Test szlifierki mimośrodowej Bosch GEX 125-150 AVE

Ostatnimi czasy w ofercie firmy Bosch pojawiają się nowe elektronarzędzia z innowacyjnymi systemami antywibracyjnymi. Widać w tym działaniu pewną konsekwencję. Niemiecki producent wprowadził już w tym roku układy eliminacji drgań w młotku pneumatycznym SDS-plus, pile szablastej, a ostatnio w szlifierce oscylacyjnej GEX 125-150 AVE.

Zastosowany w nowej szlifierce mimośrodowej GEX 125-150 AVE układ antywibracyjny redukuje drgania z 4 m/s2 (w modelu GEX 150 AV) do wartości 2,5 m/s2. System ten został przez firmę Bosch opatentowany. Rozwiązanie to polega na elastycznym (gumowym) połączeniu obudowy silnika z elementami generującymi wibracje.

Silnik zastosowany w nowej szlifierce Bosch ma moc 400 W. To wystarczająco dużo jak

na ten typ urządzeń. Można być pewnym, że taka jednostka napędowa zapewni naprawdę dużą wydajność szlifowania zarówno ściernicami nasypowymi o dużej, jak i małej granulacji. W układzie napędowym zastosowano system elektronicznej stabilizacji obrotów silnika pod zmiennym obciążeniem oraz układ płynnej zmiany maksymalnej prędkości obrotowej za pomocą pokrętła. Ten drugi element konstrukcyjny pozwala odpowiednio dobrać parametry pracy szlifierki do obrabianego materiału. Jednostka napędowa osiąga maksymalne obroty 12.000/min, co przekłada się na częstotliwość oscylacji 24.000 min-1 (mimośrodowość – 4 mm). W konstrukcji silnika znajdziemy także elektryczny hamulec, który natychmiast po wyłączeniu zasilania zatrzymuje tarczę szlifierską.

Bosch_GEX125-150AVE_01
Żeby w 100% można było wykonać prace szlifierskie, Bosch postanowił, że model GEX będzie sprzedawany w zestawie standardowym z dwiema stopami szlifierskimi: 125 i 150 mm. Użytkownik może je bezproblemowo wymieniać i dopasowywać w ten sposób powierzchnię szlifierską do materiału, miejsca pracy i rodzaju obróbki (zgrubna, wykańczająca). W obu przypadkach papier ścierny mocuje się do stopy na rzep – to najszybszy i najwygodniejszy sposób montażu osprzętu. Obie stopy posiadają na całym swoim obwodzie otwory, które są w rzeczywistości są zakończeniami kanałów do odsysania pyłu powstającego w trakcie szlifowania.

Bosch_GEX125-150AVE_03

W nowej szlifierce usprawniono zdecydowanie system odsysania pyłu. Eksperymenty pokazały, że szlifierka mimośrodowa Bosch GEX 125-150 AVE wykazuje się w trakcie 25-minutowego szlifowania aż 81-procentową skutecznością. Należy tutaj zaznaczyć, że wynik ten został osiągnięty bez zastosowania zewnętrznego odkurzacza, a pył trafiał do nowo zaprojektowanego pojemnika z filtrem. Wykonano go z przezroczystego plastiku, tak by łatwo można było kontrolować poziom napełnienia pyłem. Warto też tutaj wspomnieć, że przyłącze do odkurzacza ma standardową średnicę. Ze szlifierką można więc stosować odkurzacze różnych firm bez konieczności użycia dodatkowych adapterów.

Bosch_GEX125-150AVE_02

Ergonomia nowej szlifierki Bosch należy do najwyższych w tej klasie narzędzi (świetnie pasujący do dłoni uchwyt główny, w którym zintegrowano włącznik spustowy i jego blokadę do pracy ciągłej, doskonale wyprofilowany uchwyt pomocniczy, który można z łatwością odkręcić i pracować szlifierką w ciasnych miejscach). Dodatkowe pokrycie wszystkich tych elementów okładziną softgrip sprawiło, że praktycznie szlifierka nie ma prawa nam się wyślizgnąć w chwili nawet najmocniejszego dociskania do obrabianej powierzchni.
Praktyczne testy w redakcyjnym warsztacie z nawiązką potwierdziły zapewnienia producenta o skuteczności nowej szlifierki GEX 125-150 AVE, jej małym poziomie wibrowania i solidnym systemie odsysania. Przeprowadziliśmy próbę szlifowania sosnowego klocka ściernicami papierami ściernymi o 4 różnych gramaturach – 40, 80, 120 i 240. Sprzęt spisał się bez zarzutów,  uzyskaliśmy powierzchnię o wysokiej gładkości. Zachwycił nas szczególnie niski poziom drgań i bardzo skuteczny system odsysania pyłu.

Autor: Marek Pudło

Dane techniczne szlifierki mimośrodowej Bosch GEX 125-150 AVE

Moc400 W
Obroty11.000-24.000/min
Mimośrodowość4 mm
Średnica ściernic125 lub 150 mm
Waga2,5kg
ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments