TEST AKUMULATOROWEGO KLUCZA UDAROWEGO MAKITA TW001G

Klucz udarowy Makita TW001G należy do rodziny akumulatorowych elektronarzędzi z linii XGT 40Vmax. Narzędzie generuje obrotowy moment zrywający o wartości 2050 Nm dzięki zastosowaniu w nim najnowszych technologii: innowacyjnego zasilania akumulatorowego, sterowania elektronicznego i efektywnego bezszczotkowego silnika.

Konstrukcja i parametry techniczne akumulatorowego klucza udarowego Makita TW001G

Źródłem wysokiej mocy dla testowanego klucza udarowego Makita TW001G są litowo-jonowe akumulatory XGT o maksymalnym napięciu zasilania wynoszącym 40 V i pojemności 2.5 lub 4.0 Ah. Zastosowano w nich najnowszej generacji ogniwa Li-Ion chronione

trójwarstwową, wodoodporną strukturą. Akumulatory mają wzmocnione obudowy i szyny mocujące do elektronarzędzi oraz styki zabezpieczone przed zwarciem. Wyposażono je również w 4-diodowy wskaźnik poziomu dostępnej energii. Do ładowania akumulatorów służy szybka ładowarka Makita DC40RA. Ładuje ona do 100% 2,5-amperogodzinny akumulator BL4025 w 28 min, zaś 4-amperogodzinny BL4040 w 45 min.


Jak wiadomo, w wypadku akumulatorowych kluczy udarowych dużej mocy napęd o wysokiej sprawności to podstawa ich konstrukcji. Dlatego japońscy inżynierowie, konstruując klucz TW001G, zastosowali w nim wydajny silnik bezszczotkowy BLDC. Współpracuje on z 1-biegową przekładnią planetarną i kowadełkowym mechanizmem udarowym. W urządzeniu dzięki zastosowaniu rozbudowanej elektroniki sterującej mamy cztery elektroniczne biegi oraz płynną regulację prędkości pracy za pomocą włącznika spustowego, a także bardzo praktyczne z punktu widzenia użytkowników tryby pracy: śruby i pełnej prędkości. Na czwartym biegu (tzw. tryb maksymalnej siły udaru) klucz generuje w przypadku dokręcania połączenia gwintowego maksymalny moment obrotowy o wartości aż 1800 Nm (udary aplikowane przez 6 s), zaś dla operacji demontażu – moment wyższy o ponad 10% i wynoszący 2050 Nm. Na biegu tym, obroty wynoszą 0-1800/min, zaś częstotliwość udarów – 2500/min.

Na kolejnych biegach te parametry są odpowiednio niższe. I tak na 3. biegu (tzw. tryb dużej siły udaru) klucz dysponuje obrotami 0-1400/min i częstotliwością udaru 0-2400/min, zaś na drugim (tzw. tryb średniej siły udaru) 0-1150 obr./min i 0-2200 ud./min; natomiast na 1. biegu (tzw. tryb małej siły udaru) odpowiednio 0-950 obr./min i 0-1900 ud./min. Bieg 4. służy do dokręcania z maksymalną siłą i szybkością, zaś 3. z mniejszą siłą oraz prędkością i daje łatwiejszą kontrolę nad procesem montażu. Bieg 2. stosujemy wtedy, gdy wymagana jest kontrolowana siła mocowania. Natomiast przeznaczeniem 1. biegu jest montaż śrub o małej średnicy bez ryzyka zerwania ich gwintu. Do przyspieszenia operacji montażu/demontażu służy tryb pełnej prędkości. Szybkość pracy klucza wzrasta nim do maksymalnej (określonej na każdym biegu) nawet wtedy, gdy spust włącznika głównego nie jest całkowicie wciśnięty. Drugi z trybów pracy, tzw. tryb śruby, odpowiednio optymalizuje parametry pracy klucza w obu kierunkach (prawo/lewo). W przypadku pracy w prawo umożliwia wkręcanie seryjne z takim samym momentem i redukuje ryzyko uszkodzenia śrub/nakrętek na skutek nadmiernego dokręcenia. Natomiast w wypadku pracy w lewo zapobiega wypadaniu śrub/nakrętek na skutek niekontrolowanego całkowitego ich wykręcenia.

Podczas demontażu bowiem natychmiast po poluzowaniu połączenia gwintowego z użyciem udarów narzędzie zostaje automatycznie zatrzymane lub jego obroty wyhamowane i obniżone do poziomu, w którym operator ma pełną kontrolę nad wykręcaniem śruby lub nakrętki. Tryb śruby oferuje 3 poziomy parametrów pracy testowanego klucza. Na 1. poziomie podczas obrotów w prawo narzędzie zatrzymuje się automatycznie po rozpoczęciu aplikacji udarów. Natomiast kiedy pracuje w lewo dysponuje maksymalną siłą udarów i zatrzymuje się natychmiast po poluzowaniu śruby/nakrętki, gdyż wtedy

udary ustają z powodu znacznego spadku oporów odkręcania. Na 2. poziomie podczas dokręcenia (praca w prawo) klucz zatrzymuje się automatycznie z opóźnieniem ok. 0,5 s od momentu rozpoczęcia udarów; zaś w trakcie odkręcania (praca w lewo) aplikuje maksymalną siłę udaru i zatrzymuje się automatycznie z opóźnieniem ok. 0,2 s od momentu udarowego poluzowania śruby/nakrętki. Z kolei na poziomie 3. podczas pracy w prawo testowane elektronarzędzie zatrzymuje się automatycznie z opóźnieniem ok. 1 s od momentu rozpoczęcia aplikacji udarów. W przypadku operacji odkręcania (praca w lewo) obroty narzędzia po poluzowaniu połączenia gwintowego, czyli po zatrzymaniu udarów, zostają zmniejszone do wartości, która pozwala operatorowi w pełni kontrolować proces wykręcania śruby/nakrętki. Kluczem udarowym Makita TW001G możemy realizować połączenia gwintowe od M12 do M36 (śruby o dużej wytrzymałości: od M10 do M27). Ze względu na dużą moc zastosowano w nim kwadratowy zabierak 3/4” służący do montażu nasadek udarowych.


Posługiwanie się testowanym kluczem udarowym Makita TW001G sprowadza się do wyboru elektronicznych biegów i trybów pracy za pomocą przycisków na panelu sterowania, który zlokalizowany jest na obudowie mocowania akumulatora, a następnie do wciśnięcia włącznika spustowego. Znajdujący się w wymienionym panelu 4-diodowy wskaźnik informuje o wybranym przełożeniu lub poziomie trybu śruby, zaś dwie oddzielne niebieskie lampki LED – o ustawionym trybie pracy. Na panelu sterowania mamy też przycisk aktywujący/deaktywujący dwie diody LED służące do oświetlania miejsca pracy. W przypadku ich aktywacji są one zapalane/wygaszane głównym włącznikiem spustowym, przy czym ich zgaśnięcie następuje po ok. 10 s od momentu wyłączenia testowanego elektronarzędzia.


Akumulatorowy klucz udarowy Makita TW001G, jak przystało na elektronarzędzie z najwyższej półki jakościowej, jest też wzorem solidności wykonania i ergonomii. Znajdziemy w nim wytrzymałą mechanicznie metalową obudowę przekładni i mechanizmu udarowego. Z mocnego tworzywa sztucznego wytworzono zaś pozostałe jej części. Całość obudowy wykonano w technologii XPT, co oznacza podwyższoną odporność na pył i wilgoć. Co warte odnotowania, mocowanie akumulatora w kluczu Makita TW001G jest amortyzowane. To rozwiązanie wydłuża trwałość tego podzespołu przez graniczenie jego ekspozycji na destrukcyjne drgania wytwarzane przez kowadełkowy mechanizm udarowy podczas pracy klucza. Rękojeść jego została pokryta miękkim i przyjemnym w dotyku antypoślizgowym elastomerem (soft grip). Testowany sprzęt ma konstrukcję „T” i jest perfekcyjnie wyważony. Jego masa w zależności do modelu akumulatora zasilającego wynosi 3,9-4,2 kg.

Wyniki redakcyjnych testów akumulatorowego klucza udarowego Makita TW001G

Rozpoczęliśmy je bardzo delikatnie od próby montażu śruby M17 mocującej koło w ciągniku rolniczym. Zadanie to wykonaliśmy na II biegu w 1,66 s. Następnie przeszliśmy do znacznie trudniejszego zadania demontażu zardzewiałej śruby M20 mocującej koło przyczepy rolniczej. Wykonaliśmy je na 3. biegu elektronicznym w 1,26 s. W kolejnym teście podwyższyliśmy nieco poprzeczkę trudności i zajęliśmy się poluzowaniem kolejnej zardzewiałej śruby M24 mocującej koło w przyczepie

rolniczej. Operacja ta na III biegu zajęła nam 1,64 s. W teście 4. zdemontowaliśmy śrubę M17 mocującą koło w ciągniku rolniczym. Wykorzystaliśmy do tego III poziom trybu śruby umożliwiający pełną kontrolę procesu odkręcania. Zadanie to wykonaliśmy w 2,44 s. W kolejny zadaniu demontażowym odkręciliśmy śrubę M20 mocującą zderzak ciągnika rolniczego. Operacja ta, wykonana na 3. biegu elektronicznym, trwała 0,96 s. Następnie przeszliśmy do wykonania zadań budowlanych. Najpierw na 2. biegu elektronicznym zamontowaliśmy nakrętką mocującą element stalowy do betonu na zakotwionym w nim gwintowanym trzpieniu M20. Zadanie to trwało zaledwie 2,36 s. W kolejnej próbie zwiększyliśmy stopień trudności i element stalowy do betonu zamocowaliśmy zakotwioną w nim śrubą M24. Operacja ta na 3. biegu trwała 1,12 s. Redakcyjne testy akumulatorowego klucza Makita DTW1001 zakończyliśmy dwoma próbami montażu w murłacie sosnowej potężnej śruby ciesielskiej 12 x 400 mm. Te bardzo trudne operacje wykonaliśmy na IV biegu. Najpierw użyliśmy do zasilania klucza akumulatora XGT 40 Vmax/2.5 Ah (BL4025), a potem XGT 40 Vmax/4.0 Ah (BL4040).

Dane techniczne akumulatorowego klucza udarowego Makita TW001G

Napięcie zasilania/maksymalne napięcie zasilania36 V/40 V
Typ akumulatorów Li-ionXGT 40 Vmax
Pojemność obsługiwanych akumulatorów2,5/4,0 Ah
Prędkość obrotowa na biegu jałowym (I bieg)0-950 min-1
Prędkość obrotowa na biegu jałowym (II bieg)0-1150 min-1
Prędkość obrotowa na biegu jałowym (III bieg)0-1400 min-1
Prędkość obrotowa na biegu jałowym (IV bieg)0-1800 min-1
Częstotliwość udarów na biegu jałowym (I bieg)1900 min-1
Częstotliwość udarów na biegu jałowym (II bieg)0-2200 min-1
Częstotliwość udarów na biegu jałowym (III bieg)0-2400 min-1
Częstotliwość udarów na biegu jałowym (IV bieg)0-2500 min-1
Śruby standardoweM12-M36
Śruba o wysokiej wytrzymałości na rozciąganieM10-M27
Maks. moment obrotowy (dokręcanie śruby 3 s/6 s)1500/1800 Nm
Moment zrywający2050 Nm
Uchwyt narzędziakwadrat 3/4″
Wymiary (długość całkowita)217 mm
Waga wg EPTA3,9-4,2 kg
Silnik bezszczotkowy+
Elektroniczne biegi/tryby pracy śruby i pełnej prędkości+/+
Podwyższona odporność na pył i wilgoć (technologia XPT)+

Na akumulatorze 2,5-amperogodzinnym zadanie to wykonaliśmy w 27,88 s, zaś na 4-amperogodzinnym – 29,08 s. Próby te pokazały, że oba akumulatory stosowane do zasilania akumulatorowego klucza Makita DTW1001, jak też pozostałych elektronarzędzi Makity z linii XGT 40Vmax, są równorzędne pod względem efektywności energetycznej.
Naszym zdaniem, Makita TW001G należy do najsilniejszych akumulatorowych kluczy udarowych dostępnych na rynku. Z powodzeniem może zastąpić klucze pneumatyczne – nie ustępuje im siłą, jest w 100% mobilny, oferuje niedostępne dla tych narzędzi funkcje i nie wymaga

do działania kosztownej instalacji sprężonego powietrza. Doskonale więc nadaje do serwisów mechanicznych zajmujących się obsługą dużych maszyn, ciężarówek, kombajnów rolniczych itd., jak też do działów utrzymania ruchu zakładów przemysłowych. Z jego zalet mogą także skorzystać ekipy montażowe zajmujące się mocowaniem ekranów dźwiękochłonnych czy barier oddzielających pasy ruchu, balustrad, konstrukcji stalowych, mostowych itp., jak też dokonujące remontów budowli infrastrukturalnych.

pins

 

 

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments