Test akumulatorowej szlifierki mimośrodowej Makita BBO 180
Mimośrodowa szlifierka akumulatorowa sprawdzi się wszędzie tam, gdzie praca narzędziem sieciowym nie może być zrealizowana. Modelem bateryjnym przeszlifujemy szybko i wygodnie trudno dostępne krawędzie i płaszczyzny.
Akumulatorowa szlifierka mimośrodowa Makita BBO 180 to narzędzie, którym wykonamy praktycznie takie same czynności szlifierskie jak urządzeniem zasilanym prądem o napięciu 230 V. Oczywiście, czas pracy jest ograniczony zapasem energii w ogniwach, ale korzystamy z dobrodziejstw bezkablowości. Zasilanie akumulatorowe to także bezpieczeństwo pracy, gdy działamy np. w mokrym lub wilgotnym środowisku. Zwarcie w układzie zasilania prądem stałym nie jest w stanie wyrządzić operatorowi krzywdy.
Makita BBO 180 to sprzęt klasy LXT, czyli przeznaczony dla zawodowców,
Źródłem napędu szlifierki jest nowoczesny silnik. Konstruktorzy postanowili wprowadzić do konstrukcji sterowania napędem system regulacji prędkości obrotowej. Makita BBO 180 ma więc trzy elektroniczne prędkości obrotowe, które wybiera się przełącznikami umieszczonymi w przedniej części obudowy. Na poszczególnych biegach maksymalna częstotliwość oscylacji wynosi odpowiednio 7000, 9500 i 11.000 min-1. Warto zaznaczyć, że średnica ruchu mimośrodowego to 2,8 mm. Na najwyższym przełożeniu można więc spodziewać się dużej wydajności, a na najmniejszym pełnej kontroli nad maszyną potrzebnej przy precyzyjnym szlifowaniu wykańczającym. W mechanizmie napędowym zastosowano hamulec elektryczny, który zatrzymuje stopę szlifującą natychmiast po wyłączeniu zasilania – sprzęt można więc od razu odłożyć na bok bez ryzyka uszkodzenia obrabianego materiału przez poruszającą się ściernicę. Godne podkreślenia są gabaryty szlifierki – w obudowie tak „upchano” silnik i napęd, że maszyna jest bardzo niska, a jej środek ciężkości znajduje się dokładnie w centrum urządzenia. Jest więc ono bardzo wygodne w obsłudze.
Okrągła stopa szlifierska ma średnicę 123 mm, a obsługuje tarcze o średnicy 125 mm. Ściernice mocuje się do tarczy na rzep. To jeden z najwygodniejszych systemów montażowych, który zapewnia szybką i łatwą wymianę osprzętu. W stopie wykonane są otwory technologiczne, przez które odsysane są powstające podczas szlifowania nieczystości. Trafiają one bezpośrednio do pojemnika na pył. Może to być albo worek materiałowy, albo plastikowy zbiornik z filtrem. Pojemnik obraca się wokół przyłącza i można go ustawiać w 12 pozycjach i dobrać odpowiednie położenie do wykonywanej pracy. Do króćca, zamiast pojemnika na nieczystości, można podłączyć wąż odkurzacza przemysłowego, który będzie odsysał praktycznie w całości pył.
Obudowa szlifierki mimośrodowej Makita BBO 180 jest kompaktowa i ergonomiczna. Górna część jest pokryta antypoślizgowym materiałem i dodatkowo wyprofilowana pod dłoń operatora. W szlifierce nie ma tradycyjnego „twardego” włącznika. Sprzęt uruchamia się elektronicznie przyciskiem, a drugim wybiera właściwy bieg. Szlifierką Makity obrobiliśmy powierzchnię sosnową o wymiarach 43 x 15 cm pod lakier wysokiego połysku, zaczynając od szlifowania zgrubnego. Ostatnią operacją było szlifowanie wykańczające. Użyliśmy krążków o granulacji 40, 80 i 120. Szybko uzyskaliśmy oczekiwany efekt, czyli powierzchnię o dużej gładkości, którą można pomalować lakierem wysokiego połysku.
Reasumując, szlifierka mimośrodowa Makita BBO
Autor: Marek Pudło, pins
Dane techniczne akumulatorowej szlifierki mimośrodowej Makita BBO 180
Częstotliwość oscylacji (I/II/III bieg) | 7000/9500/11.000 min-1 |
Średnica ruchu mimośrodowego | 2,8 mm |
Wielkość papieru (średnica) | 125 mm |
Rodzaj akumulatora/napięcie/pojemność | Li-Ion/18 V/3,0 Ah |
Waga | 1,7kg |