TEST WIERTARKO-WKRĘTARKI HIKOKI DV18DGAL
Do redakcyjnego warsztatu na testy trafiło kolejne elektronarzędzie akumulatorowe marki HiKOKI. Tym razem jest to udarowa wiertarko-wkrętarka DV18DGAL klasy 18 V dysponująca dużym momentem obrotowym o wartości 70 Nm.
Testowana w redakcyjnym warsztacie wiertarko-wkrętarka HiKOKI DV18DGAL jest narzędziem przeznaczonym dla profesjonalnych użytkowników. Zasilana jest z systemowych litowo-jonowych akumulatorów HiKOKI/Hitachi o napięciu 18 V i pojemnościach 1,3–6.0 Ah oraz HiKOKI Multi-Volt 18/36 V (2.5/5.0 Ah lub 4.0/8.0 Ah). W bateriach tych zastosowano wysokiej jakości ogniwa i elektronikę zabezpieczającą przed przeciążeniem, przegrzaniem i głębokim rozładowaniem. W zestawie z wiertarko-wkrętarką HiKOKI DV18DGAL użytkownik otrzymuje dwa kompaktowe akumulatory Li-Ion 18 V/2,5 Ah umożliwiające wygodną pracę
i łatwe operowanie.
HiKOKI DV18DGAL napędzane jest silnikiem 4-polowym prądu stałego, który współpracuje z 2-biegową przekładnią planetarną. Dwa biegi to możliwość mocowania największych wkrętów i wiercenia w drewnie dużymi wiertłami (I bieg, 0–400 obr./min, 70 Nm) lub pracy z największą wydajnością mniejszym osprzętem (II bieg, 0–1500 obr./min). Prędkość obrotową w HiKOKI DV18DGAL reguluje się płynnie włącznikiem spustowym, kierunek obrotów ustawia się przełącznikiem słupkowym, zaś biegi wybiera się suwakiem na górnej części obudowy. Z kolei wartość momentu obrotowego w trybie wkręcania można precyzyjnie ustawiać za pomocą pierścienia z 22 położeniami. Pierścień służy też do włączania trybu wiercenia bezudarowego i udarowego. Urządzenie wyposażone jest w klasyczny zębatkowy mechanizm udarowy powszechnie stosowany w wiertarkach.
Wiertarko-wkrętarka HiKOKI DV18DGAL jest przykładem pieczołowitej japońskiej dbałości o wykonanie, której symbolem są auta marki Lexus. Odpowiednie wyprofilowanie rękojeści głównej, zastosowanie na elementach chwytnych antypoślizgowych okładzin czy użycie szybkomocującego uchwytu wiertarskiego z automatyczną blokadą wrzeciona pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo, wydajność i komfort pracy oraz łatwość obsługi.
W testach praktycznych sprawdziliśmy możliwości robocze wiertarko-wkrętarki HiKOKI DV18DGAL. W pierwszej próbie wwierciliśmy się w sosnowy klocek na głębokość 70 mm wycinakiem koronowym o średnicy 38 mm (I bieg) w czasie 13,15 s. Z kolei w zadaniu monterskim na I biegu mocowaliśmy w drewnie sosnowym wkręt 8 x 220 mm. Zadanie to wykonaliśmy w czasie 9,08 s. Następnie na II biegu zamontowaliśmy w sklejce budowlanej wkręt 4,5 x 50 mm, korzystając z 12 ustawienia momentu. W tym zadaniu sprawdzaliśmy jakość montażu, czyli zlicowanie łba wkrętu z powierzchnią mocowanego elementu. Oceniamy ją na 10 w skali 10-stopniowej. Testy wiertarko-wkrętarki HiKOKI DV18DGAL zakończyliśmy próbą udarową na II biegu. W bloczku z betonu B20 wykonaliśmy widiowym wiertłem udarowym o średnicy 8 mm otwór mający głębokość 100 mm. Operacja trwała 10,11 s.
Reasumując, wiertarko-wkrętarka HiKOKI DV18DGAL w redakcyjnych testach pokazała się z najlepszej strony. Naszym zdaniem to ergonomiczna maszyna zdolna sprostać trudnym zadaniom podczas prac remontowych, budowlanych czy instalatorskich i zapewnić wysoką efektywność oraz jakość obróbki.
pins
Dane techniczne wiertarko-wkrętarki HiKOKI DV18DGAL
Napięcie zasilania/pojemność akumulatora z testowanego zestawu | 18 V/2,5 Ah |
Obroty (I/II bieg) | 0-400/0-1500 min-1 |
Częstotliwość udarów (I/II bieg) | 0-5600/0-21.000 min-1 |
Maks. Moment obrotowy | 70 Nm |
Maks. średnica wiercenia w drewnie | 38 mm |
Maks. średnica wiercenia w cegle | 13 mm |
Maks. średnica wiercenia w stali | 13 mm |
Wkręt maszynowy | 6 mm |
Maks. wymiar wkrętów do drewna | 8 x 75 mm |
Waga | 1,6kg |
Zapomnieliscie dodać że wkretarka posiada koło zębate w przekładni z plastiku co dyskwalifikuje ja jako narzędzie do pracy.
Nie rozkręcaliśmy tego sprzętu. Jeśli faktycznie tak jest, nie jest to duża wada, np. kompaktowa wiertarko-wkrętarka marki Hilti też ma przekładnię z plastiku. Takie kompaktowe maszyny nie są przeznaczone do trudnych operacji, lecz do niewymagających użycia dużej siły. Dzięki przekładni z plastiku są lżejsze, a więc też bardziej poręczne. Pozdrawiamy portalnarzedzi.pl