Test przecinarki spalinowej Makita EK7651 – cięcie materiałów abrazywnych

W redakcyjnym warsztacie sprawdziliśmy, jak przecinarka spalinowa Makita EK7651 sprawuje się podczas cięcia materiałów abrazywnych.

Przypomnijmy, w przecinarce Makita EK7651 zastosowano 4-suwowy silnik spalinowy o pojemności 75,6 cm3 i mocy 4,1 KM. Jak wiadomo, czterosuw jest bardziej ekonomiczny i ekologiczny niż dwusuw pod względem zarówno czystości spalin, jak i generowanego hałasu, który jest średnio o kilka decybeli mniejszy. 4-suwowe jednostki napędowe są też wygodniejsze w codziennym użytkowaniu. Nie trzeba do nich przygotowywać mieszanek benzyny i oleju z zachowaniem rygoru prawidłowej proporcji tych substancji. Łatwo też policzyć, że taka mieszanka jest droższa niż czyste paliwo benzynowe. Do napędu przecinarki spalinowej Makita EK7651

służy najzwyklejsza benzyna bezołowiowa 95-oktanowa. Ponieważ maszyna ma zbiornik paliwa o pojemności 1,1 l, nie trzeba często jej tankować.
W Makicie EK7651 silnik napędza tarczę tnącą za pomocą paska wielorowkowego, którego naciąg regulowany jest półautomatycznie sprężyną. W przeniesieniu zastosowano sprzęgło bardzo skutecznie chroniące operatora przed skutkami zaklinowania się tarczy w obrabianym materiale. Silnik uruchamia się tradycyjnie, tj. za pomocą rozrusznika z mechanizmem linkowym. W EK7651 zastosowano system EasyStart ułatwiający uruchomienie silnika dzięki współpracy systemów kinetycznego i paliwowego. Dodatkowo rozruch zimnego silnika ułatwiany jest przez pompkę, którą zasysamy paliwo do gaźnika. Za dostarczanie do silnika czystego powietrza odpowiedzialne są dwa filtry: wstępny odfiltrowuje 74% pyłu. Zastosowano podwójny wentylator i rozdzielacz, który odśrodkowo oddziela ciężkie pyły, dzięki czemu nie dostają się one do układu zasilania gaźnika.
Makita_EK7651_ed2_01
Makita EK7651 jest przystosowana do napędu tarcz ściernych i diamentowych o średnicy 355 mm i średnicy otworu montażowego 25,4 mm. Maksymalna głębokość cięcia to 122 mm. Tarcza tnąca jest częściowo schowana pod ruchomą osłoną aluminiową, aby chronić użytkownika przed wyrzucanym urobkiem i iskrami. W osłonie tarczy i obudowie elementów napędowych przecinarki montuje się system chłodzenia wodnego ze standardowym króćcem umożliwiającym podłączenie węża wodnego i hydronetki lub skorzystanie z wody dostarczanej wodociągiem. System ten wykorzystuje się w przypadku konieczności chłodzenia tarcz diamentowych. Zaleca się stosowanie w przecinarce tarcz do cięcia na mokro, gdyż nie powodują one pylenia szkodliwego zarówno dla operatora, jak i dla maszyny.
Makita EK7651 waży 12,2 kg. Wyposażono ją w dwie rękojeści – główną ze zintegrowaną spustową manetką gazu i jej blokadą oraz dodatkową pałąkową gwarantującą pełną kontrolę nad maszyną nawet podczas cięcia z pełnym zagłębieniem tarczy. Posuw maszyny, np. podczas wycinania asfaltu czy dylatacji w wylewce betonowej, ułatwiają zamontowane pod spodem obudowy rolki. Warto tu wspomnieć, że w Makicie zastosowano system antywibracyjny AV. Łączy on dwa podstawowe rozwiązania znacznie redukujące wibracje przenoszone na ręce operatora: amortyzowane zamocowanie silnika 4-suwowego w obudowie maszyny i dodatkowo amortyzowaną sprężynami stalowymi rękojeść pałąkową. Dzięki nim jest ona podwójnie amortyzowana.
Podczas testów obróbki materiałów abrazywnych przecinaliśmy na mokro duży element asfaltowy o wymiarach 16 x 7 cm i bloczek ze świeżego betonu o wymiarach 23 x 11,5 cm. Do cięcia użyliśmy tarczy diamentowej specjalnie przeznaczonej do obróbki materiałów abrazywnych. Próby wykonaliśmy w czasach: 9,83 s (asfalt) i 18,04 s (beton). Ponieważ podczas cięcia materiałów abrazywnych występuje dość duże tarcie boczne, które jest znacznie większe niż przy cięciu materiałów twardych lub bardzo twardych, zmuszeni byliśmy do stosowania delikatnego posuwu, aby nie dochodziło do klinowania się tarczy diamentowej i zatrzymywania cięcia. Z powodu tego tarcia, jak wiadomo, cięcie materiałów abrazywnych jest tylko pozornie łatwe, wymaga ono bowiem bardziej dokładnego prowadzenia maszyny i odpowiedniego dozowania posuwu. Przy okazji wykonanych prób z zastosowaniem większego posuwu wyszło na jaw, że przecinarka Makity oferuje wysoki poziom bezpieczeństwa pracy, gdyż podczas zaklinowania tarczy nie dochodzi do żadnych szarpnięć. Przyczyną tego jest błyskawiczne działanie sprzęgła, które niezauważalnie dla operatora odłącza tarczę od napędu.
Podobnie jak w przypadku
cięcia materiałów twardych podczas prób nie odczuwaliśmy żadnych wibracji (zasługa systemu AV), a cięcie prowadzone było bezwysiłkowo. Naszym zdaniem, bardzo przydatne jest umieszczenie zintegrowanego włącznika/wyłącznika maszyny i ssania tuż obok rękojeści głównej. Pozwala to na jego obsługę kciukiem bez konieczności odrywania dłoni od rękojeści. Podczas wykonanych prób nie wystąpiło żadne pylenie ani przegrzanie tarczy tnącej, co oznacza 100-procentową skuteczność układu chłodzenia wodą narzędzia roboczego.
Reasumując nasze testy, przecinarka Makita EK7651 doskonale sprawdza się nie tylko podczas cięcia materiałów twardych, co potwierdziły nasze kwietniowe próby, ale także wysoce abrazywnych (asfalt). Zatem testowana Makita EK7651 okazała się prawdziwie wszechstronną maszyną, którą można wykorzystać zarówno podczas wznoszenia obiektów kubaturowych, jak i infrastrukturalnych typu drogi czy mosty.

Autor: Marek Pudło, pins

Dane techniczne przecinarki spalinowej do betonu Makita EK7651

Moc3 kW (4,1 KM)
Pojemność silnika75,6 cm2
Pojemność zbiornika paliwa1,1 l
Rozmiar traczy355 mm
Trzpień mocujący25,4 mm
Maks. głębokość cięcia122 mm
System tłumienia wibracji+
Waga12,2 kg
ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments