TPI – strategia optymalnego wyboru

Z Tomaszem Bosiem – kierownikiem produktu, i Pawłem Adamiakiem – koordynatorem sprzedaży rozwiązań dla budownictwa, – z firmy TPI Sp z o.o., która jest dostawcą rozwiązań pomiarowych dla budownictwa i geodezji, spotkaliśmy się na jednej z budów podczas wdrażania do pracy nowego niwelatora laserowego dalekiego zasięgu Topcon RL-H4C

 

 

 

 

 

Redakcja: Czy TPI na początku swojego istnienia dystrybuowało sprzęt geodezyjny?

Tomasz Boś: Firma zaczęła swą działalność w styczniu 1990 roku; w tym czasie skupiała się wyłącznie na dostarczaniu usług geodezyjnych. W

następnym roku podpisała umowę z Topcon Co i tym samym jej pakiet usług rozszerzony został o sprzedaż sprzętu pomiarowego dla geodezji. W latach 1991-2000 spółka TPI opierała się już na dwóch fundamentach. Pierwszym były usługi geodezyjne, a drugim – sprzedaż instrumentów pomiarowych. W tych latach firma rozszerzyła swoją ofertę o systemy pomiarowe GPS i rozwiązania dla budownictwa: niwelatory laserowe oraz automatyczne systemy sterowania maszynami budowlanymi. W 1997 r. rozpoczęła tzw. sprzedaż pośrednią i budowanie sieci dealerskiej.

 

Czy oznacza to, że w latach 90. XX w TPI powoli stawało się dużym dystrybutorem sprzętu pomiarowego, rezygnując z rozwijania usług geodezyjnych?

Paweł Adamiak: Przełomowy dla firmy był rok 2000, bowiem dynamiczny wzrost sprzedaży sprzętu pomiarowego wymusił sprofilowanie działalności w tym kierunku – przestaliśmy zatem świadczyć usługi geodezyjne. Otworzyliśmy swoje następne oddziały we Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie i Gdańsku, a także za granicą na Litwie i Ukrainie. Kolejne przyspieszenie nastąpiło wraz z wprowadzeniem się do obecnej siedziby będącej centralą TPI (Warszawa, ul. Bartycka 22). Przenosiny stworzyły przede wszystkim nowe możliwości i warunki dla poważnych inwestycji. Dzięki temu coraz szerzej dostępnym instrumentom Topcon towarzyszy profesjonalny serwis oraz pełne wsparcie techniczne.

 

Co przyniosło to przyspieszenie?

T.B.: Systematyczny wzrost firmy, wysokie kwalifikacje doradców technicznych, waga przywiązywana do szkoleń i rozbudowa sieci sprzedaży spowodowały, że TPI jest dziś wiodącym dostawcą sprzętu pomiarowego na rynku. Posiadamy oddziały w 7 miastach w Polsce, dysponujemy najnowocześniejszym serwisem instrumentów pomiarowych, zatrudniamy bardzo wielu profesjonalnych doradców technicznych i organizujemy dużą liczbę bezpłatnych szkoleń dla specjalistów. Firma TPI znana jest nie tylko z bogatej oferty, ale także z szeregu udogodnień dla klientów. Korzystają oni z pełnej pomocy technicznej przed i po sprzedaży, pomocy w finansowaniu i ubezpieczeniu sprzętu pomiarowego.

 

TPI jest dystrybutorem instrumentów pomiarowych Topcon, które należą do najlepszych na świecie. Jakie jest źródło osiągnięć Topcona w nowoczesnej technice pomiarowej?

T.B.: Historia firmy Topcon to historia niezwykłych osiągnięć technologicznych. Przez prawie 8 dekad istnienia japońska firma, wytwarzająca przyrządy i podzespoły optyczne, stała się nie tylko liderem technologii w dziedzinie optomechatroniki, ale także potężnym światowym koncernem, który w niektórych segmentach nowych technologii zaspokaja ponad 90% globalnej produkcji. Jednocześnie Topcon należy do tych nielicznych firm, które mając długą tradycję i doświadczenie, znakomicie poradziły sobie w zglobalizowanej gospodarce i nowej rzeczywistości błyskawicznie zmieniającego się świata. Śmiałe inwestycje w badania i rozwój sprawiły, że Topcon jest dziś niekwestionowanym liderem w zakresie nowych technologii pomiarowych dla geodezji i budownictwa. Gdyby zebrać i postawić obok siebie wszystkie nowe instrumenty pomiarowe z naklejką „Pierwszy na świecie”, to bardzo dużo miałoby znaczek Topcon. W japońskiej firmie powstały pierwsze na świecie tachimetr elektroniczny i 3-systemowy odbiornik do pomiarów satelitarnych. Pierwsze niwelatory laserowe z zieloną wiązką światła wprowadziła na rynek też firma Topcon. Określenie „pierwszy na świecie”, naszym zdaniem, precyzyjnie określa dominującą pozycję Topcon wśród dostawców nowych technologii pomiarowych dla budownictwa i geodezji. Firma stworzyła globalną sieć handlową, która pozwala korzystać z nowoczesnych produktów i usług, takich jak wsparcie techniczne i serwis, niemal na całym świecie. Nowe technologie są opracowywane i rozwijane w dynamicznie

działających centrach badawczo-rozwojowych. Od 2008 roku firma Topcon stała się właścicielem znanej japońskiej marki Sokkia.

 

Zaawansowane techniczne produkty Topcon wymagają od dystrybutorów specjalistycznej wiedzy i ciągłego kontaktu z klientami …

P.A.: Sprzedajemy za pośrednictwem dwóch kanałów dystrybucji: pośredniego (dystrybutorzy TPI) i bezpośredniego (regionalne biura TPI). Wszystkie produkty przed sprzedażą przechodzą tzw. przegląd „zerowy”, tzn. sprawdzane są zgodnie z metodologią producenta i w razie potrzeby rektyfikowane (TPI posiada autoryzację na takie prace). Dzięki temu zakupiony sprzęt od razu może być wykorzystany do pomiarów na budowie.

 

T.B.: Dużą wagę przywiązujemy do odpowiedniej obsługi klientów w zakresie technicznej wiedzy o pomiarach budowlanych. Oferując technologie oparte na sprzęcie wysokiej jakości, dbamy o to, aby każdy klient dokonał optymalnego wyboru – nabył produkt, który w największym stopniu pozwoli zaspokoić jego indywidualne potrzeby. Dlatego zarówno pracownicy TPI, jak i nasi partnerzy handlowi co roku przechodzą specjalistyczne szkolenia. Zaś użytkownicy dystrybuowanego przez nas sprzętu mają możliwość skorzystania z bezpłatnych prezentacji sprzętu z naszej oferty, które przeprowadzamy na ich budowach. Przyjeżdżamy i pokazujemy rozwiązania pomiarowe na miejscu u klientów, którzy wtedy mogą dokładnie przetestować je i przekonać się o korzyściach płynących z ich zastosowania.

 

Czy zatem przedstawicieli TPI można spotkać wyłącznie na placach budów lub u partnerów handlowych?

T.B.: Nie ograniczamy naszej aktywności to obecności w tych miejscach. Jesteśmy też uczestnikami największych imprez targowych w Polsce: Budmy, Autostrady i Wod-Kanu. Organizujemy szereg konferencji, spotkań branżowych i szkoleń oraz bierzemy czynny udział w programach edukacyjnych oraz wykładach na największych uczelniach, m.in. na WAT, Politechnice Warszawskiej, SGGW. Ponadto przeprowadzamy liczne promocje i akcje specjalne na produkty z naszej oferty.

 

Czy ta oferta oparta jest wyłącznie na produktach Topcon?

T.B.: Ofertę dla budownictwa oparliśmy w zasadniczej jej części na japońskich produktach Topcon i Sokkia. Znajdziemy w niej niwelatory optyczne oraz laserowe, lasery krzyżowe i osiowe oraz rurowe, dalmierze laserowe oraz szereg akcesoriów wspierających pomiary budowlane. Uzupełniają ją lasery budowlane amerykańskiej marki PLS oraz niwelatory Nivel System (marka TPI). Warto tu wspomnieć, że oprócz instrumentów pomiarowych, oferujemy bogaty wybór specjalistycznych akcesoriów: od farb, palików i dalmierzy laserowych po zaawansowane systemy sterowania maszynami budowlanymi. Cała oferta zbudowana została w taki sposób, aby zapewnić kompleksową obsługę klientów pod względem pomiarów wykonywanych na budowach.

 

P.A.: Podstawowymi aspektem oferty TPI jest funkcjonalność i jakość oferowanego sprzętu, dzięki czemu uzyskujemy niezawodne urządzenia, a w rzeczywistości gwarancję pomiarów w każdych warunkach i przez wiele lat. Większość z oferowanych przez nas produktów wytwarzana jest oryginalnie w Japonii i posiada jeden z najdłuższych na rynku okresów gwarancji (5 lat).

 

Wspomniano tu o zapleczu serwisowym TPI. Dlaczego tak ważne jest, żeby kupować lasery w firmie, która dysponuje odpowiednim zapleczem serwisowym?

T.B.: Sprzęt pomiarowy, w tym lasery, pracuje w bardzo ciężkich warunkach terenowych. Są to place budowy, na których panuje dość spory ruch, a więc ryzyko uszkodzenia urządzeń jest znaczne. Lasery działają także w wykopach, studzienkach kanalizacyjnych – w miejscach, gdzie są narażone na kontakt z wodą, wilgocią i kurzem,

a także na uszkodzenia mechaniczne. Mimo że sprzęt z naszej oferty jest bardzo dobrze zabezpieczony przed takimi wypadkami, szczególnie lasery rurowe, które mają wręcz „pancerną” obudowę i spełniają bardzo wysoką normę pyło- i wodoszczelności (IP67), to jednak często nie są w stanie wytrzymać naporu łyżki koparki czy uderzenia szpadlem. Dla firmy budowlanej możliwość oddania tak uszkodzonego instrumentu do serwisu, bardzo szybka ocena zniszczeń i ewentualna naprawa decydują w wielu wypadkach o powodzeniu zakończenia inwestycji. Pozwalają także uniknąć strat finansowych. Sprzęt naprawiany jest w Polsce.

 

Jaki zakres napraw realizuje serwis TPI?

P.A.: Serwisanci są w stanie usunąć praktycznie każdą usterkę w oferowanych przez nas instrumentach (optycznych, laserowych, satelitarnych). Specjaliści potrafią odbudować nawet bardzo poważnie uszkodzone instrumenty. W niwelatorach optycznych wymieniamy okulary, libelki, naprawiamy układy ogniskowania. W niwelatorach laserowych z kolei potrafią naprawić skomplikowany zespół poziomowania czy wyznaczania spadku, jak również ustawić poprawnie diody laserowe. Serwisanci wykonują także wspomniane już tzw. przeglądy zerowe, czyli kontrole poprawności działania nowych instrumentów. Każdy egzemplarz sprzedawanego sprzętu jest przed wysłaniem do klienta sprawdzany i otrzymuje świadectwo poświadczające poprawność jego pracy. W siedzibie serwisu w Warszawie znajduje się magazyn części zamiennych. Dzięki temu czas przebywania instrumentu w naprawie jest ograniczony do minimum.

 

Jak długo sprzęt przebywa w serwisie i od czego zależy czas oczekiwania na naprawę?

Maksymalny czas oczekiwania na rozpoczęcie naprawy wynosi do 2-3 dni roboczych. Jeśli nie można rozpocząć naprawy w ciągu 3 dni roboczych, klient jest powiadamiany o tym fakcie. Czas naprawy zależy oczywiście od wielkości uszkodzeń i dostępności części zamiennych w magazynie. Na czas oczekiwania można jednak wypożyczyć sprzęt zastępczy. W ofercie serwisu TPI jest także usługa przeglądu jednodniowego, w ramach którego instrument jest poddawany oględzinom w terminie jednego dnia roboczego.

 

To bardzo krótko. Czego to zasługa?

W serwisie pracuje obecnie 12 osób. Stosujemy zasadę, że do grupy produktów przypisane są co najmniej 2 osoby. Każdy pracownik serwisu ma ustalony główny zakres obowiązków oraz posiada wystarczającą wiedzę, aby prowadzić naprawy pozostałych produktów. Dzięki temu mamy zapewnioną ciągłość funkcjonowania serwisu nawet w sezonie urlopowym. Wszyscy serwisanci przechodzą certyfikowane przez Topcon szkolenia, dzięki czemu mają wiedzę i umiejętności pozwalające profesjonalnie zajmować się naprawą sprzętu pomiarowego. Serwis TPI posiada m.in. 40-metrową bazę dalmierczą, na której sprawdzana jest prawidłowość działania dalmierzy. Ma także profesjonalne kolimatory do rektyfikacji tachimetrów, teodolitów i niwelatorów. Zaś specjalna instalacja do przekazywania sygnałów GPS do pomieszczeń serwisu służy do testowania sprzętu satelitarnego w warunkach laboratoryjnych. Do dyspozycji jest również symulator, na którym sprawdzane są skomplikowane systemy sterowania maszynami budowlanymi.

 

Czy firma TPI dysponuje serwisem mobilnym?

Tak, zajmuje się on urządzeniami, których nie można w prosty sposób dostarczyć do siedziby serwisu. Są to przeważnie skomplikowane systemy sterowania maszynami budowlanymi. Firma TPI dysponuje zespołem instalatorów-serwisantów, którzy dojeżdżają na teren budowy i na miejscu usuwają usterkę. Dysponują oni także zestawami zastępczymi, które można zainstalować w miejsce uszkodzonych komponentów. Rozmieszczenie instalatorów-serwisantów na terenie kraju zapewnia szybkie dotarcie w każdy zakątek Polski, co jest niezwykle istotne dla dużych inwestycji drogowych, gdzie każda

godzina przestoju maszyn to ogromne straty finansowe dla firmy realizującej prace.

 

Dziękujemy za rozmowę.

 

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments