Test przecinarki spalinowej Makita EK7651

Na testy do redakcyjnego warsztatu trafiła przecinarka spalinowa Makita EK7651. Jest to pierwsza na świecie przecinarka wyposażona w silnik 4-suwowy.

 

 

 

W Makicie EK7651 zastosowano silnik spalinowy o pojemności 75,6 cm3 i mocy 4,1 KM. Jest to nowoczesna konstrukcja 4-suwowa. Przypominamy, że 4-suw jest bardziej ekologiczny niż 2-suw pod względem czystości spalin i generowanego hałasu, który jest średnio mniejszy o kilka decybeli. Ponadto silniki 4-suwowe są bardziej ekonomiczne. Potrzebują bowiem znacznie mniejszych obrotów niż 2-suwy do osiągnięcia pełnej mocy, przez co zużywają znacznie mniej paliwa. 4-suwowe jednostki napędowe są też wygodniejsze w codziennym użytkowaniu. Nie trzeba do nich przygotowywać z zachowaniem rygoru

prawidłowej proporcji mieszanek benzyny i oleju, które są droższe niż czyste paliwo benzynowe. Do napędu przecinarki spalinowej Makita EK7651 służy najzwyklejsza benzyna bezołowiowa 95-oktanowa. Ponieważ ma ona zbiornik paliwa o pojemności 1,1 l, nie będziemy musieli często jej tankować.

Makita_EK7651_03

W testowanej przecinarce Makita EK7651 silnik napędza tarczę tnącą za pomocą paska wielorowkowego, którego naciąg regulowany jest półautomatycznie sprężyną. W przeniesieniu zastosowano sprzęgło bardzo skutecznie chroniące operatora przed skutkami zaklinowania się tarczy w obrabianym materiale. Silnik uruchamia się tradycyjnie, tj. za pomocą rozrusznika z mechanizmem linkowym. W EK7651 zastosowano system EasyStart ułatwiający uruchomienie silnika dzięki współpracy systemów kinetycznego i paliwowego. Dodatkowo rozruch zimnego silnika ułatwiany jest przez pompkę, która zasysamy paliwo do gaźnika.
Za dostarczanie do silnika czystego powietrza odpowiedzialne są dwa filtry: wstępny odfiltrowuje 74% pyłu. Zastosowano podwójny wentylator i rozdzielacza, który to odśrodkowo rozdziela ciężkie pyły poza układ zasilania gaźnika.

Makita_EK7651_01
Makita EK7651 jest przystosowana do napędu tarcz ściernych i diamentowych o średnicy 355 mm i średnicy otworu montażowego 25,4 mm. Maksymalna głębokość cięcia to 122 mm. Tarcza tnąca jest częściowo schowana pod ruchomą osłoną aluminiową, aby chronić użytkownika przed wyrzucanym urobkiem i iskrami. W osłonie tarczy i obudowie elementów napędowych przecinarki montuje się system chłodzenia wodnego ze standardowym króćcem umożliwiającym podłączenie węża wodnego i hydronetki lub skorzystanie z wody dostarczanej wodociągiem. System ten wykorzystuje się w przypadku konieczności chłodzenia tarcz diamentowych. Zaleca się stosowanie w przecinarce takich tarcz do cięcia na mokro, gdyż nie powodują one pylenia szkodliwego zarówno dla operatora, jak i maszyny.
Makita EK7651 waży 12,2 kg. Wyposażono ją w dwie rękojeści – główną ze zintegrowaną spustową manetką gazu i jej blokadą oraz dodatkową pałąkową gwarantującą pełną kontrolę nad maszyną nawet podczas cięcia z pełnym zagłębieniem tarczy. Posuw maszyny, np. podczas wycinania asfaltu, ułatwiają zamontowane pod spodem obudowy rolki. Warto tu wspomnieć, że w Makicie zastosowano system antywibracyjny AV. Łączy on dwa podstawowe rozwiązania znacznie redukujące wibracje przenoszone na ręce operatora: amortyzowane zamocowanie silnika 4-suwowego w obudowie maszyny i dodatkowo amortyzowaną sprężynami stalowymi rękojeść pałąkową. Dzięki nim jest ona podwójnie amortyzowana.

Makita_EK7651_02
Podczas testów cięliśmy na mokro twardy krawężnik z betonu B-45 oraz element granitowy. Powierzchnia cięcia, która była równa przekrojom obrabianych elementów wyznaczonym przez linię cięcia, w przypadku krawężnika wynosiła 234 cm2, a w wypadku granitu – 188,5 cm2. Do cięcia używaliśmy tarczy Makita Comet Enduro mającej segmenty wykonane w technologii 3D i przeznaczonej do cięcia twardych materiałów budowlanych. Krawężnik betonowy przecięliśmy w rewelacyjnym czasie 16,1 s, natomiast element granitowy też bardzo szybko, gdyż zajęło to nam 15,94 s.
Wrażenia z testów są następujące: nie odczuwaliśmy żadnych wibracji (zasługa systemu AV), przecinarka wymaga od operatora użycia siły jedynie w momencie rozpoczynania cięcia, a więc fazie dokładnego ustawiania tarczy w wyznaczonej linii rzazu.

Nie przeszkadzały nam w tym drgania maszyny, praktycznie zredukowane do zera przez system AV.
Cięcie prowadzi się bezwysiłkowo, jednak nie należy dopuszczać do przechylania maszyny na boki, gdyż powoduje to zaklinowanie tarczy. Nie jest jednak ono groźne dla operatora, gdyż sprzęgło w takim wypadku rozłącza napęd od tarczy w sposób, którego operator nie odczuwa, gdyż nie towarzyszy temu jakiekolwiek szarpnięcie. Naszym zdaniem, bardzo przydatne jest umieszczenie zintegrowanego włącznika/wyłącznika maszyny i ssania tuż obok rękojeści głównej. Pozwala to na jego obsługę kciukiem bez koniecznoczności odrywania dłoni od rękojeści. Podczas wykonanych prób nie dochodziło do żadnego pylenia, co oznacza 100-procentową skuteczność układu chłodzenia wodą tarczy tnącej.
Reasumując nasze testy, należy powiedzieć, że zaletą przecinarki Makita EK7651 jest nie tylko 4-suwowy silnik, ale jej konstrukcja pozwalająca i wydajnie oraz dokładnie pracować, i wygodnie (bez wibracji), i bezpiecznie, i bezpyłowo (co bardzo ważne dla naszego zdrowia).

Autor: Marek Pudło, pins

Dane techniczne przecinarki spalinowej do betonu Makita EK7651

Moc

3 kW (4,1 KM)

Pojemność silnika

75,6 cm³

Pojemność zbiornika paliwa

1,1 l

Rozmiar traczy

355 mm

Trzpień mocujący

25,4 mm

Maks. głębokość cięcia

122 mm

System tłumienia wibracji

+

Waga

12,2 kg

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments