r., zakładający wydatki na poziomie 33 mld zł, jest mało realny. W związku z tym część płatności przesunie się na lata 2012-2013. Opóźnienia w realizacji dróg sprawią, że w 2013 r. rynek drogowy przeżyje mniejszy szok wynikający z redukcji liczby nowych, dużych kontraktów drogowych.

W ocenie analityków PMR, powrót do nakładów na budowę dróg krajowych w Polsce do poziomu sprzed 2007 r., czyli mniej niż 10 mld zł wydawanych rocznie przez GDDKiA, jest mało prawdopodobny m.in. z powodu wprowadzonych w ostatnich latach ułatwień ustawowych przy przygotowywaniu inwestycji czy większych możliwości współfinansowania projektów ze środków UE. – Przez ostatnie trzy lata drogowa machina inwestycyjna została na tyle mocno rozkręcona, że nie sposób jest ją teraz radykalnie wyhamować – uważa Bartłomiej Sosna, starszy analityk rynku budowlanego w PMR i autor raportu.

Obok topniejącego budżetu GDDKiA negatywny wpływ na wartość rynku drogowego po 2011 r. będą miały także inwestycje koncesjonariuszy, które już w 2012 r. zmaleją niemal do zera (na koniec 2011 r. planuje się zakończenie dwóch trwających obecnie dużych projektów realizowanych w ramach PPP). Kolejne inwestycje ze strony prywatnych koncesjonariuszy możliwe są nie wcześniej niż w 2014 r., w zależności od powodzenia negocjacji w sprawie budowy 140 km autostrady A1 na odcinku Tuszyn-Pyrzowice.

W sytuacji spadających po 2012 r. nakładów na drogi krajowe na znaczeniu zyskiwać będą środki wydatkowane w ramach programu przebudowy dróg lokalnych, którego kontynuacja zapowiadana jest na lata 2012-2015. Jest to bardzo dobra wiadomość dla branży budowlanej, zwłaszcza w świetle oczekiwanego zmniejszenia liczby podpisywanych dużych kontraktów drogowych. Niewykluczone, że po lokalne zlecenia drogowe coraz częściej sięgać będą także duże firmy budowlane posiadające wolne moce wykonawcze w danym regionie.

– Trudną sytuację mniejszych firm drogowych może poprawić oczekiwany wzrost inwestycji w branży energetycznej, która będzie w przyszłości wiodącym segmentem rynku inżynieryjnego w Polsce. Duża liczba realizowanych po 2013 r. projektów energetycznych poprawiłaby znacznie również rozmiary portfeli zamówień największych firm inżynieryjnych. Dzięki temu w realizowanych przez te firmy kontraktach drogowych w dalszym ciągu średniej wielkości przedsiębiorstwa drogowe byłyby zatrudniane jako podwykonawcy. Jeśli natomiast zapowiadane inwestycje energetyczne nie wystartują lub się opóźnią, w obliczu mniejszego portfela zamówień i konieczności utrzymania poziomu zatrudnienia, pozyskane w przyszłości kontrakty drogowe niemal w całości zrealizowane zostaną za pomocą zasobów własnych największych firm wykonawczych. Scenariusz taki byłby zabójczy dla wielu średnich firm z branży drogowej – ocenia Bartłomiej Sosna, starszy analityk rynku budowlanego i autor raportu.

width="600" height="450"/>

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Ubrania PREMIUM PRO od NEO TOOLS – niezawodność w ekstremalnych warunkach

Praca w wymagających warunkach, niezależnie od branży, wymaga odpowiedniej odzieży roboczej, która jest trwała i zapewnia bezpieczeństwo i wygodę. W odpowiedzi na te potrzeby marka NEO TOOLS stworzyła linię odzieży roboczej Premium PRO, łączącą innowacyjne technologie, wysokiej jakości materiały oraz ergonomiczne rozwiązania ułatwiające pracę.

Wśród produktów linii Premium PRO znajdują się spodnie robocze 81-234, ogrodniczki 81-249 oraz bluza 81-214, które zostały zaprojektowane z myślą o profesjonalistach, pracujących w trudnych i bardzo trudnych warunkach w budownictwie, przemyśle, rolnictwie, leśnictwie, logistyce. Każdy

element tej odzieży wyróżnia się nie tylko najwyższą trwałością, ale także nowoczesnym designem i zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa pracy. Przyjrzyjmy się więc szczegółowo każdemu z tych produktów.

Spodnie robocze Premium PRO 81-234 NEO TOOLS

Zostały wykonane z wysokiej jakości bawełny Canvas o gramaturze 425 g/m², co gwarantuje odporność na przetarcia oraz pełny komfort użytkowania. Tkanina Canvas jest wysoce trwała i wytrzymała, dzięki czemu spodnie sprawdzają się w najtrudniejszych warunkach pracy. Znacząco podnoszą ich trwałość wzmocnienia wykonane z tkaniny Cordura NYCO o gramaturze 272 g/m² (75% bawełna, 25% nylon). Rozmieszczono je w newralgicznych miejscach, takich jak: kieszenie, kolana i tylne oraz dolne części nogawek. Spodnie mają przeszycia neonowo-zielone, które podnoszą ich estetykę, odpowiednio kontrastując się z pozostałymi fragmentami garderoby.
Wyposażono je także w wysokiej jakości zamki YKK, potrójne szwy, magnetyczne napy oraz odblaskowe nadruki 3M. W spodniach znajdziemy aż 18 różnego rodzaju kieszeni z wystarczającą ilością miejsca na akcesoria, narzędzia czy dokumenty. Co więcej, ich gumowy wewnętrzy pas z antypoślizgowym nadrukiem oraz z zamkiem umożliwia dopięcie bluzy z serii Premium PRO i stworzenie komfortowego kombinezonu o wielu zastosowaniach. Z kolei na tyle profilowanych nogawek spodni znajduje się dodatkowa wentylacja na zamek kryty, która pozytywnie wpływa na komfort ich noszenia. Nogawki można także przedłużyć o 4 cm, dopasowując je do wzrostu użytkowników. Spodnie Premium PRO 81-234 NEO TOOLS oferowane są w szerokiej rozmiarówce od XS do XXXL. Posiadają certyfikat CE zgodny z normą EN ISO 13688:2013.

Ogrodniczki robocze Premium PRO 81-249

Podobnie jak spodnie, ogrodniczki wykonane są ze 100% bawełny Canvas o gramaturze 425 g/m². Zastosowano w nich również wzmocnienia z tkaniny Cordura NYCO rozmieszczone w newralgicznych miejscach i wyposażono w wysokiej jakości zamki YKK, potrójne szwy, magnetyczne napy oraz odblaskowe nadruki 3M oraz 14 kieszeni na różnego rodzaju akcesoria, narzędzia i dokumenty. Mają one gumowe szelki z antypoślizgowym nadrukiem, który zapobiega zsuwaniu się ich z ramion, a także regulację długości umożliwiającą optymalne dopasowanie do wzrostu użytkownika. Tak jak w spodniach, w tyle profilowanych nogawek znajduje się dodatkowa wentylacja na zamek kryty podnosząca komfort noszenia ogrodniczek. Nogawki można też przedłużyć o 4 cm. Ogrodniczki z serii Premium PRO 81-249 NEO TOOLS oferowane są w szerokiej rozmiarówce od XS do XXXL i posiadają certyfikat CE zgodny z normą EN ISO 13688:2013.

Bluza robocza Premium PRO 81-214 NEO TOOLS

Wykonano ją z tego samego materiału (bawełny Canvas) co spodnie i ogrodniczki, zapewniając spójność estetyczną i praktyczną prezentowanej odzieży NEO TOOLS Premium PRO. W bluzie wykonano także z tkaniny Cordura NYCO wzmocnienia, które zwiększają jej trwałość. Znajdują się one na barkach, plecach i rękawach. Z kolei z materiału uzupełniającego wykonano kontrastujące neonowo-zielone akcenty. Podobnie jak spodnie czy ogrodniczki, bluzę wyposażono w elastyczną podszewkę z siatki, wysokiej jakości zamki YKK, magnetyczne zatrzaski oraz odblaskowe nadruki 3M. Łącznie posiada ona 12 różnego rodzaju kieszeni służących do przechowywania akcesoriów, narzędzi i dokumentów.
Co ważne, wydłużony tył oraz elastyczny pas z zamkiem umożliwiają dopięcie bluzy do spodni z serii Premium PRO i stworzenie wspomnianego, komfortowego

kombinezonu o wielu zastosowaniach. Na jej rękawie znajduje się dodatkowa naszywka na rzep pozwalająca na oznakowanie produktu logiem użytkownika, a także wszywka identyfikacyjna wewnątrz odzieży, która ułatwia jej rozpoznanie w miejscu pracy. Bluza 81-214 z serii Premium PRO NEO TOOLS oferowana jest w szerokiej rozmiarówce od S do XXXL.

Podsumowanie

Odzież robocza NEO TOOLS Premium PRO to doskonałe rozwiązanie dla profesjonalistów, którzy wymagają najwyższego poziomu ochrony i komfortu. Dzięki zastosowaniu wytrzymałych materiałów, takich jak Cordura NYCO, oraz nowoczesnych rozwiązań, seria Premium PRO sprawdza się w najtrudniejszych warunkach pracy. Spodnie, ogrodniczki i bluza robocza nie tylko gwarantują trwałość, ale także zapewniają wygodę użytkowania i profesjonalny wygląd.

pins

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2025 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu