25-procentowy wzrost polskiego rynku drogowego w 2011 r.

Lata 2011-12 będą szczytowym okresem koniunktury w budownictwie drogowym. Dzięki pokaźnym inwestycjom ze strony GDDKiA wartość zrealizowanych robót drogowych już w 2011 r. przekroczy 30 mld zł. Opóźnienia w realizacji projektów na Euro 2012, a także z

 

 

Według raportu „Budownictwo drogowe w Polsce 2011 – Prognozy rozwoju na lata 2011-2014” opublikowanego przez firmę badawczą PMR, po wzrostach przekraczających 40% w pierwszym półroczu, w drugiej połowie bieżącego roku dynamika produkcji budowlanej z tytułu budownictwa drogowego i mostowego nieco wyhamuje. W rezultacie, w całym 2011 r. wartość robót drogowych wzrośnie o blisko jedną czwartą

i wyniesie niemal 31 mld zł.

Rok 2011 będzie szczytowym okresem dla branży drogowej pod względem wartości realizowanych robót i już od 2012 r. sektor notować będzie systematyczne, kilkunastoprocentowe spadki będące pochodną mniejszej liczby autostrad i dróg ekspresowych w fazie budowy. Analitycy PMR oczekują, że sektor drogowy osiągnie dno w 2014 r., kiedy to produkcja ukształtuje się na poziomie nieco ponad 19 mld zł. Natomiast od 2015 r. produkcja budowlana z tytułu budownictwa drogowego może zacząć ponownie rosnąć, m.in. dzięki korzystnej dla Polski perspektywie unijnej na lata 2014-2020, a także zapowiadanej realizacji przynajmniej jednego dużego projektu autostradowego w formule PPP.

Z uwagi na liczne opóźnienia w budowie dróg ekspresowych i autostrad, plan GDDKiA na 2011 r., zakładający wydatki na poziomie 33 mld zł, jest mało realny. W związku z tym część płatności przesunie się na lata 2012-2013. Opóźnienia w realizacji dróg sprawią, że w 2013 r. rynek drogowy przeżyje mniejszy szok wynikający z redukcji liczby nowych, dużych kontraktów drogowych.

W ocenie analityków PMR, powrót do nakładów na budowę dróg krajowych w Polsce do poziomu sprzed 2007 r., czyli mniej niż 10 mld zł wydawanych rocznie przez GDDKiA, jest mało prawdopodobny m.in. z powodu wprowadzonych w ostatnich latach ułatwień ustawowych przy przygotowywaniu inwestycji czy większych możliwości współfinansowania projektów ze środków UE. – Przez ostatnie trzy lata drogowa machina inwestycyjna została na tyle mocno rozkręcona, że nie sposób jest ją teraz radykalnie wyhamować – uważa Bartłomiej Sosna, starszy analityk rynku budowlanego w PMR i autor raportu.

Obok topniejącego budżetu GDDKiA negatywny wpływ na wartość rynku drogowego po 2011 r. będą miały także inwestycje koncesjonariuszy, które już w 2012 r. zmaleją niemal do zera (na koniec 2011 r. planuje się zakończenie dwóch trwających obecnie dużych projektów realizowanych w ramach PPP). Kolejne inwestycje ze strony prywatnych koncesjonariuszy możliwe są nie wcześniej niż w 2014 r., w zależności od powodzenia negocjacji w sprawie budowy 140 km autostrady A1 na odcinku Tuszyn-Pyrzowice.

W sytuacji spadających po 2012 r. nakładów na drogi krajowe na znaczeniu zyskiwać będą środki wydatkowane w ramach programu przebudowy dróg lokalnych, którego kontynuacja zapowiadana jest na lata 2012-2015. Jest to bardzo dobra wiadomość dla branży budowlanej, zwłaszcza w świetle oczekiwanego zmniejszenia liczby podpisywanych dużych kontraktów drogowych. Niewykluczone, że po lokalne zlecenia drogowe coraz częściej sięgać będą także duże firmy budowlane posiadające wolne moce wykonawcze w danym regionie.

– Trudną sytuację mniejszych firm drogowych może poprawić oczekiwany wzrost inwestycji w branży energetycznej, która będzie w przyszłości wiodącym segmentem rynku inżynieryjnego w Polsce. Duża liczba realizowanych po 2013 r. projektów energetycznych poprawiłaby znacznie również rozmiary portfeli zamówień największych firm inżynieryjnych. Dzięki temu w realizowanych przez te firmy kontraktach drogowych w dalszym ciągu średniej wielkości przedsiębiorstwa drogowe byłyby zatrudniane jako podwykonawcy. Jeśli natomiast zapowiadane inwestycje energetyczne nie wystartują lub się opóźnią, w obliczu mniejszego portfela zamówień i konieczności utrzymania poziomu zatrudnienia, pozyskane w przyszłości kontrakty drogowe niemal w całości zrealizowane zostaną za pomocą zasobów własnych największych firm wykonawczych. Scenariusz taki byłby zabójczy dla wielu średnich firm z branży drogowej – ocenia Bartłomiej Sosna, starszy analityk rynku budowlanego i autor raportu.

width="600" height="450"/>

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

ELEMENTY MASZYN BUDOWLANYCH, KTÓRE TRZEBA REGULARNIE WYMIENIAĆ – SPRAWDŹ, NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ

Maszyny budowlane to sprzęt, który na co dzień pracuje w ekstremalnych warunkach. Deszcz, kurz, mróz, błoto to tylko niektóre z nich. Dlatego tak istotna jest prawidłowa i systematyczna konserwacja. Brak przeglądów może skutkować poważnymi awariami, które mogą spowodować przymusową wymianę całej maszyny. Regularne dbanie o wszystkie komponenty, wymianę elementów eksploatacyjnych oraz przegląd podzespołów jest również o wiele tańszą opcją niż naprawa poważnej usterki. Jakie elementy wymagają zatem szczególnej uwagi i które trzeba wymieniać najczęściej?

 

Najczęściej zużywające się elementy maszyn budowlanych

Koparki, dźwigi, ładowarki, ale również i pozostały sprzęt budowlany ulega bardzo szybkiemu zużyciu, głównie za sprawą ciężkich warunków pracy. W przypadku niedopilnowania

przeglądu maszyny, awaria może doprowadzić do opóźnień w budowie, a więc i strat finansowych. Można tego oczywiście uniknąć dzięki regularnemu badania stanu technicznego maszyny i korzystaniu z autoryzowanych sklepów z częściami do maszyn budowlanych.

Na podstawie wielu badań oraz długoletnich obserwacji można potwierdzić, iż, elementami maszyn, które ulegają najszybszemu zużyciu, są te, które mają bezpośredni kontakt z czynnikami ryzyka. W ich skład liczymy na przykład szyby, zęby ładowarki, błotniki, ale także i gumowe gąsienice. W przypadku gąsienic niezbędna jest systematyczna wymiana takich komponentów jak rolki jezdne, stalowe łańcuchy, czy koła napinające. Wielogodzinna praca maszyn budowlanych sprzyja również zużyciu takich elementów jak łożyska, wały napędowe, sworznie, drążki kierownicze, czy tuleje. Przy wymianie tych elementów należy pamiętać, że tylko oryginalne części na przykład firmy JCB, czy Volvo zapewnią maszynie prawidłową i możliwie najdłuższą pracę bez przykrych niespodzianek w postaci nagłych usterek.

Części do maszyn budowlanych – zawsze oryginalne

Aby w pełni wykorzystać potencjał maszyny oraz całą jej moc, niezbędne jest zadbanie o zestaw elementów najwyższej jakości, a także regularną kontrolę nad stanem technicznym układu jezdnego i hamulcowego, podzespołów elektrycznych oraz elementów nadwozia. Kluczową rolę odgrywa również wymiana filtrów i olejów silnikowych, które zapewniają maszynie maksymalną wydajność. Zalecane jest korzystanie z markowych filtrów i olei na przykład firmy CAT, które wydłużą maksymalnie żywotność silnika oraz jego podzespołów. Oryginalne filtry w przeciwieństwie do tanich zamienników posiadają wkłady plastikowo-papierowe, dzięki czemu są odporne na korozje i zapewniają dłuższą żywotność. Do najważniejszych filtrów należą:

 

Filtr oleju

Jego zadaniem jest schładzanie, a także smarowanie ruchomych elementów silnika. Wymiana tych filtrów jest kluczowa dla zapewnienia wysokiej mocy silnika, a więc i mniejszego zużycia paliwa.

Filtry paliwa

Odpowiadają za separację zanieczyszczeń w paliwie oraz ochronę układu paliwowego silnika przed szybszym zużyciem.

Filtr powietrza

Zatrzymuje cząsteczki o wysokiej gęstości jak pyły czy sadza przed dostaniem się do silnika. Systematyczna wymiana tych filtrów to absolutna podstawa, gdyż nawet niewielka ilość kurzu spowoduje nieodwracalne szkody silnika.

Filtry kabinowe

Nazywane również filtrami przeciwpyłowymi, oczyszczają powietrze trafiające z zewnątrz do kabiny przez kanały wentylacyjne i klimatyzację. Są to elementy niezwykle ważne dla zdrowia, ponieważ takie zanieczyszczenia mogą spowodować nieodwracalne uszczerbki na zdrowiu człowieka.

Filtry hydrauliczne

Jeden z najczęściej wymienianych filtrów, a to za sprawą narażonego na ekstremalne obciążenia układu hydraulicznego.

Na koniec warto wspomnieć również o profilaktyce i konserwacji maszyn budowlanych oraz systematycznemu serwisowaniu zgodnemu z zaleceniami producenta. Każda maszyna budowlana posiada swój indywidualny harmonogram wymiany części oraz szacowaną żywotność. Wymiana elementów narażonych na szczególne zużycie jest krokiem niezbędnym i absolutnie koniecznym, by wydłużyć bezawaryjność maszyny, zadbać o jej optymalną pracę, a także niezawodność.

Podsumowując, przy regularnym dbaniu o sprzęt budowlany praktycznie nie ma mowy o wystąpieniu niepożądanej awarii maszyny. Kluczowym elementem jest jednak korzystanie z materiałów i komponentów markowych, najwyższej jakości, jakie zapewni jedynie autoryzowany sklep z częściami do maszyn budowlanych. Inwestycja w dobre materiały to w dłuższej perspektywie spora oszczędność. Nawet najdroższe elementy, są o wiele tańsze niż naprawa poważnej awarii.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2024 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu