Test wiertarko-wkrętarki udarowej Makita BHP459

Wiertarko-wkrętarka udarowej Makita BHP459 to kompaktowe urządzenie.  Zamontowano w niej silnik bezszczotkowy.

Gdybyśmy położyli obok siebie wiertarko-wkrętarki z silnikiem bezszczotkowym i tradycyjnym, to zauważylibyśmy, że ta pierwsza jest znacznie mniejsza – lżejsza, krótsza, a przez to poręczniejsza i wygodniejsza w obsłudze. Ale to nie wszystkie zalety nowoczesnej technologii brushless. Jeszcze 3-4 lata temu 18-woltowe wiertarko-wkrętarki z udarem były duże, ciężkie i bliżej im było gabarytami do wiertarki sieciowej niż do maszyny bezprzewodowej, która ma być przecież z założenia sprzętem lekkim i komfortowym w działaniu. Makita jako pierwsza znacznie zmniejszyła gabaryty tych urządzeń, stosując mocne, a jednocześnie kompaktowe silniki 4-polowe. Japońska firma postanowiła

postawić następny krok w tym kierunku i zaoferowała w swoich wiertarko-wkrętarkach jeszcze mniejsze silniki bezszczotkowe, tym samym zmniejszając wymiary tych urządzeń. I tak testowana bezszczotkowa wiertarko-wkrętarka udarowa Makita BHP459 jest krótsza od swoich odpowiedniczek z silnikiem 4-polowym BDF 456 i BHP456 odpowiednio o 13 i 14 mm. Zdawać się mogłoby, że to mały krok, ale pamiętajmy o tym, że modele te zaliczamy do elektronarzędzi kompaktowych, czyli mających maksymalnie zmniejszone wymiary.

Makita_BHP459_3-3
Oprócz tego, że są one znacznie mniejsze od swoich klasycznych braci, to mają jeszcze nad nimi poważną przewagę – praktycznie nie podlegają bieżącej obsłudze serwisowej. Każdy wie, że szczotki i komutator w intensywnie pracującej wkrętarce trzeba co jakiś czas wymieniać. Może nie jest to czynność trudna w zrealizowaniu i droga, jednak złośliwość rzeczy martwych ma to do siebie, że nie spełniają one swoich funkcji wtedy, kiedy są najbardziej potrzebne. W silniku bezszczotkowym nie ma komutatora i szczotek. Jego pracą steruje chip. Nowoczesna elektronika pozwala precyzyjnie „dawkować” moc, przez co sprzęt zużywa tyle energii, ile potrzebuje – nie mniej i nie więcej. Energooszczędność jednostki napędowej wynika także z braku iskrzenia na połączeniu szczotek i komutatora. Silnik jest przez to wydajniejszy i sprawniejszy. Konstruktorzy oceniają, że żywotność silnika bezszczotkowego jest o wiele dłuższa niż klasycznej jednostki napędowej.
Makita BHP459 to wiertarko-wkrętarka z takim właśnie nowoczesnym motorem. Należy do grupy sprzętu oznaczonego u producenta symbolem LXT. Są to narzędzia najbardziej zaawansowane technologicznie, trwałe i charakteryzujące się najwyższą wydajnością pracy. Maszyna zasilana jest akumulatorem 18-woltowym Li-Ion (można także stosować beterię 14,4 V). Tandem w postaci silnika bezszczotkowego i bardzo sprawnej baterii litowo-jonowej wydaje się być najbardziej odpowiedni dla nowoczesnego elektronarzędzia. Ogniwa Li-Ion charakteryzują się bardzo dobrą wydajnością i dużym zapasem energii. Ich bardzo ważną cechą jest możliwość doładowywania w dowolnym momencie użytkowania. Taki napęd, jak pokazały testy wewnętrzne Makity, okazał się znacznie wydajniejszy od konstrukcji z silnikami 4-polowymi (BDF459 i BHP459) – o 90% w wierceniu w drewnie świdrem o średnicy 25 mm i o 110% we wkręcaniu wkrętów 3,5 x 25 mm w konstrukcję suchej zabudowy gipsowej.

Makita_BHP459_2-2
W BHP459 silnik współpracuje z dwubiegową przekładnią. Na I biegu maszyna osiąga maksymalnie 400 obr./min, a na II przełożeniu jest to 1500 obr./min. Z kolei udar mechaniczny wytwarza na poszczególnych biegach maksymalnie 6000 i 22.500 udarów/min. Wszystkie parametry pracy maszyny mogą być płynnie regulowane za pomocą włącznika spustowego. Dodatkowo moment dokręcania dobiera się precyzyjnie za pomocą pierścienia z 16 pozycjami. Blokowanie sprzęgła do wiercenia i przełączanie w tryb udarowy odbywa się za pomocą dodatkowego pokrętła umieszczonego za pierścieniem wyboru momentu dokręcania. Mechanizm ustawiania momentu obrotowego został wzmocniony konstrukcyjnie i jest trwalszy od stosowanego w poprzednich modelach wiertarko-wkrętarek Makity.

Osprzęt – wiertła i bity – mocuje się w tradycyjnym uchwycie wiertarskim 13 mm. To wersja jednoczęściowa, wyposażona w mechanizm automatycznego blokowania wrzeciona, dzięki temu dokręcanie osprzętu umieszczonego w gnieździe uchwytu odbywa

się bardzo wygodnie. Warto dodać, że w mechanizmie napędowym zastosowano hamulec – obracające się wrzeciono zatrzymuje się natychmiast po wyłączeniu zasilania.
W konstrukcji wiertarko-wkrętarki udarowej Makita BHP459 znajdziemy kilka użytecznych rozwiązań. Chociażby diodę doświetlającą miejsce pracy, która włącza się automatycznie po naciśnięciu spustu. Z kolej hak transportowy pozwala powiesić nieużywaną w danej chwili maszynę na pasie narzędziowym. Świetnie wyprofilowanie rękojeści pistoletowej i pokrycie jej antypoślizgowym materiałem soft grip nie męczy dłoni, a także gwarantuje pewny chwyt narzędzia. Dla nowej serii wkrętarek japoński producent opracował oryginalny design z wyraźnymi, kontrastowymi, czarnymi powierzchniami. Dzięki temu narzędzia mają wyrazistą estetykę, nie tylko odróżniającą je od innych serii elektronarzędzi Makity, ale także od maszyn konkurencyjnych producentów.

Makita_BHP459_1-1
W ramach testów praktycznych wykonaliśmy wszystkie zadania, jakie na swojej drodze może napotkać akumulatorowa wiertarko-wkrętarka udarowa Makita BHP459. W pierwszej próbie wierciliśmy więc w drewnie. Sosnową belkę o grubości 70 mm przewierciliśmy na wylot wycinakiem 1-ostrzowym 51 mm. Trwało to 16 s, przy czym maszyna w tej próbie ostro dostała w kość. W drugim zadaniu w tym samym materiale mocowaliśmy wkręt o wymiarach 260 x 5 mm. Sprzęt poradził sobie z tym wyzwaniem w 10 s. W ostatniej próbie testowaliśmy możliwości wiercenia udarowego. W betonowym bloczku wywierciliśmy wiertłem 10 mm otwór o głębokości 73 mm w 12 s.

Autor: Marek Pudło, pins

 

 

Dane techniczne akumulatorowej wiertarko-wkrętarki udarowej Makita BHP453

Maks. średnica wiercenia w stali/drewnie/betonie

13/38/13 mm

Wkręt do drewna/metalu

6 x 75/6 mm

Maks. obroty bez obciążenia (I/II bieg)

0-400/0-1500/min

Maks. liczba udarów (I/II bieg)

6000/22.500/min

Uchwyt wiertarski

13 mm

Typ akumulatora/napięci/pojemność

Li-Ion/18 V/3,0 Ah

Waga z akumulatorem

1,7 kg

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments