Test wiertarko-wkrętarki YATO YT-82855

18-woltowa wiertarko-wkrętarka YATO YT-82855 z baterią o pojemności 1,5 Ah łączy w sobie duże możliwości pracy i kompaktowe rozmiary. Jak wiadomo, lekki i niewielki akumulator w znikomym stopniu wpływa na masę elektronarzędzia i sprawia, że jest ono bardzo poręczne.

YATO YT-82855 to sprzęt o solidnej konstrukcji mechanicznej. 2-polowy silnik wiertarko-wkrętarki współpracuje z dwubiegową planetarną przekładnią, o trwałości której – jak wiadomo – decydują metalowe zębatki. W przypadku YATO gwarantują one długą żywotność przy pracy pod pełnym obciążeniem. Wiertarko-wkrętarka na pierwszym biegu dysponuje obrotami 0-350/min i maksymalnym momentem wynoszącym 42 Nm. Przełożenie to przeznaczone jest

do montażu dużych wkrętów i wiercenia osprzętem o sporych średnicach. Na szybszym biegu YATO rozpędza się od 0 do 1200 obr./min. Przełożenie to przeznaczone jest do szybkiej pracy z mniejszymi średnicami wierteł czy wkrętów. Wiertarko-wkrętarką YATO wywiercimy w stali otwory o maksymalnej średnicy 10 mm, a w drewnie – 35 mm. YATO, jak pokazały nasze testy, poradzi sobie także bez problemu z wkrętami ciesielskimi o średnicy 10 mm. W urządzeniu zastosowano szybkomocujący uchwyt wiertarski o maksymalnym rozwarciu szczęk wynoszącym 10 mm. Jest to uchwyt jednoczęściowy współpracujący z automatyczną blokadą wrzeciona. Dzięki temu osprzęt możemy montować jedną ręką, co jest bardzo wygodne.

Aby silnik osiągał pełną sprawność, musi być zasilany z wydajnego źródła energii. W YATO, jak w przeważającej większości tego typu wiertarko-wkrętarek, zastosowano nowoczesny akumulator litowo-jonowy. Charakteryzuje się on 18-woltowym napięciem i pojemnością 1,5 Ah oraz wyposażony jest w 4-diodowy wskaźnik poziomu naładowania. Szybka ładowarka napełnia jego ogniwa energią w ok. 60 min.

Działanie wiertarko-wkrętarki YATO jest w pełni regulowane przez użytkownika. Prędkość obrotową ustawia się płynnie za pomocą włącznika spustowego, a kierunek obracania się wrzeciona zmienia się klasycznym przełącznikiem słupkowym umieszczonym w rękojeści. Wyboru przełożenia dokonuje się umieszczonym w górnej części obudowy przełącznikiem. Do precyzyjnego ustawiania parametrów momentu dokręcania służy pierścień z 19 ustawieniami i dodatkową pozycją blokującą sprzęgło do wiercenia. Urządzenie wyposażono także w szybki hamulec wrzeciona, który pozwala na dokładny montaż wkrętów.

Nasze redakcyjne próby rozpoczęliśmy od wiercenia w płaskowniku ze stali konstrukcyjnej o grubości 8 mm. W czasie 22,19 s wywierciliśmy wiertłem do metalu YATO z pokryciem kobaltowym otwór przelotowy o średnicy 6 mm. Następnie przystąpiliśmy do wiercenia w blacie kuchennym o grubości 4 cm z użyciem 3-ostrzowego wiertła 25 mm. Otwór przelotowy powstał w czasie 7,1 s. Sprawdziliśmy też YATO w operacjach montażu wkrętów. Najpierw wykonaliśmy standardową próbę osadzenia w belce sosnowej wkrętu 4 x 50 mm przy użyciu bitu krzyżowego YATO. Zadanie to na 2. biegu wykonaliśmy 1,83 s. Testy zakończyliśmy wkręceniem w tę samą belkę ciesielskiego wkrętu 10 x 320 mm. Operacja zajęła nam 16,95 s.

Reasumując, YATO sprawdziło się zarówno w łatwych, jak i trudnych zadaniach obróbczych i montażowych. Testowany sprzęt jest wydajny, a przy tym wygodny i ekonomiczny w zakupie oraz eksploatacji.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

TEST AKUMULATOROWEJ SZLIFIERKI KĄTOWEJ HITACHI G 18DBBVL

Wysoką wydajność pracy akumulatorowa szlifierka Hitachi G 18DBBVL zawdzięcza zastosowaniu najnowszej technologii zasilania akumulatorowego Li-Ion, jak też silnika bezszczotkowego, rozbudowanej elektroniki optymalizującej pracę napędu,
pobór energii i działanie baterii.

Hitachi_G18DBBVL-5

O korzyściach z wykorzystania bezszczotkowego silnika typu BLDC (ang. BrushLess Direct-Current Motor) informowaliśmy wiele razy na naszych łamach. Przypomnimy więc tylko, że jest on bezobsługowy, bo nie ma w nim zużywających się szczotek i komutatora, jak też znacznie bardziej efektywny energetycznie (sprawny) od jednostek komutatorowych. Ma mniejsze od nich wymiary oraz

masę i do tego można nim precyzyjnie sterować, w tym też programować określone tryby pracy oraz ich parametry. Najlepszym tego przykładem jest szlifierka kątowa Hitachi G 18DBBVL. Oferuje ona płynny rozruch oraz prędkość obrotową stabilizowaną i regulowaną elektronicznie od 4700 do 9000/min, przy czym 6-stopniowym pokrętłem możemy ustawiać następujące jej poziomy: 4700/min, 5500/min, 6400/min, 7200/min, 8100/min i 9000/min. Ale na tym nie koniec – w Hitachi G 18DBBVL znajdziemy też innowacyjny elektroniczny tryb AUTO (automatycznej zmiennej prędkości obrotowej). Jeśli włączymy go, na biegu jałowym obniży on obroty szlifierki do 5500 min-1, zaś gdy zaczniemy nią ciąć lub szlifować (czyli obciążymy pracą) automatycznie zwiększy prędkość obrotową do 9000 min-1. Dzięki trybowi AUTO oszczędzamy energię akumulatora na biegu luzem i możemy wykorzystać ją do pracy, a nie do bezproduktywnego napędzania silnika. Tryb AUTO obniża też poziom hałasu w miejscu pracy, gdyż szlifierka pracuje wtedy wolniej i ciszej. Włącza się go przyciskiem na minipanelu sterowania. O jego aktywacji informuje wskaźnik diodowy.

 

Hitachi_G18DBBVL-4

 

Szlifierka Hitachi G 18DBBVL zasilana jest nowoczesnymi akumulatorami Li-Ion o napięciu 18 V i pojemnościach: 1.5, 2.0, 2.5, 3.0, 4.0, 5.0 i 6.0 Ah. Zastosowana w bateriach i urządzeniu elektronika optymalizuje pobór prądu, chroni maszynę przed nadmiernym obciążeniem i zbyt gwałtownym poborem prądu z akumulatora oraz zabezpiecza jego ogniwa przed zbyt wysoką temperaturą, nadmiernym rozładowaniem lub przeładowaniem, jak też monitoruje ilość dostępnej energii, informując o tym za pomocą 2-diodowego wskaźnika znajdującego się w minipanelu sterowania maszyną.

 

Hitachi_G18DBBVL-2
Testowaną szlifierkę Hitachi G 18DBBVL przystosowano do pracy tarczami o średnicy 125 mm. Urządzenie odznacza się wysokim poziomem bezpieczeństwa pracy. Zastosowano w nim bowiem elektroniczną ochronę przed przypadkowym uruchomieniem, która uniemożliwia rozruch silnika w wypadku mocowania akumulatora do maszyny z załączonym włącznikiem. System ten znacznie zwiększa bezpieczeństwo jej obsługi. Ale na tym nie koniec – jest też elektroniczny hamulec zatrzymujący tarczę po wyłączeniu maszyny w czasie krótszym niż 3 s. Chroni on operatora przed zranieniem obracającym się dyskiem, zaś materiał obrabiany przed uszkodzeniem. Oprócz hamulca mamy system Kick Back Protection unieruchamiający natychmiast urządzenie w przypadku zaklinowania tarczy, które powoduje jego odbicie. Oczywiście, w szlifierce znajdziemy jeszcze metalową osłonę tarczy, której pozycję kątową ustawia się beznarzędziowo. Służy do tego wygodny w obsłudze mechanizm klamrowy z dźwignią służącą do jego blokowania/odblokowania.

 

Hitachi_G18DBBVL-3

 

Szlifierka Hitachi G 18DBBVL ma kompaktowe gabaryty i jest w pełni slim dzięki smukłej obudowie. Pokryto ją okładziną antypoślizgową, która umożliwia pewny chwyt. Urządzenie wyposażono w boczną rękojeść wykonaną w technologii antywibracyjnej. Mocuje się ją po prawej lub lewej stronie przekładni. Hitachi G 18DBBVL jest też bardzo solidnie wykonane – zastosowano w nim bowiem obudowę pyło- i wodoodporną z wysokiej jakości tworzywa sztucznego.

Naszym zdaniem testowana szlifierka Hitachi G 18DBBVL oferuje zarówno topowy poziom zaawansowania technicznego, jak i

solidnego wykonania. Zastosowane w niej innowacyjne rozwiązania są owocem wieloletnich prac badawczych prowadzonych przez japońskich inżynierów z Hitachi.

Podczas testów szlifierkę kątową Hitachi G 18DBBVL zasilaliśmy akumulatorem Li-Ion 18 V/6,0 Ah. Najpierw przecinaliśmy stalowy pręt zbrojeniowy o średnicy 20 mm, korzystając z domyślnych ustawień szlifierki, czyli z maksymalnych obrotów na biegu jałowym. Do cięcia wykorzystaliśmy korundową tarczę o grubości 1 mm i granulacji 36. Operacja ta zajęła nam 26,76 s. Następnie tą samą tarczą przecinaliśmy profil stalowy 20 x 40 mm (grubość ścianki 2 mm). W tej próbie włączyliśmy tryb AUTO. Operacja jego przecięcia trwała 9,72 s. Testy zakończyliśmy próbą, podczas której oczyszczaliśmy z nalotu powierzchnię elementu ze stali nierdzewnej o wymiarach 8 x 17 cm. Użyliśmy do tego ściernicy listkowej o granulacji 60 i zredukowanych do poziomu drugiego obrotów (5500/min). Zadanie wykonaliśmy sprawnie i szybko w czasie 26,17 s, uzyskując bardzo dobry efekt jakościowy.

 

Hitachi_G18DBBVL-1
Testy pokazały, że szlifierka kątowa Hitachi G 18DBBVL zarówno w ustawieniu domyślnym, jak trybu AUTO oferuje nam wysoką wydajność maszyn przewodowych o mocy ok. 700 W. Zalecamy jednak stosować tryb auto, gdyż w wypadku prac zgrubnych pozwala oszczędzać energię i efektywniej wykorzystywać akumulatory. Jednakże, naszym zdaniem, Hitachi G 18DBBVL jest to idealne urządzenie do delikatnego szlifowania stali nierdzewnej, co pokazał test jej oczyszczania. Możemy ustawić w nim optymalne oraz stabilizowane pod obciążeniem obroty i uzyskać doskonały jakościowo efekt.

pins

Dane techniczne akumulatorowej szlifierki kątowej Hitachi G 18DBBVL

Regulowane elektronicznie obroty znamionowe

4700-5500-6400-7200-8100-9000/min

Obroty na biegu jałowym w trybie AUTO

5500/min

Obroty pod obciążeniem w trybie AUTO

9000/min

Płynny rozruch/regulacja/stabilizacja i regulacja obrotów

+/+/+

Hamulce tarczy/system Kick Back Stop

+/+

Średnica tarczy szlifierskiej

125 mm

Rodzaj baterii/napięcie/pojemność

Li-Ion/18 V/1.5, 2.5, 3.0, 4.0, 5.0 lub 6.0 Ah

Waga (zgodnie z procedurą EPTA 01/2003)

2,4 kg

 

Hitachi_G18DBBVL-7

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2024 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu