TEST AKUMULATOROWEJ WIERTARKO-WKRĘTARKI FESTOOL C15

Do redakcyjnego warsztatu trafiła jedna z najbardziej zaawansowanych technicznie wkrętarek akumulatorowych dostępnych obecnie na rynku. Festool C15 jest najeżona elektroniką, która ma dbać o komfort naszej pracy, jej dokładność oraz efektywność.

Znakiem szczególnym wkrętarki Festool C15 jest bezszczotkowy silnik wykonany w technologii EC-TEC. Konstrukcja ta to nowoczesne podejście do systemów napędowych stosowanych w elektronarzędziach. Motor został całkowicie pozbawiony szczotek węglowych

– elementu konstrukcyjnego, który wymaga systematycznej konserwacji i jest najczęściej zużywającym się podzespołem tradycyjnego silnika elektrycznego. Brak szczotek węglowych to także duża oszczędność energii traconej w wyniku powstawania łuku elektrycznego. Tę zaoszczędzoną moc silnik bezszczotkowy wykorzystuje jako dodatkową siłę do pracy. Najważniejszymi zaletami silnika bezszczotkowego EC-TEC są jego bezobsługowość, znacznie wydłużona wytrzymałość (silnik praktycznie się nie zużywa), zmniejszone rozmiary jednostki napędowej oraz podniesiona wydajność pracy.
Jednostka napędowa w C15 to konstrukcja dwubiegowa, która pozwala wkręcać i wiercić z maksymalną prędkością 1500 obr./min. Na I biegu wkrętarka dysponuje momentem obrotowym o wartości 34 Nm. Parametry te w połączeniu z nowoczesną jednostką napędową sprawiają, że wkrętarką Festool bez problemu wywiercimy w drewnie otwory o średnicy 35 mm, a w stali 16 mm.


Warto również dodać, że silniki bezszczotkowe dają się zdecydowanie lepiej sterować niż tradycyjne jednostki napędowe. W wiertarko-wkrętarce Festool C15 Li zastosowano inteligentne układy elektroniczne (regulatory i mikroprocesory), które poprzez precyzyjne ustawianie prędkości obrotowej i momentu obrotowego pozwalają, po pierwsze, wręcz idealnie dobrać parametry pracy maszyny do sytuacji roboczej, i, po drugie, efektywnie wykorzystać każdą odrobinę energii z akumulatora. Nowoczesna konstrukcja pozwala oszczędzać zużywaną przez maszynę energię i wydłużyć czas jej pracy na jednym akumulatorze. W testowanych narzędziach znajdziemy więc elektroniczne ustawianie i odłączanie momentu obrotowego. System ten jest bardziej skuteczny od tradycyjnego sprzęgła mechanicznego i pozwala wytwarzać optymalną siłę w różnych zadaniach wkręcania i wiercenia. Układ ten pełni także funkcję ochrony podzespołów mechanicznych i akumulatora przed przeciążeniem. We wkrętarce Festool nie znajdziemy tradycyjnego pierścienia do ustawiania momentu obrotowego. Jest tutaj małe pokrętło, którym wybiera się wartość siły dokręcania. Dodatkowy przełącznik pozwala szybko zablokować sprzęgło i przejść do wiercenia. Oszczędza on sporo czasu – nastawiony moment obrotowy do wkręcania pozostaje zachowany, nawet jeśli w międzyczasie wierci się z maksymalnym momentem obrotowym. Z kolei elektryczny hamulec zatrzymuje kręcące się wrzeciono natychmiast po odłączeniu zasilania.
Jednym z najważniejszych elementów konstrukcji wkrętarki Festool C15 jest system zasilania. W urządzeniu tym „siedzi” technologia litowo-jonowa – ogniwa o napięciu 14,4 V i pojemności 2,6 Ah. Niezaprzeczalnymi zaletami akumulatorów Li-Ion są: bardzo dobra charakterystyka prądowa, która pozwala pracować wkrętarką ze 100-procentową skutecznością niemal do samego końca zapasu energii, możliwość doładowywania w każdym momencie bez obaw o uszkodzenie ogniw oraz krótki czas ładowania.

Oddzielny akapit warto poświęcić systemowi montażu osprzętu. Wkrętarka Festool C15 korzysta bowiem ze znanego i sprawdzonego systemu szybkiej wymiany narzędzi CENTROTEC gdzie wiertła i bity mocujemy w uchwycie o 50% mniejszym i o 80% lżejszym od standardowego uchwytu wiertarskiego. Złącze FastFix pozwala beznarzędziowo i sprawnie wymieniać uchwyt CENTROTEC na nasadkę kątową bądź mimośrodową FastFix i docierać do trudno dostępnych miejsc, lub na szybkomocujący uchwyt wiertarski 13 mm i współpracować z wiertłami cylindrycznymi.
Ergonomia prezentowanego sprzętu Festool stoi na najwyższym poziomie. Oczy nacieszą także esteci, ponieważ design wkrętarki jest inny niż konkurencyjnych urządzeń tej klasy na rynku. Zrezygnowano tutaj z tradycyjnej konstrukcji typu „T” lub pistoletowej na rzecz zamkniętego uchwytu w kształcie litery „D”. Wkrętarka jest wysoka, ale za to bardzo krótka. To zasługa niewielkiego silnika,

małych rozmiarów uchwytu narzędziowego Centrotec oraz wyeliminowania pierścienia do regulacji momentu obrotowego. Dopasowana jest więc do wkręcania i wiercenia w naprawdę ciasnych miejscach. Obrazu bardzo poręcznego i wygodnego elektronarzędzia dopełnia oświetlenie diodowe, które uruchamia się wraz z włączeniem sprzętu (pozwala ono pracować w ciemnych miejscach) oraz uchwyty po obu bokach akumulatorów do wieszania nieużywanego sprzętu na pasie narzędziowym.
W redakcyjnym teście przeprowadziliśmy cztery różne próby. Wiertarko-wkrętarką Festool C 15 najpierw wierciliśmy w sosnowej belce wycinakiem 1-ostrzowym 50 mm. Wywiercenie nim otworu o głębokości 63 mm zajęło maszynie 10 s. Z kolei po założeniu świdra 32 mm przewiercenie na wylot tej samej belki o grubości 140 mm – zaledwie 15 s. W próbach montażowych posłużyliśmy się dwoma wkrętami – 8 x 110 mm (7 s, niepełny gwint) i 10 x 300 mm (14 s, niepełny gwint). Jak widać, Festool, dotąd polecany do wymagających dużej dokładności prac montażowych, doskonale poradził sobie w próbach siłowych, pokazując pełnię swoich możliwości. Reasumując, wiertarko-wkrętarka Festool C15 to sprzęt z najwyższej półki, obecnie najbardziej zaawansowany technicznie w klasie wiertarko-wkrętarek 14,4 V, o bardzo szerokim spektrum zastosowań: od dokładnych prac monterskich po wymagające wysokiej mocy operacje wykonywania otworów o dużej średnicy i wkręcania wkrętów ciesielskich.

Dane techniczne akumulatorowych wiertarko-wkrętarek Festool C15

Obroty na biegu jałowym (I/II bieg)0-450/0-1500/min
Maks. średnica wiercenia w drewnie/stali35/16 mm
Maksymalny moment obrotowy (I/II bieg)40/25 Nm
UchwytCENTROTEC
Typ akumulatora/napięcie/pojemność/czas ładowaniaLi-Ion/14,4 V/2,6 Ah/40 min
Waga1,6 kg

 

Autor: Marek Pudło,pins

 

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments