25-procentowy wzrost polskiego rynku drogowego w 2011 r.

Lata 2011-12 będą szczytowym okresem koniunktury w budownictwie drogowym. Dzięki pokaźnym inwestycjom ze strony GDDKiA wartość zrealizowanych robót drogowych już w 2011 r. przekroczy 30 mld zł. Opóźnienia w realizacji projektów na Euro 2012, a także z

 

 

Według raportu „Budownictwo drogowe w Polsce 2011 – Prognozy rozwoju na lata 2011-2014” opublikowanego przez firmę badawczą PMR, po wzrostach przekraczających 40% w pierwszym półroczu, w drugiej połowie bieżącego roku dynamika produkcji budowlanej z tytułu budownictwa drogowego i mostowego nieco wyhamuje. W rezultacie, w całym 2011 r. wartość robót drogowych wzrośnie o blisko jedną czwartą

i wyniesie niemal 31 mld zł.

Rok 2011 będzie szczytowym okresem dla branży drogowej pod względem wartości realizowanych robót i już od 2012 r. sektor notować będzie systematyczne, kilkunastoprocentowe spadki będące pochodną mniejszej liczby autostrad i dróg ekspresowych w fazie budowy. Analitycy PMR oczekują, że sektor drogowy osiągnie dno w 2014 r., kiedy to produkcja ukształtuje się na poziomie nieco ponad 19 mld zł. Natomiast od 2015 r. produkcja budowlana z tytułu budownictwa drogowego może zacząć ponownie rosnąć, m.in. dzięki korzystnej dla Polski perspektywie unijnej na lata 2014-2020, a także zapowiadanej realizacji przynajmniej jednego dużego projektu autostradowego w formule PPP.

Z uwagi na liczne opóźnienia w budowie dróg ekspresowych i autostrad, plan GDDKiA na 2011 r., zakładający wydatki na poziomie 33 mld zł, jest mało realny. W związku z tym część płatności przesunie się na lata 2012-2013. Opóźnienia w realizacji dróg sprawią, że w 2013 r. rynek drogowy przeżyje mniejszy szok wynikający z redukcji liczby nowych, dużych kontraktów drogowych.

W ocenie analityków PMR, powrót do nakładów na budowę dróg krajowych w Polsce do poziomu sprzed 2007 r., czyli mniej niż 10 mld zł wydawanych rocznie przez GDDKiA, jest mało prawdopodobny m.in. z powodu wprowadzonych w ostatnich latach ułatwień ustawowych przy przygotowywaniu inwestycji czy większych możliwości współfinansowania projektów ze środków UE. – Przez ostatnie trzy lata drogowa machina inwestycyjna została na tyle mocno rozkręcona, że nie sposób jest ją teraz radykalnie wyhamować – uważa Bartłomiej Sosna, starszy analityk rynku budowlanego w PMR i autor raportu.

Obok topniejącego budżetu GDDKiA negatywny wpływ na wartość rynku drogowego po 2011 r. będą miały także inwestycje koncesjonariuszy, które już w 2012 r. zmaleją niemal do zera (na koniec 2011 r. planuje się zakończenie dwóch trwających obecnie dużych projektów realizowanych w ramach PPP). Kolejne inwestycje ze strony prywatnych koncesjonariuszy możliwe są nie wcześniej niż w 2014 r., w zależności od powodzenia negocjacji w sprawie budowy 140 km autostrady A1 na odcinku Tuszyn-Pyrzowice.

W sytuacji spadających po 2012 r. nakładów na drogi krajowe na znaczeniu zyskiwać będą środki wydatkowane w ramach programu przebudowy dróg lokalnych, którego kontynuacja zapowiadana jest na lata 2012-2015. Jest to bardzo dobra wiadomość dla branży budowlanej, zwłaszcza w świetle oczekiwanego zmniejszenia liczby podpisywanych dużych kontraktów drogowych. Niewykluczone, że po lokalne zlecenia drogowe coraz częściej sięgać będą także duże firmy budowlane posiadające wolne moce wykonawcze w danym regionie.

– Trudną sytuację mniejszych firm drogowych może poprawić oczekiwany wzrost inwestycji w branży energetycznej, która będzie w przyszłości wiodącym segmentem rynku inżynieryjnego w Polsce. Duża liczba realizowanych po 2013 r. projektów energetycznych poprawiłaby znacznie również rozmiary portfeli zamówień największych firm inżynieryjnych. Dzięki temu w realizowanych przez te firmy kontraktach drogowych w dalszym ciągu średniej wielkości przedsiębiorstwa drogowe byłyby zatrudniane jako podwykonawcy. Jeśli natomiast zapowiadane inwestycje energetyczne nie wystartują lub się opóźnią, w obliczu mniejszego portfela zamówień i konieczności utrzymania poziomu zatrudnienia, pozyskane w przyszłości kontrakty drogowe niemal w całości zrealizowane zostaną za pomocą zasobów własnych największych firm wykonawczych. Scenariusz taki byłby zabójczy dla wielu średnich firm z branży drogowej – ocenia Bartłomiej Sosna, starszy analityk rynku budowlanego i autor raportu.

width="600" height="450"/>

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Platynowe Wiertło 2011

Wyniki XV edycji konkursu „Platynowe Wiertło” zostały ogłoszone 31 maja podczas konferencji prasowej w Warszawie. Nagrodzone w konkursie obiekty to przykłady najlepszego polskiego budownictwa, wyróżniającego się jakością wykonania, ciekawą architekturą, jak również zastosowaniem nowoczesnych technologii.

 

 

Przedsiębiorstwa budowlane, które między 1 września 2009 r., a 30 września 2010 oficjalnie ukończyły i oddały do użytkowania obiekt na terenie Polski, mogły go zgłosić do konkursu Platynowe Wiertło do końca września 2010 r. Obiekty zgłaszane były w pięciu kategoriach: budownictwo mieszkaniowe, budownictwo komercyjne, budownictwo użyteczności publicznej, przebudowy i modernizacje oraz obiekty inżynieryjne. O zwycięstwo ubiegało się

ponad 40 firm budowlanych z całej Polski. Nagrody przyznane zostały firmom budowlanym, jak również architektom nagrodzonych obiektów przez niezależne jury, złożone z inżynierów i architektów. Pod uwagę brana była również terminowość realizacji i dobre tempo budowy, a także uwzględnienie rozwiązań energooszczędnych i ekologicznych.

W kategorii budownictwa mieszkaniowego Platynowe Wiertło przyznano Platinum Towers (budynki apartamentowe) zlokalizowanej w Warszawie przy ul. Grzybowskiej 63 (wykonawca: warszawski oddział Hochtief Polska SA, projektant: Piotr Majewski z MWH Architekci). Platinum Towers stanowi doskonały przykład architektury mieszkaniowej charakterystycznej dla centrum współczesnego miasta. Budynki posiadają doskonałe proporcje, które dobrze komponują się w sylwecie zachodniego śródmieścia. Układ funkcjonalny pozwala na komfortowy dostęp do garaży, części podziemnych, dobrze zlokalizowanych wejść oraz części usługowej. Na szczególną uwagę zasługują rozmaite detale wykonane z wyjątkową starannością. Techniczne rozwiązania, w szczególności konstrukcyjne (wentylacja i klimatyzacja), znakomicie uzupełniają rozwiązania przestrzenne i funkcjonalne. Złotym Wiertłem w tej kategorii uhonorowano Scandinavian House (budynek mieszkalny z usługami i garażem podziemnym) znajdujący się w Warszawie przy ul. Rzeczypospolitej 18 (wykonawca: Karmar SA, projektant: Anna i Tomasz Tomaszewscy z FBT – Pracownia Architektury i Urbanistyki), Srebrnym Wiertłem – zespół budynków mieszkalnych „Apartamenty w Orłowie” (Gdynia-Orłowo, ul. Króla Jana III 4, wykonawca: Invest Komfort SA, projektant: Tomasz Janiszewski z Biuro Projektowego BJK ARCHITEKCI), jak też budynek (apartamenty) wraz z garażem podziemnym w Warszawie przy ul. Grębałowska 19 (wykonawca: Tulcon SA, projektanci: Jakub Wacławek, Grzegorz Stiasny, Grażyna Piórko, Janina Rygiel z ARE Sp. z o.o.).

W kategorii budownictwa komercyjnego najwyższe trofeum, czyli Platynowe Wiertło, zdobył budynek usługowo-biurowy z uzupełniającą funkcją gastronomiczną z Gliwic zlokalizowany przy ul. Zygmunta Starego 26 (wykonawca: Przedsiębiorstwo Budowlane INBUD Żywiec, projektanci: Przemysław Łukasik, Łukasz Zagała, Dominika Marek-Skałuba (opracowanie) z medusa group spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k.). Prosta bryła budynku kończąca pierzeję ulicy zaprojektowana została we współczesnej stylistyce z zastosowaniem najnowocześniejszych technologii. System ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji umożliwia osobną obsługę każdego z pomieszczeń. Przed ich przegrzewaniem chronią ażurowe panele elewacyjne i ruchome żaluzje zewnętrzne, które równocześnie sprawiają, że budynek zmienia swój wygląd w zależności od pory dnia. Złote Wiertło w kategorii budownictwa komercyjnego zdobyła Ocynkownia ZINKPOWER Wielkopolska (hala przemysłowa wraz z zapleczem socjalno-biurowym, przeznaczona do wykonywania elementów ocynkowanych, Krągola, ul. Kasztelańska 37, wykonawca: Tulcon SA, projektant: Marek Pawlak z ASSMANN Polska Grupa Projektowa Sp. z o.o.), Srebrne Wiertło – CYRIL – budynki biurowe klasy A zlokalizowane w Katowicach przy ul. Francuskiej 34 (wykonawca: Hochtief Polska SA, Oddział w Krakowie, projektanci: Szymon Wojciechowski z APA Wojciechowski Sp. z o.o., Jacek Kuś ze Stabil. Sp. z o. o.).

W kategorii budownictwa użyteczności publicznej Platynowym Wiertłem nagrodzono Zespół Szkół Zakonu Pijarów Matki Bożej Królowej Szkół Pobożnych znajdujący się w Katowicach przy ul. Pijarskiej 7 (wykonawca: Millenium Inwestycje Sp. z o.o., projektant: Ryszard Mendrok z Pracowni Architektoniczno-Urbanistycznej „URBI-PROJEKT”). Zespół ten to wyjątkowo przemyślany, ciekawie zaprojektowany i perfekcyjnie zrealizowany budynek szkolny, który spełnia wszystkie wymagania stawiane współczesnej placówce oświatowej. Zastosowanie urządzeń pozyskujących energię ze źródeł odnawialnych, sterowanie wentylacją, oświetleniem w systemie EIB oraz nowoczesne wyposażenie klas dają możliwość prowadzenia działalności edukacyjnej na najwyższym poziomie technologicznym. Złote Wiertło w tej kategorii przyznano wielofunkcyjnej hali sportowej z zapleczem i instalacjami

zewnętrznymi z Murowanej Gośliny (wykonawca: POSBAU SA BUDOWNICTWO UPRZEMYSŁOWIONE, projektant: Tomasz Maksymiuk z MXL4 architekci), Srebrne Wiertło – budynkowi Sądu Rejonowego w Rzeszowie (wykonawca: Warbud SA, Region Wschód, projektanci: Tomasz Konior, Małgorzata Strońska-Stanek, Krzysztof Barysz i Andrzej Witkowski z KONIOR STUDIO).

W kategorii przebudowy i modernizacje Platynowym Wiertłem uhonoworowano biurowiec Cross Point Łódź (wykonawca: Mermaid Construction Sp. z o.o., projektant: Jacek Grabowski z AGG Architekci Grupa Grabowski Sp. z o.o.), zaś w kategorii obiekty inżynieryjne – most przez rzekę Odrę w ciągu odcinka B południowej obwodnicy miasta Kędzierzyna-Koźla (wykonawca: Bilfinger Berger Budownictwo SA, projektant: Robert Słota z MP-MOSTY.

Podczas konferncji prasowej Bosch, organizator konkursu, ogłosił jego XVI edycję, do której mogą być zgłaszane obiekty ukończone i oddane do użytkowania między 1 września 2010 r. a 30 września 2011 r. Zgłoszenia w pięciu kategoriach: budownictwo mieszkaniowe, budownictwo komercyjne, budownictwo użyteczności publicznej, przebudowy i modernizacje oraz obiekty inżynieryjne, będą przyjmowane do końca października 2011 r. Wyniki XVI zostaną ogłoszone na początku 2012 r. (więcej na www.platynowewiertlo.pl).

 

 

Platynowe wiertło w kategorii przebudów i modernizacji – Cross Point Łódź

 

Płatynowe Woertło w kategorii budownictwa użyteczności publicznej – Zespół Szkół Zakonu Pijarów Matki Bożej Królowej Szkół Pobożnych

 

Platynowe Wiertło w kategorii budownictwa komercyjnego: budynek usługowo-biurowy z uzupełniającą funkcją gastronomiczną zGliwic

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2025 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu