Wideotest pilarki akumulatorowej AEG BKS 18
Najnowsza linia elektronarzędzi AEG to całkowicie przekonstruowane modele – zarówno pod kątem rozwiązań technologicznych, jak i estetyki. W redakcyjnym warsztacie bliżej przyjrzeliśmy się nowej akumulatorowej pilarce tarczowej AEG BKS 18 (format filmu: mp4).
AEG BKS 18 należy do grupy kompaktowych pilarek tarczowych, ponieważ obsługuje piłę o średnicy 165 mm. Dzięki niej maszyną przetniemy elementy o maksymalnej grubości 54 mm. Nie jest to dużo, ale pamiętajmy, że AEG BKS 18 to elektronarzędzie akumulatorowe. Prąd dostarczany jest do jednostki napędowej z litowo-jonowego akumulatora o napięciu 18 V i pojemności 3,0 Ah. W układzie zasilająco-napędowym zastosowano elektroniczny system ochrony ogniw, który wyłącza pilarkę w momencie nadmiernego ociążenia (spowodowanego np. zaklinowaniem się tarczy tnącej). Dzięki temu rozwiązaniu nie musimy sie już martwić o kondycję baterii – są one chronione przed uszkodzeniami w wyniku przeciążenia. Warto tutaj podkreślić, że akumulator Li-Ion ładuje się do pełna w zaledwie 30 min.
Silnik pilarki AEG BKS 18 przez przekładnię generuje do 4400 obr./min. Optymalna prędkość obrotowa sprawia, że pilarka jest dostosowana do szybkiego cięcia elementów o niewielkich grubościach. W mechanizmie napędowym zastosowano elektryczny hamulec, który zatrzymuje wirującą tarczę natychmiast po wyłączeniu zasilania. Dzięki temu m.in. sprzęt jest bardzo bezpieczny w użytkowaniu.
Przyjrzyjmy się teraz bliżej mechanizmowi stopy roboczej. Podstawa to jeden z najważniejszych elementów konstrukcji każdej pilarki, który wpływa znacząco na jej możliwości. Ta w modelu AEG wykonana jest z lekkiego i wytrzymałego stopu magnezowego. Przystosowana jest do realizacji cięć skośnych w zakresie 0-50° (głębokość cięcia pw tym położeniu to 41 mm). To dość dużo, zważając na fakt, że większość podobnych maszyn pracuje z wychyleniem maksymalnym 45°. Stopa także ustawiać zagłębienie ostrza tarczy tnącej, a także jest przygotowana do współpracy z prowadnicą równoległą. Ciekawostką jest informacja, że choć sama podstawa nie pozwala współpracować pilarce z szyną prowadzącą, to można do niej zamontować zewnętrzną prowadnicę (plastikową), która taką możliwość daje. To dość unikalne rozwiązanie na rynku pilarek akumulatorowych.
Tarcza tnąca jest klasycznie umieszczona praktycznie w całości pod metalową osłoną, która odkrywa jej zęby w momencie rozpoczynania cięcia. W jej górnej części umieszczono okrągłe przyłącze do odkurzacza przemysłowego (średnica – 26 mm).
Gdy przyjrzymy się bliżej jakości wykonania modelu AEG BKS 18, dojdziemy do wniosku, że sprzęt ten nie różni się niczym podobnych markowych urządzeń konkurencji. Wzorowe wyważenie, świetnie wyprofilowane uchwyty (główny i pomocniczy) pokryte materiałem antypoślizgowym, włącznik bezpieczeństwa czy dioda oświetlająca miejsce pracy – gdyby posłużyć się nomenklaturą samochodową, można by rzec: pełne wyposażenie.
W testach praktycznych przecinaliśmy najpierw pojedynczą płytę wiórową o grubości 12 mm i długości 700 mm, by później złożyć dwa takie elementy (grubość 24 mm, długość taka sama). Oba testy maszyna zdała całkiem nieźle (czas pierwszego cięcia to 5 s, a drugiego – 15 s). Trzeba jednak wspomnieć, że w drugim zadaniu, gdzie element był dwa razy grubszy, trzeba była bardzo z dużym wyczuciem prowadzić elektronarzędzie. Każde mocniejsze dociśnięcie powodowało nadmierne obciążenie układu napędowego i rozłączenie zasilania. Trzeba pamiętać, że pilarka AEG BKS 18 to model o dość sporej prędkości obrotowej, a tym samym mniejszym momencie obrotowym, a więc przystosowany do szybkiej obróbki elementów o niewielkiej grubości.
Marek Pudło, pins
Dane techniczne pilarki akumulatorowej AEG BKS 18
Obroty | 4400/min |
Głębokość cięcia 90°/45° | 54/41 mm |
Średnica piły tarczowej | 165 mm |
Typ akumulatora/napięcie/pojemność | Li-Ion/18 V/3,0 Ah |
Waga | 3,6 kg |