2,5 mld złotych przychodów w 2013 r. Bosch umacnia pozycję w Polsce
Koncern Bosch osiągnął w Polsce w 2013 roku przychody w wysokości prawie 2,5 mld PLN*. Wzrosłu one o 2%, pomimo trudnej sytuacji rynkowej. W 2014 roku Bosch przewiduje dalszy rozwój w Polsce, bazując na dwucyfrowym wzroście obrotów koncernu w pierwszym kwartale br.
Bosch utrzymuje silną pozycję na rynku pomimo spadków koniunktury w głównych obszarach swojej działalności: branży budowlanej oraz przemyśle samochodowym. Wzrost obrotów w 2013 roku był możliwy przede wszystkim dzięki rozwojowi nowych kanałów dystrybucji, takich jak sprzedaż internetowa, oraz dzięki innowacyjnym produktom w obszarach systemów zabezpieczeń, elektronarzędzi
i termotechniki. – Naszą siłą są kompleksowe i nowoczesne rozwiązania, których obecnie poszukują klienci – powiedziała Krystyna Boczkowska, prezes spółki Robert Bosch oraz reprezentantka Grupy Bosch w Polsce podczas rocznej konferencji prasowej w Warszawie. – Należą do nich na przykład najmniejszy na rynku dalmierz laserowy PLR15, nowa generacja kamer DINION starlight czy aplikacje na smartfony i tablety. Co więcej, nieodłącznym elementem naszej oferty jest serwis na najwyższym poziomie – dodała Krystyna Boczkowska. W 2013 roku Grupa Bosch, utrzymała stabilny poziom inwestycji w wysokości 29,8 mln złotych. Zostały one przeznaczone na rozbudowę linii produkcyjnych w fabryce układów hamulcowych Bosch w Mirkowie oraz na inwestycje infrastrukturalne w Warszawie.
Krystyna Boczkowska, prezes spółki Robert Bosch oraz reprezentantka Grupy Bosch w Polsce
Bosch wśród najbardziej atrakcyjnych pracodawców
Przedsiębiorstwo zatrudnia w Polsce prawie 1000 osób. Rankingi niezależnych instytutów prowadzone w ostatnich latach potwierdzają, że Bosch znajduje się w grupie najbardziej cenionych pracodawców w naszym kraju. Szczególnym wyróżnieniem jest 2. miejsce w badaniu przeprowadzonym wśród 10 tys. studentów kierunków inżynieryjnych oraz certyfikat Top Employers Polska 2014. Certyfikat ten otrzymują firmy o wysokich standardach w zakresie kultury organizacyjnej, warunków pracy oraz możliwości rozwoju i podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
Rozwój działu części samochodowych
Dział Techniki Motoryzacyjnej Bosch, reprezentowany w Polsce przede wszystkim przez dywizję części samochodowych, w 2013 roku rozwijał się pozytywnie i powiększył swoje udziały rynkowe. Ważnym elementem strategii działu jest rozwój sieci autoryzowanych warsztatów samochodowych. Działająca pod markami Bosch Service i Auto Crew sieć konsekwentnie podwyższa poziom usług w zakresie napraw przez procesy certyfikacji, audyty i szkolenia. Obecnie zrzesza prawie 400 warsztatów samochodowych i jest największą w Polsce siecią autoryzowaną przez producenta części zamiennych.
Aplikacje mobilne do sterowania urządzeniami grzewczymi
Dział Bosch Termotechnika systematycznie umacnia swoją pozycję na rynku grzewczym w Polsce, oferując kompleksowe portfolio urządzeń i systemów grzewczych zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dużych inwestycji. Dział wprowadził w ubiegłym roku kilka przełomowych rozwiązań przeznaczonych dla instalatorów (pierwsze na rynku e-szkolenia połączone z certyfikacją) oraz końcowych użytkowników (aplikacje mobilne na smartfony do zdalnego sterowania urządzeniami grzewczymi Junkers i Buderus).
Rok innowacji w dziale Systemów Zabezpieczeń
Dział Systemów Zabezpieczeń konsekwentnie zwiększa swoje udziały rynkowe oraz umacnia pozycję lidera branży. W niektórych liniach produktowych, takich jak systemy sygnalizacji pożarowej czy systemy kontroli dostępu, udało się osiągnąć w 2013 roku dwucyfrowe wzrosty. Ważną rolę odgrywają tutaj innowacyjne produkty. Na przykład w obszarze systemów telewizji przemysłowej w ciągu 12 miesięcy 80% produktów zostało zastąpionych urządzeniami nowej generacji.
Elektronarzędzia Bosch: 35% sprzedaży stanowią nowe produkty
Mimo trudnej sytuacji w branży budowlano-montażowej w Polsce, która zanotowała prawie 10-proc. spadek, dział Bosch Elektronarzędzia utrzymał udziały rynkowe w elektronarzędziach sieciowych i pozostał liderem rynku narzędzi profesjonalnych. Nowości produktowe stanowiły 35% całości sprzedaży działu. Należały do nich m.in. automatyczna kosiarka akumulatorowa Indego czy uniwersalny system akumulatorowy 18 V „Power4All” przeznaczony dla całej rodziny elektronarzędzi Bosch. Co więcej, serwis elektronarzędzi Bosch został w 2013 roku uznany na drodze wewnętrznego audytu za najlepszy serwis na świecie. Nagroda
Zaangażowanie w edukację
Bosch aktywnie wspiera działania mające na celu promowanie nowoczesnej edukacji technicznej w Polsce. Realizuje między innymi program dualnego systemu nauczania w fabryce układów hamulcowych w Mirkowie, którym od 2012 roku jest objętych 25 uczniów. Ponadto Bosch zainicjował merytoryczną dyskusję pomiędzy MEN a dyrektorami szkół technicznych o efektach reformy systemu edukacji i możliwościach jego poprawy. Ważnym wydarzeniem jest wspierana przez Boscha Ogólnopolska Olimpiada Techniki Samochodowej dla uczniów szkół samochodowych, organizowana już od 15 lat. Finał Olimpiady odbywa się w Centrum Szkoleniowym firmy w Warszawie. W tym roku Bosch ufundował główną nagrodę w konkursie, tj. samochód, który trafi jako model szkoleniowy do warsztatu w zwycięskim zespole szkół. Ponadto Grupa Bosch w Polsce od czterech lat realizuje program edukacyjny dla gimnazjalistów pod nazwą Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha, którego celem jest popularyzacja kierunków technicznych jako dalszej ścieżki kształcenia. W programie wzięło udział ponad 4500 uczniów z Warszawy i Wrocławia.
Działalność i wyniki Grupy Bosch na świecie w 2014 roku
Grupa Bosch na świecie oczekuje w bieżącym roku wzrostu sprzedaży w granicach 3-5%. Produkty i usługi wykorzystujące funkcjonalność sieci internetowej będą należały do głównych elementów oferty przedsiębiorstwa. Dzięki szerokiej wiedzy technologicznej oraz know-how w dziedzinie sprzętu i oprogramowania Bosch jako światowy dostawca technologii i usług jest dobrze przygotowany do kroku w tym kierunku.
– Klasyczne atuty naszego przedsiębiorstwa, takie jak innowacyjność, jakość, obecność na rynkach międzynarodowych oraz integrująca siła kultury korporacyjnej, liczą się także w świecie połączonym w sieci – powiedział dr Volkmar Denner, prezes zarządu Grupy Bosch, podczas niedawnej konferencji rocznej w Niemczech. Ponadto Bosch jest światowym liderem w produkcji sensorów mikromechanicznych (MEMS), technologii, która ma kluczowe znaczenie dla komunikacji przedmiotów i usług za pośrednictwem sieci internetowej. Sensory umożliwiają nową formę technicznego wsparcia w codziennym życiu, na przykład w zautomatyzowanym prowadzeniu samochodów czy w domach inteligentnych. Celem strategicznym firmy Bosch jest oferowanie rozwiązań dla zintegrowanej mobilności, zintegrowanej produkcji, zintegrowanych systemów energetycznych oraz zintegrowanych budynków.
* W związku ze zmianą metod bilansowania dane za rok 2013 są tylko częściowo porównywalne z wcześniej publikowanymi danymi za rok 2012. Zmiana ta dotyczy w Polsce firmy BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o., której wyniki nie są uwzględniane w skonsolidowanym sprawozdaniufinansowym.