Prawidłowe ustawienie noży w nożycach do blachy

Niezmiernie istotne dla prawidłowej i efektywnej pracy nożycami nożowymi jest odpowiednie ustawienie noży tnących. Niniejszy artykuł podaje podstawowe zasady regulacji ich rozstawienia.

Nożyce nożowe to elektronarzędzia wymagające dokonania odpowiedniej regulacji rozstawu noży zarówno w płaszczyźnie poziomej (horyzontalnej), jak i pionowej (wertykalnej) w celu dostosowania ich do obrabianej grubości. Dlatego za każdym razem, gdy tniemy blachę o innej grubości, należy dokonać regulacji rozstawienia noży. W tym celu trzeba posłużyć się szczelinomierzem. Wielkość rozstawu horyzontalnego ma wpływ na skuteczność cięcia nożycami. Jeśli odległość pomiędzy nożami w płaszczyźnie poziomej za

szeroka, nacisk ostrzy na blachę jest zbyt duży. Wskutek tego często dochodzi do złamania tych narzędzi lub do wciągnięcia ciętej blachy między noże. Zaś jeżeli rozstaw jest za mały i ostrza są za blisko siebie, będą tarły o siebie – w skrajnych wypadkach dojdzie do ich zablokowania, a więc do powstania przeciążenia silnika elektrycznego lub nawet do spalenia jego uzwojeń. Zbyt bliskie położenie ostrzy jest także przyczyną klinowania się nożyc w materiale, wtedy blacha nie odgina się na bok, lecz w dół, blokując narzędzie. Na podstawie testów ustalono, że prawidłowy rozstaw w płaszczyźnie poziomej między nożami powinien wynosić 0,1 grubości przecinanej blachy, np. dla blachy o grubości 2 mm jego wielkość to 0,2 mm.

Aby prawidłowo ustawić rozstaw noży, należy poluzować nóż nieruchomy. Następnie między noże włożyć szczelinomierz (fot. 1.), w naszym wypadku jest to pasek o grubości 0,05 mm, gdyż blacha, którą chcemy przeciąć, ma grubość 0,5 mm. Po ustaleniu prawidłowej odległości, montujemy nóż (fot. 2.) i blokujemy jego pozycję (fot. 3.), a na końcu spomiędzy ostrzy wyjmujemy szczelinomierz. Teraz możemy przejść do ustawienia noży w pozycji pionowej.

Przypomnijmy, rozstaw w płaszczyźnie pionowej (czyli wertykalny) to maksymalna odległość między nożami (tj. mierzona w punkcie najwyższego położenia noża ruchomego). Dlatego potocznie nazywa się go wysokością cięcia. Determinuje on wydajność pracy. Największa wysokość cięcia z możliwych to taka, przy której blacha nie ślizga się pomiędzy dwoma ostrzami w ich pozycji maksymalnego rozstawienia. Zatem prawidłowa wysokość jest nieznacznie mniejsza od grubości obrabianej blachy. Kiedy zaś jest większa lub równa grubości blachy, czyli za duża, dochodzi do wpychania się ciętego arkusza między noże. W takim przypadku użytkownicy często tną tylnym odcinkiem ostrzy noża ruchomego, jeśli wywierają zbyt duży posuw nożycami. To zaś powoduje za duże obciążenie tylnych krawędzi tnących i często doprowadza do złamania noża ruchomego albo do zbyt dużej deformacji blachy w miejscu cięcia. Jeżeli wysokość cięcia jest zbyt mała, następuje zmniejszenie długości cięcia na jednym suwie noża, a w konsekwencji do spadku szybkości cięcia, czyli de facto mniejszej wydajności.


Po tym wstępie teoretycznym przystąpmy do regulacji wysokości rozstawu noży. Mając prawidłowy rozstaw noży, możemy więc je ustawić w pozycji pionowej. W tym celu ustawiamy nóż ruchomy w punkcie najwyższego jego położenia (w tym celu czasami konieczne jest parokrotne włączenie i następnie wyłączenie nożyc, aby ostrza ustawiły się w tej pozycji) i luzujemy go. Potem ustawiamy prawidłową wysokość noża zgodnie z rys. 1. za pomocą górnej śruby blokującej (fot. 4.) i montujemy nóż kluczem imbusowym (fot. 5.), dokręcając śrubę mocującą. Gdy mamy prawidłowo ustawione noże (fot. 6.), możemy przystąpić do cięcia (fot. 7.).

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

SILNIKI ELEKTRYCZNE STOSOWANE W ELEKTRONARZĘDZIACH I MASZYNACH (CZĘŚĆ I)

Silniki elektryczne są produktem rozwoju techniki napędów potrzebnych do konstruowania maszyn i urządzeń. Najpierw w naszym cyklu poświęconemu tym maszynom elektrycznym przedstawimy podstawową zasadę ich działania.

U podstaw teoretycznych leży rozwój elektrodynamiki, która jako dział fizyki mogła zapoczątkować swój rozwój dzięki odkryciu i opisaniu w 1831 r. zjawiska indukcji elektromagnetycznej przez Michaela Faradaya. Ze względu na to, że rozwój nauki jest procesem ciągłym, zjawisko to nie jest jeszcze ostatecznie i kompletnie poznane. W najbliższych latach możemy się spodziewać dopracowania podstaw teoretycznych prowadzących do ich praktycznego zastosowania w napędach pojazdów oraz maszyn i urządzeń, w tym również w ręcznych obrabiarkach o napędzie

elektrycznym zwanych powszechnie elektronarzędziami.
Indukcja elektromagnetyczna powoduje powstawanie siły elektromotorycznej na skutek zmian strumienia pól magnetycznych. Może też być spowodowana zmianami pola magnetycznego lub względnym ruchem przewodnika i źródła pola magnetycznego. Indukcja elektromagnetyczna należy do grupy oddziaływań elektromagnetycznych, które obok grawitacji, oddziaływań słabych i oddziaływań silnych są zbiorem obecnie znanych oddziaływań podstawowych występujących na Z iemi. Indukcja elektromagnetyczna jest obecnie podstawową metodą wytwarzania prądu elektrycznego oraz podstawą działania wielu urządzeń elektrycznych, np. prądnic, alternatorów, generatorów w elektrowniach, transformatorów, pieców indukcyjnych, mierników indukcyjnych, cewek, głowic elektromagnetycznych i silników indukcyjnych.

HM11_H14_13085983

W branży obrabiarek o napędzie elektrycznym zastosowania mają maszyny elektryczne, które mogą być skuteczne zarówno statycznie, jak i dynamicznie. Systematyka maszyn elektrycznych uwzględnia następujące grupy: transformatory, liniowe napędy magnetyczne i silniki napędowe oraz generatory. Ze względu na powszechność zastosowań elektronarzędzi skoncentrujemy się na opisie silników napędowych, które zgodnie z nazwą stosowane są jako elementy konstrukcji urządzeń zamieniających energię elektryczną na energię mechaniczną.
Uwzględniając rodzaj pobieranego prądu, rozróżniamy silniki prądu stałego oraz zmiennego (synchroniczne i asynchroniczne). Ze względu na charakter prądu przemiennego: jednofazowe i trójfazowe. Z uwagi na zasadę działania: silniki indukcyjne (najczęściej spotykane), synchroniczne i komutatorowe (używane np. w klasycznych elektronarzędziach). W zależności od budowy wirnika wyodrębnia się silniki indukcyjne klatkowe i pierścieniowe. Wspólną grupę stanowią też silniki uniwersalne, które mogą być zasilane prądem stałym i zmiennym, stosowane najczęściej do napędu sprzętu AGD i elektronarzędzi. Są jeszcze silniki indukcyjne liniowe, które znane są już od końca XIX w., jednak upowszechniły się stosunkowo niedawno i mają coraz więcej zastosowań w budowie nowoczesnych napędów począwszy od skali mikro do makro.

 

Decydującym krokiem w rozwoju silnika prądu zmiennego było wynalezienie silnika asynchronicznego, czyli indukcyjnego. Jest on maszyną elektryczną zmieniającą energię elektryczną w energię mechaniczną, w której wirnik obraca się z poślizgiem w stosunku do wirującego pola magnetycznego wytworzonego przez uzwojenie stojana. Poślizg ten, czyli asynchroniczność (niezgodność w czasie) pochodzi stąd, że prędkość obrotowa wirnika jest nieco mniejsza od prędkości wirowania pola magnetycznego. Wirujące pole magnetyczne, powstające przy przepływie prądu zmiennego przez uzwojenie stojana działa na prąd, który jest indukowany przez to pole w uzwojeniu wirnika. Powstające w ten sposób siły mechaniczne powodują obrót wirnika. Silniki asynchroniczne są pewne w działaniu i proste w budowie. Do ich niewątpliwych zalet należy zaliczyć to, że rozruch następuje od razu po załączeniu prądu.

HM11_H07_13083256

Historycznie pierwszy silnik asynchroniczny zbudował Nikola Tesla w 1887 r. Był to silnik dwufazowy obarczony poważnymi wadami. Natomiast w 1889 r. Michał Doliwo-Dobrowolski skonstruował trójfazowy silnik indukcyjny z wirnikiem klatkowym. Ten to wynalazca polskiego pochodzenia w 1891 r. na światowej Wystawie Elektrotechnicznej we Frankfurcie n. Menem zaprezentował wiele urządzeń pracujących właśnie w systemie trójfazowym. Wśród nich silnik asynchroniczny o mocy około 74 kW (100 KM) największy wówczas na świecie. Od tego czasu silniki tego typu długo wiodły prym w grupie napędów elektrycznych.
W ostatnich latach, głównie dzięki rozwojowi elektroniki, zaczęły się dynamicznie

rozwijać inne rodzaje silników elektrycznych, odpowiadając na zapotrzebowania ekologii, większej sprawności oraz miniaturyzacji i zdalnego sterowania. O rozwoju tych konstrukcji opowiemy w następnym odcinku naszego cyklu.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2024 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu