Środek ciężkości globalnego handlu detalicznego przemieszcza do Azji i regionu Pacyfiku

Rozległy region Azji i Pacyfiku zamieszkuje większość światowej populacji. Oznacza to, że region ten ma ogromne znaczenie dla globalnego sektora detalicznego. W 2023 r. odpowiadał za 37% całkowitej sprzedaży detalicznej na świecie, co stanowiło zdecydowanie najwyższy udział spośród wszystkich jego regionów. Oczekuje się, że do 2028 r. udział ten wzrośnie do 40%. Jednakże liczebność konsumentów w regionie Azji i Pacyfiku tylko częściowo wyjaśnia jego znaczenie dla globalnego handlu detalicznego.

Trzy kluczowe zmiany demograficzne napędzają ewolucję handlu detalicznego w regionie Azji i Pacyfiku

Trzy główne zmiany demograficzne pomagają wyjaśnić niezwykły rozwój sektora detalicznego w regionie Azji i Pacyfiku. Jedną z nich

jest wzrost klasy średniej, tj. gospodarstw domowych o rocznych dochodach do dyspozycji w wysokości 45.000-100.000 USD w gospodarkach rozwiniętych i gospodarstw domowych o rocznych dochodach do dyspozycji w wysokości 15.000-45.000 USD w gospodarkach rozwijających się. Od 2013 r. do 2023 r. odsetek gospodarstw domowych należących do klasy średniej w regionie Azji i Pacyfiku wzrósł z 18% do 28% ogółu, przy czym udział ten wzrósł we wszystkich głównych gospodarkach regionu z wyjątkiem Japonii i Singapuru. Wzrostowi klasy średniej towarzyszył odpowiedni wzrost dochodów rozporządzalnych i wydatków uznaniowych. Przyczyniło się to do bezprecedensowego wzrostu sprzedaży detalicznej w regionie.

Drugą zmianą jest rosnąca fala urbanizacji. W latach 2013-2023 region Azji i Pacyfiku zmienił się z regionu zamieszkanego w większości przez ludność wiejską na region z przewagą mieszkańców miast. Większa gęstość zaludnienia w miastach sprzyja rozprzestrzenianiu się nowoczesnych formatów sprzedaży detalicznej, takich jak sklepy typu convenience i supermarkety. Dają one konsumentom możliwość robienia większych zakupów niż tradycyjne formaty detaliczne. Życie w mieście wspiera również rozwój handlu elektronicznego, ponieważ o wiele łatwiej jest zbudować i obsługiwać infrastrukturę służącą do realizacji zamówień online w ośrodkach miejskich niż na słabo zaludnionych obszarach wiejskich.
Trzecią zmianą jest ogromny wzrost zasięgu łączności internetowej w regionie Azji i Pacyfiku, przy czym odsetek ludności korzystającej z Internetu wzrósł ponad dwukrotnie z 27% w 2013 r. do 61% w 2023 r. Teraz, gdy większość konsumentów w regionie Azji i Pacyfiku może uzyskać dostęp do Internetu za pomocą smartfonów, potencjał sektora e-commerce w regionie może być w pełni realizowany.

Urządzenia mobilne wywołały boom sprzedaży online w regionie Azji i Pacyfiku

Błyskawiczny wzrost łączności w regionie Azji i Pacyfiku zmienił krajobraz handlu detalicznego w regionie. W latach 2013-2023 sprzedaż detaliczna w handlu elektronicznym w regionie Azji i Pacyfiku wzrosła aż o 630% do 1,8 bln USD. W rezultacie w 2023 r. Azja i Pacyfik odpowiadały za 46% światowej sprzedaży detalicznej w handlu elektronicznym.
Poprawa infrastruktury telekomunikacyjnej miała kluczowe znaczenie dla zwiększenia sprzedaży e-commerce w regionie Azji i Pacyfiku. Pandemia COVID-19 przyczyniła się również do jej wzrostu. Jednak pojawienie się smartfonów w największym stopniu przyczyniło się do boomu sprzedaży cyfrowej. Poza Japonią i Singapurem, wszystkie kraje Azji i Pacyfiku są rynkami mobile-first. W rezultacie, gdy kupujący w regionie dokonują zakupów online, w przeważającej większości robią to na swoich smartfonach. W 2023 r. 81% wartości sprzedaży w handlu elektronicznym w regionie Azji i Pacyfiku było dokonywane za pośrednictwem smartfonów, przy czym większość tej aktywności odbywała się za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Stawia to region Azji i Pacyfiku w czołówce globalnego mobilnego handlu elektronicznego (m-commerce), a innowacyjne modele m-commerce, takie jak transmisje na żywo, zyskują popularność w całym regionie.

Region Azji i Pacyfiku nie jest monolitycznym blokiem

Chcąc wykorzystać wzrost gospodarczy regionu i ogromny potencjał konsumencki, sprzedawcy detaliczni i marki coraz częściej postrzegają Azję i Pacyfik jako cel ekspansji geograficznej. W tak rozległym i zróżnicowanym

regionie istnieją jednak ogromne różnice w poziomie rozwoju gospodarczego i kulturowym podejściu do konsumpcji. W związku z tym błędem międzynarodowych detalistów i marek byłoby przyjmowanie jednego uniwersalnego podejścia do regionu Azji i Pacyfiku pomijającego specyfikę jego poszczególnych krajów.

Podczas gdy Azja Wschodnia – obejmująca Chiny, Japonię i Koreę Południową – staje się coraz bogatsza, bardziej zurbanizowana i lepiej skomunikowana, jej starzejąca się populacja stwarza nowe wyzwania dla tamtejszych sprzedawców detalicznych. Pomimo tego znaczenie Azji Wschodniej dla globalnego handlu detalicznego jest niezaprzeczalne, dzięki ogromnemu rynkowi chińskiemu i jego statusowi jako źródła większości mobilnych innowacji w handlu elektronicznym. Pomimo ogromnej populacji, Azja Południowa historycznie nie odgrywała większej roli w globalnym handlu detalicznym. Jednak w Indiach, najbardziej zaludnionym kraju na świecie i najbardziej dynamicznym rynku detalicznym w Azji Południowej, szybko rosnąca klasa średnia, ogromna populacja młodych konsumentów i dynamiczna gospodarka w końcu zaczynają uwalniać swój prawdziwy potencjał. Z kolei Azja Południowo-Wschodnia – obejmująca między innymi Indonezję, Wietnam i Filipiny – jest obecnie najbardziej dynamicznym regionem w globalnym handlu detalicznym. Szybka urbanizacja, rosnąca klasa średnia i bezprecedensowy boom w handlu elektronicznym – wspierany przez romans Azji Południowo-Wschodniej z transmisjami na żywo – napędzają znaczny wzrost sprzedaży detalicznej w całym regionie.
Dzięki korzystnym zmianom demograficznym, znaczenie Azji i Pacyfiku dla globalnego handlu detalicznego będzie nadal rosło dzięki cyfrowej transformacji sektora detalicznego w regionie. Chociaż Chinom nie grozi utrata tytułu lidera Azji w handlu detalicznym, Indie i duże gospodarki Azji Południowo-Wschodniej mają szansę pozostać najszybciej rozwijającymi się rynkami detalicznymi w regionie.

HB (opr. mat. EuromonitorInternational)

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments