Wideotest akumulatorowej piły szablastej AEG BUS 18 LI

Do redakcyjnych testów trafiła akumulatorowa piła szablasta AEG BUS 18 LI. Sprawdzaliśmy jej możliwości z 1,5-amperogodzinną baterią (format filmu: mp4).

 

Choć w standardowym wyposażeniu prezentowanej maszyny występuje akumulator o pojemności 3,0 Ah, to jednak postanowiliśmy przekonać się, jak maszyna radzi sobie w konfiguracji z mniejszym źródłem zasilania. Kompaktowych rozmiarów bateria wydaje się lepiej komponować z piłą o tak niewielkich rozmiarach – tylko trochę wystaje poza obrys urządzenia i praktycznie nieznacząco podnosi jego masę. W takiej konfiguracji sprzęt jest lekki i mały, przez co można go używać w ciasnych zakamarkach na budowie. Może jego możliwości nieznacznie spadają w porównaniu z konfiguracją z akumulatorem 3,0 Ah, ale często ważniejszy jest komfort pracy niż duża wydajność cięcia.

Piła szablasta AEG BUS 18 LI posiada bardzo wydajną jednostkę napędową, która poprzez przekładnię główną zamienia ruch obrotowy na posuwisto-zwrotny „wrzeciona” z maksymalną częstotliwością suwów 3300 min-1. Prędkość obrotowa silnika regulowana jest płynnie za pomocą włącznika spustowego umieszczonego w rękojeści głównej w kształcie litery „D”. Brzeszczot porusza się ze skokiem 19 mm. To niewiele w porównaniu z sieciowymi piłami szablastymi (np. 32 mm). Trzeba jednak pamiętać, że elektronarzędzie jest szybkie, więc nadrabia ten niedobór skoku, a wydajność cięcia tą „akumulatorówką” jest bardzo przyzwoita.

Jak już przystało na nowoczesne piły szablaste, w AEG znajdziemy beznarzędziowo obsługiwany system wymiany osprzętu FIXTEC. Brzeszczot mocuje się w gnieździe po przekręceniu specjalnego pierścienia blokującego. Dodatkowo osprzęt można obracać o 180° i dzięki temu realizować cięcia od dołu do góry. Z kolei zastosowanie regulacji wysunięcia zderzaka oporowego pozwala łatwo ustawiać poziom zagłębienia brzeszczotu w obrabianym materiale. Zderzak oporowy służy również do stabilnego dociskania piły do ciętego elementu.

Cała najnowsza „kolekcja” elektronarzędzi AEG to całkowicie odmienne podejście designerskie do tworzenia przedmiotów użytkowych. W branży, w której do tej pory królowała toporność i stawiano maksymalny nacisk na użyteczność urządzeń, teraz wraz z praktycznością rozwiązań technologicznych idzie w parze miła dla oka estetyka. Piła szablasta AEG BUS 18 LI jest nie tylko ładna, a również bardzo praktyczna. Rękojeść główna oraz przednia część (chwytna) obudowy pokryte są antypoślizgową i antywibracyjną gumą. Włączniki (główny i bezpieczeństwa) są duże i bez problemu można je obsługiwać w rękawicach. Całości dopełnia pozytywnie nastrajający do pracy kolor pomarańczowy.

W ramach redakcyjnego testu sprawdzaliśmy, czy połączenia technologii piły szablastej i akumulatora 1,5 Ah ma uzasadnienie technologiczne i ekonomiczne, oraz jak taka konfiguracja będzie się sprawdzać na prawdziwym polu walki. AEG BUS 18 LI przecięła więc nieco podziurawiony wkrętami testowy klocek sosnowy o wymiarach 13,5 x 18 cm w czasie ok. 33 s (użyliśmy brzeszczotu do drewna). W drugiej próbie zastosowaliśmy brzeszczot do metalu i cięliśmy dwa profile o wymiarach 31 x 18 x 3 mm złożone wzdłuż dłuższego boku. Obróbka takiego elementu trwała tylko 18 s. Jak testy pokazały, nasza konfiguracja sprawadziła się w prawdziwej walce. Zatem w wypadku AEG BUS 18 LI ekonomia idzie w parze z wydajnością – oznacza to duże korzyści dla użytkowników tej piły szablastej.

Marek Pudło, pins

 

 

Dane techniczne akumulatorowej piły szablastej AEG BUS 18 LI

Liczba suwów

0-3300 min-1

Skok brzeszczotu

19 mm

Typ akumulatora/napięcie/pojemność

Li-Ion/18 V/1,5 Ah

Waga

3,5 kg

ZOBACZ TAKŻE

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar

wpDiscuz