Technika wykonywania spoin metodą MIG

Spawanie metodą MIG (Metal Inert Gas) polega na spawaniu elektrodą topliwą w postaci ciągłego gołego drutu w osłonie gazów obojętnych.

Przy spawaniu półautomatycznym elektrodą topliwą w osłonie gazów ochronnych metodą MIG ściegi układa się tak samo jak przy spawaniu elektrodą otuloną. Dla zapewnienia dobrej osłony gazowej (hel lub argon) odległość dyszy od jeziorka powinna wynosić nie więcej niż 10–15 mm. Zmniejszenie tej odległości powoduje szybsze zanieczyszczanie się dyszy odpryskami metalu. Zmniejsza się wówczas średnica dysz, a to powoduje zakłócenia w osłonie gazowej. Zbyt duża odległość dyszy od jeziorka ciekłego metalu powoduje zwiększenie wolnego wylotu

(odległość między dyszą prądową a materiałem spawanym), a to z kolei naraża spoinę na zbyt słabą osłonę gazową i powoduje jej porowatość. Łuk zasilany jest prądem stałym i elektroda podłączona jest do bieguna dodatniego. Tą metodą można spawać półautomatycznie lub automatycznie drutem o średnicy od 0,8 do 2,4 mm.

Wielkość natężenia prądu wynosi od 100 do 175 A na 1 mm średnicy elektrody. Praktycznie metodą MIG spawa się obecnie blachy powyżej 4 mm jednostronnie lub dwustronnie, ukosując na „V” lub „X”. Przy spawaniu dwustronnym można blach nie ukosować. Uchwyt należy prowadzić od strony lewej do prawej (dla osób praworęcznych, dla leworęcznych – odwrotnie), utrzymując go prawie prostopadle do powierzchni blach. Blachy o grubości do 4 mm w pozycji pionowej spawa się metodą z góry do dołu, natomiast powyżej 4 mm z dołu do góry. Spawanie w pozycji przymusowej należy dokonać łukiem krótkim, wykonując nieznaczne ruchy zakosowe od krawędzi do krawędzi blach. Spoiny pachwinowe w pozycji pionowej wykonuje się taką samą techniką jak spoiny czołowe blach grubych (zakosowo). Spoiny pachwinowe w pozycji nabocznej, jak i spoiny w pozycji naściennej wykonuje się ściegami prostymi i wąskimi, bez ruchów zakosowych. Spoiny punktowe mają zastosowanie przy montażu konstrukcji stalowych i w tym właśnie przypadku można zwiększyć natężenie prądu, celem wtopienia się w krótkim czasie w materiał poszycia blach aluminiowych. Spawanie metodą MIG jest w pełni docenioną i pod względem szybkości wykonania spoin znacznie korzystniejszą metodą niż metoda TIG. Wybór metody zależy od cech konstrukcji do spawania.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Agregat prądotwórczy TRYTON TR

Przed nadchodzącą zimą warto zaopatrzyć się w niezawodne urządzenie prądotwórcze marki TRYTON – agregat prądotwórczy TR.

Po pierwsze – paliwo!

Agregat prądotwórczy TRYTON TR to mocny, wytrzymały i energiczny zawodnik. Trzeba jednak wiedzieć, jak go użytkować, aby nasz długodystansowiec służył nam wiernie i był zawsze gotowy dostarczyć energię tam, gdzie nie dochodzi sieć. Jednym z podstawowych błędów, które zdarzają się przy uruchamianiu i eksploatacji agregatów prądotwórczych spalinowych, jest nieodpowiedni wybór paliwa. Użytkownicy często nie zastanawiają się, co wlewają do baku urządzenia i tragedia gotowa. Oznaczenia w tym względzie mówią wszystko, a mimo

to bardzo częstą przyczyną uszkodzeń i awarii generatorów jest właśnie prozaiczny błąd przy dystrybutorze.
Skoro mowa o paliwie to nie tylko jego błędny rodzaj może zdecydować o tym, że nie będziemy mieć z agregatu żadnego pożytku. Spory procent nieudanych uruchomień jest powodowany starym paliwem. Kiedyś, gdy komponentów paliwa było niewiele i były one z gruntu petrochemiczną mieszanką lotnych węglowodorów, paliwo starzało się dłużej. Dziś w dobie ekologii i dodatków bio wystarczy pół roku, aby paliwo nawet w zamkniętym baku znacząco się zdegradowało, tracąc tym samym chęć do zapłonu. Może się więc zdarzyć, że paliwo z poprzedniego sezonu będzie się nadawać wyłącznie do utylizacji.

Czy się stoi, czy się leży

Wbrew znanemu porzekadłu pozycja, w której pracuje agregat prądotwórczy, nie jest bez znaczenia. To urządzenia w większości grawitacyjnie zasilane w paliwo i już chociażby z tego powodu powinny być stabilnie poziomowane przed i w trakcie użytkowania. Za solidnym pozycjonowaniem przemawia również smarowanie, które często realizowane jest przez oddzielny układ olejowy. Jeśli agregat będzie długotrwale przechylony, w którąkolwiek stronę, może dojść do zaburzenia cyrkulacji oleju i zatarcia silnika. Podobnie rzecz ma się z drganiami i ich tłumieniem – wyłącznie na trwałym, wypoziomowanym podłożu zabezpieczymy się przed niepożądanym przemieszczaniem się agregatu i w pełni wykorzystamy amortyzację własną drgań silnika.

Nie przeciążać ponad miarę

Istotnym czynnikiem przedłużającym bezawaryjne działanie agregatu prądotwórczego jest dbałość o to, by nie podłączać doń zbyt wielu odbiorników prądu o znacznym poborze mocy – w każdym razie nie tylu i nie takich, które przewyższają zapisaną w instrukcji maksymalna moc naszego urządzenia. Praca z granicznym obciążeniem jest możliwa w krótkich interwałach i nie może być regułą – inaczej urządzenie po prostu awaryjnie się wyłączy lub, co gorsza, ulegnie trwałemu uszkodzeniu. Pamiętajmy o tym, bo pokusa jest silna, by w razie przerwy w dostawach lub braku sieci powłączać nagle wszystko „jak dawniej”. Wybór umiaru i rozsadku w tym względzie musi zwyciężyć – inaczej pozbawimy się na własne życzenie ostatniego sposobu na prąd, potrzebny w dzisiejszych realiach do nawiązania łączności, przesłania ważnych informacji czy podania koordynatów w nawigacji.
Dlatego polecamy filmy instruktarzowe przygotowane wraz ze specjalistami z serwisu marki TRYTON, a poświęcone eksploatacji agregatów prądotwórczych. Dowiecie się z nich jak dbać o te urządzenia, które dzięki temu długo pozostaną niezawodne i gotowe do akcji.

RF(Profix)

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2025 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu