TEST POLERKI KĄTOWEJ MILWAUKEE AP 14-2 200E

Polerowanie to finalny proces obróbki powierzchni lakierowanych. Stosuje się w nim specjalizowane polerki i wiele akcesoriów: od gąbek po specjalne mleczka polerskie. W redakcyjnym warsztacie przetestowaliśmy polerski zestaw narzędziowy Milwaukee złożony z polerki AP 14-2 200E, mleczek polerskich M-CUT 1500 i M-WAX 6000 oraz gąbek twardej i miękkiej.

W zależności od stosowanych akcesoriów polerką kątową Milwaukee AP 14-2 200E można

przeprowadzić pełny cykl polerowania elementów lakierowanych (nie tylko karoserii aut) podczas ich wytwarzania lub renowacji. Testowane elektronarzędzie możemy więc użyć zarówno do wstępnych prac lakierniczych, jak i pośredniego szlifowania poszczególnych warstw (aby uzyskać powłokę lakierniczą o równomiernej grubości) oraz do ostatecznego polerowania na wysoki połysk. Jak wiadomo, poszczególne etapy prac wykonuje się różnym osprzętem – gąbkami (z pastami ściernymi, mleczkami polerskimi) czy futrami polerskimi, które mocuje się do specjalnej tarczy na rzep. W Milwaukee można montować dyski polerskie (tarcze, gąbki, itp.) o średnicy do 200 mm. Mocuje się je na rzep do specjalnej okrągłej stopy, a ona ma z kolei mocowanie gwintowe M14 do wrzeciona polerki (długość 18 mm).

Milwaukee_AP14-2200E_01

Milwaukee AP 14-2 200E jak większość polerek ma klasyczną konstrukcję, czyli opartą na konstrukcji szlifierki kątowej. W urządzeniu zastosowano silnik o mocy 1450 W, aby zapewnić mu wysoki moment obrotowy, który warunkuje efektywność polerowania, w tym szczególnie wtedy, kiedy należy użyć niskich prędkości obrotowych. Warto dodać, że w układzie napędowym polerki mamy elektroniczną płynną regulację prędkości obrotowej. Jej maksymalną wartość od 490 do 2100 min-1 ustawia się pokrętłem znajdującym na górze obudowy (mamy do dyspozycji 7 zakresów od A do G), zaś samymi obrotami steruje się włącznikiem głównym, mniej lub bardziej go wciskając. Dzięki temu rozwiązaniu możemy optymalnie dobrać obroty do wykonywanej operacji polerskiej, a podczas startu maszyny nie dochodzi do szarpnięć oraz nadmiernego poboru prądu. Można więc powiedzieć, że w Milwaukee AP 14-2 200E elektroniczna regulacja obrotów pełni również rolę układu miękkiego startu.

Milwaukee_AP14-2200E_02

Polerka Milwaukee AP 14-2 200E ma zwartą obudowę i smukłe kształty głowicy (pokryta okładziną gumową). Urządzenie waży 2,3 kg, a więc stosunkowo niedużo. Podobne maszyny konkurencyjne dostępne na rynku osiągają nawet masy 3,2-3,5 kg przy mocy ok 1100 W. W długotrwałym polerowaniu Milwaukee AP 14-2 200E pomaga ergonomicznie wyprofilowana rękojeść główna, w której zintegrowano włącznik główny (z zabezpieczeniem przed przypadkowym uruchomieniem). Z kolei uchwyt dodatkowy można mocować w głowicy zarówno z prawej, jak i z lewej strony. Maszynę będą więc komfortowo obsługiwać prawo- i leworęczni użytkownicy. Warto tutaj dodać, że konstruktorzy z Milwaukee zastosowali w niej samoodłączające się szczotki węglowe, dzięki czemu nie dochodzi do zniszczenia wirnika w przypadku nadmiernego ich zużycia. Szczotki łatwo można wymienić samemu, odkręcając tzw. klapki serwisowe i wykonując proste czynności pokazane na rysunkach zawartych w instrukcji obsługi maszyny.

W praktycznych testach postanowiliśmy wypolerować fragment zniszczonej powłoki lakierniczej na zderzaku samochodowym, używając do tego zestawu Milwaukee złożonego z mleczek polerskich M-CUT 1500 (matowienie niewielkich uszkodzeń lakieru i jego czyszczenie) i M-WAX 6000 (polerowanie) oraz gąbek twardej (do M-CUT 1500) i miękkiej (do M-WAX 6000). Nadmieniamy, że zestaw ten wchodzi w skład standardowego wyposażenia polerki AP 14-2 200E. Dzięki możności dobrania odpowiednich parametrów i stabilnej pracy polerki uzyskaliśmy bardzo dobry efekt polerski, którego nie powstydziłby się profesjonalny lakiernik.

Autor: pins

Dane techniczne polerki Milwaukee AP 14-2 200E

Moc1450 W
Obroty na biegu jałowym490-2100/min
Maks. obroty na biegu jałowym2500/min
Maks. średnica tarczy polerskiej/gwint wrzeciona200 mm/M14
Elektronika7-st. reg. obrotów
Waga2,3kg
ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments