SYTUACJA NIEMIECKIEJ BRANŻY NARZĘDZIOWEJ I DIY W 2019 ROKU
Niemiecka branża narzędziowa i DIY w 2019 r. odnotowały wzrost, mimo politycznych turbulencji na linii USA – Chiny. Jednak, jak ocenia J. Wolfgang Kirchhoff, przewodniczący komitetu doradczego EISENWARENMESSE, miały one spory wpływ na wielkość globalnej wymiany handlowej.
Mechanical Engineering Industry Association (VDMA) poinformowało o 8-proc. spadku zamówień w pierwszych dziewięciu miesiącach 2019 r. w porównaniu do poziomu z 2018. Biznes w Niemczech obniżył się o 9%, zaś zamówienia zagraniczne – o 8%. Promyk nadziei na wzrost pojawił się we wrześniu, gdyż zamówienia z Europy wzrosły o 11%. Fakt ten jednak nie jest uważany przez analityków z VDMA za odwracający trend spadkowy.
Według Heinze Market Research sektor budownictwa mieszkaniowego w Niemczech zanotował w sumie wysoki wzrost od 5 do 10% w porównaniu z 2018 r. Przy 110.000 zatwierdzonych i 105.000 ukończonych budynkach prywatne budownictwo mieszkaniowe, jak ocenia się, osiągnęło szczytowy poziom. Natomiast w sektorze budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego i komercyjnego oczekuje się dalszego wzrostu. Ze względu na niskie stopy procentowe stabilny poziom obrotów spodziewany jest również segmencie modernizacji budynków.Natomiast według German Tool Manufacturers Trade Association (FWI) w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2019 r. niemiecki przemysł narzędziowy osiągnął 2,4-proc. stopę wzrostu. Sytuacja w zakresie zamówień jest nadal zadowalająca, bowiem ich wartość wzrosła we wrześniu o 3,8% w porównaniu z tym samym okresem 2018 r. Jednakże siła eksportowa niemieckiego przemysłu narzędziowego jest obecnie ograniczana w wyniku konfliktów handlowych, w tym ceł w USA i brexitu. Najważniejszym krajem eksportowym dla niemieckich producentów narzędzi są Stany Zjednoczone. Jednak ze względu na karne cła wprowadzone 18 października 2019 r. przez USA na podstawowe asortymenty produktów, takie jak szczypce czy wkrętarki, wielu producentów z Niemiec uważa, że dalszy pomyślny rozwój eksportu jest zagrożony.
Zróżnicowana sytuacja w handlu narzędziami
Specjalistyczny handel narzędziami w Niemczech odnotował zwiększenie obrotów
o 1,8% we wszystkich grupach towarowych w pierwszej połowie 2019 r. Największy wzrost przychodów zanotowały segmenty ochrony pracy, techniki zamocowań oraz zaopatrzenia przemysłu, podczas gdy klasyczne segmenty narzędziowe i narzędzia precyzyjne wykazały tendencję do stagnacji. Handel okuciami budowlanymi natomiast wzrósł w pierwszych sześciu miesiącach 2019 r. o 3,6%. ZHH prognozuje roczny wzrost o 2,2% dla całego wyspecjalizowanego handlu hurtowego narzędziami.
Rozwój dwóch wiodących w branży zrzeszeń zaopatrzeniowych – EDE GmbH i Nordwest Handel AG – był nieco zróżnicowany. W przypadku EDE GmbH z siedzibą w Wuppertalu wzrost wyniósł 1,4% dla narzędzi i maszyn, 1,1% dla ochrony pracy i handlu technicznego oraz 2,4% dla sprzętu budowlanego, technologii zamocowań, armatury i techniki zabezpieczeń. Jednak do końca września 2019 r. obroty EDE GmbH w porównaniu z 2018 r. zmniejszyły się o 0,2%. Powodem tego są spadki w działach produktów stalowych i technologii domowej, a także elektronarzędzi, techniki spawania i urządzeń eksploatacyjnych.
Zupełnie inaczej było w przypadku Nordwest Handel AG z Dortmundu. Związek ten bowiem do końca września 2019 r. odnotował 10,3-proc. wzrost i tym samym stał się liderem rynkowym. Jego dział techniki domowej zwiększył się o 18,3%, zaś produktów stalowych o prawie 5%. Segmenty budownictwa i narzędzi również zanotowały wzrost, w ich wypadku był on 5,7-proc. Niewątpliwie w przypadku Nordwest Handel AG stale rosnąca liczba partnerów handlowych sprawiła, że spółka ta w 2019 r. osiągnęła bardzo dobry wynik biznesowy.
Stabilny sektor DIY
German DIY, Building and Garden Association e.V. (BHB) poinformował, że dla całej niemieckiej branży DIY pierwsze trzy kwartały roku 2019 były bardzo pozytywne. W tym samym roku od
stycznia do września specjalistyczne rynki budowlane i ogrodnicze w Niemczech zwiększyły swoje obroty o 4,5% w stosunku do 2018 r. Nawet obecnie, gdy obroty wyraźnie spadają, BHB jest optymistyczne i prognozuje, że branża będzie w stanie utrzymać 1,5-proc. wzrost przychodów w 2020 r.
Według European DIY Retail Association (EDRA) oraz Global Home Improvement Network (GHIN) mających 214 członków w 75 krajach, którzy posiadają ponad 30.000 marketów, obroty artykułami DIY wzrosły o 12% w ciągu ostatnich pięciu lat. Należy tu odnotować, że większość firm członkowskich Association of House & Garden Manufacturers e.V jest bardzo zadowolona z rozwoju działalności w 2019 roku. Odnotowały one w pierwszych jego sześciu miesiącach na rynku niemieckim zwiększenie obrotów o 3,8% w porównaniu z 2018 rokiem. Zaś na rynkach międzynarodowych członkowie Association of House & Garden Manufacturers e.V osiągnęli średni wzrost na poziomie 6,3%. Według nich szczególnie silny rozwój sprzedaży został odnotowany w segmentach narzędzi i maszyn. Wzrosły również segmenty tapet i podłóg, jak również materiałów budowlanych. Ogród i outdoor były jedyną grupą towarową w Niemczech, która odnotowała nieznaczne spadki.
– Pomimo bardzo dobrych i dobrych wyników w wielu segmentach rynkowych w Niemczech i i poza granicami, nasza branża stoi w obliczu ogromnych wyzwań – tak podsumował J. Wolfgang Kirchhoff sytuację niemieckich producentów narzędzi i artykułów metalowych oraz DIY. – Cyfryzacja i rozwój działalności w internecie to dwa z największych wyzwań. Do tego dochodzi brak wykwalifikowanej siły roboczej. Jednakże jak René Benko, do którego należy Karstadt-Kaufhof, mimo stale rosnącego handlu internetowego, widzę duży potencjał rozwojowy w stacjonarnych specjalistycznych sklepach narzędziowych i metalowych. One nie powiedziały jeszcze swojego ostatniego słowa – konkludował J. Wolfgang Kirchhoff.