Test akumulatorowej szlifierki kątowej Hitachi G 18DBVL

Obecnie renomowani producenci wprowadzają na rynek znacznie ulepszone akumulatorowe szlifierki kątowe na tarcze 125 mm. Nie ustępują one pod względem efektywności pracy tego typu urządzeniom z zasilaniem przewodowym 230 V. Przekonaliśmy się o tym, testując nową szlifierkę kątową Hitachi G 18DBVL.

Zwiększoną wydajność pracy w bezprzewodowej szlifierce Hitachi G 18DBVL uzyskano dzięki zastosowaniu najnowszej technologii zasilania akumulatorowego Li-Ion, jak też silnika bezszczotkowego oraz rozbudowanej elektroniki optymalizującej pobór energii (w tym działanie baterii) oraz pracę napędu. O pożytkach zastosowania silnika bezszczotkowego pisaliśmy już nie raz na łamach „Gazety Narzędziowej”. Więc przypomnimy tylko, że jest on

nie tylko bezobsługowy (nie ma zużywających się szczotek), ale też znacznie bardziej efektywny energetycznie (sprawny), ma mniejsze wymiary oraz masę i można nim precyzyjnie sterować za pomocą elektroniki procesorowej (mikrofalownika). I tak obroty w testowanej szlifierce są stabilizowane i regulowane elektronicznie od 4700 do 9000/min (tzw. tryb biegów elektronicznych o następujących prędkościach obrotowych: 4700/min, 5500/min, 6400/min, 7200/min, 8100/min i 9000/min). Do ich ustawiania służy oddzielne pokrętło 6-stopniowe. W urządzeniu zastosowano też innowacyjny elektroniczny tryb automatycznej zmiennej prędkości obrotowej. Gdy jest włączony, w momencie zetknięcia tarczy z obrabianym materiałem automatycznie zwiększa on obroty szlifierki z obniżonych do 5500 min-1 (na biegu jałowym) do 9000 min-1 pod obciążeniem. Tryb ten pozwala oszczędzać energię akumulatora na biegu luzem i wykorzystać ją do pracy, a nie do bezproduktywnego napędzania silnika. Ponadto zmniejsza hałas w miejscu pracy, gdyż szlifierka na obniżonych obrotach pracuje cicho. Między trybami pracy przełączamy za pomocą wygodnego w użyciu przycisku. O włączeniu trybu automatycznego informuje wskaźnik diodowy.

Jak już wspominaliśmy, do zasilania testowanej szlifierki Hitachi wykorzystało nowoczesny system akumulatorowego zasilania bazujący na ogniwach Li-Ion. Japoński koncern oferuje do testowanej szlifierki baterie 18-woltowe o pojemnościach: 1.5, 2.0, 2.5, 3.0, 4.0, 5.0 i 6.0 Ah. Możemy więc wybrać akumulator o potrzebnym nam zapasie energii, który zapewnia przy tym dużą wydajność pracy. Inżynierowie z Hitachi – dla zabezpieczenia maszyny, ogniw Li-Ion i optymalizacji ich działania – zastosowali rozbudowany system elektroniczny. Komunikujące się ze sobą jego komponenty znajdują się zarówno w samej maszynie, akumulatorze, jak i ładowarce. Elektronika ta optymalizuje pobór prądu, chroni maszynę przed nadmiernym obciążeniem i zbyt gwałtownym poborem prądu z baterii oraz zabezpiecza akumulator przed za wysoką temperaturą, nadmiernym rozładowaniem lub przeładowaniem, jak też monitoruje ilość energii w bateriach, informując o jej poziomie za pomocą 2-diodowego wskaźnika.

Testowany model G 18DBVL przystosowany jest do napędu tarcz o średnicy 125 mm. Inżynierowie z Hitachi zadbali również o bezpieczeństwo pracy i ergonomię obsługi. W szlifierce zastosowano elektroniczną ochronę przed przypadkowym uruchomieniem, która uniemożliwia rozruch silnika w przypadku montażu akumulatora do maszyny z załączonym włącznikiem. System ten znacznie zwiększa bezpieczeństwo jej obsługi. Ale na tym nie koniec – mamy jeszcze metalową osłonę tarczy, której pozycję kątową reguluje się za pomocą beznarzędziowego systemu klamrowego z wygodną dźwignią służącą do jego blokowania/odblokowania. Szlifierka ma bardzo smukłą obudowę pokrytą okładziną antypoślizgową, która umożliwia pewny chwyt nawet niewielką dłonią. Wyposażono ją w boczną rękojeść wykonaną w technologii antywibracyjnej.
Jak widać, testowana szlifierka reprezentuje najwyższy obecnie na rynku poziom zaawansowania technicznego. Zawarte w niej innowacje są owocem wieloletnich prac badawczych prowadzonych przez Hitachi.

W testach Hitachi G 18DBVL zasilanej akumulatorem Li-Ion 18 V/4,0 Ah sprawdziliśmy wydajność cięcia i szlifowania w trybie automatycznym oraz biegów elektronicznych. Przedmiotem pierwszego rodzaju prób była efektywność cięcia pręta zbrojeniowego o średnicy 20 mm. W trybie automatycznym zadanie to wykonaliśmy w czasie 15,02 s, zaś w trybie biegów elektronicznych (maksymalne obroty 9000/min) – 13,03 s. Drugiego rodzaju próby polegały na szlifowaniu płaskownika ze stali konstrukcyjnej w czasie 20 s. W trybie automatycznym usunęliśmy 6

g stali, a w trybie biegów elektronicznych (maksymalne obroty 9000/min) – 5 g. Używaliśmy przy tym dość mocnego nacisku ściernicą na obrabianą powierzchnię, co nie powodowało ani zwolnienia obrotów, ani wyłączenia się maszyny. Testy pokazały, że oba tryby pracy szlifierki pod względem maksymalnej wydajności są równorzędne (drobne różnice wynikają z niemożności zastosowania przez operatora takiego samego posuwu). Stąd wniosek, że racjonalnie jest używać trybu biegów elektronicznych w przypadku konieczności redukcji obrotów, np. szlifowania stali nierdzewnej (INOX). Uzyskana wydajność cięcia i szlifowania wskazuje, że Hitachi oferuje nam efektywność profesjonalnej 700-watowej szlifierki kątowej zasilanej przewodowo. 

Dane techniczne akumulatorowej szlifierki kątowej Hitachi G 18DBVL

Obroty znamionowe w trybie biegów elektronicznych

4700-9000/min

Obroty na biegu jałowym w trybie automatycznej zmiennej prędkości obrotowej

5500/min

Obroty pod obciążeniem w trybie automatycznej zmiennej prędkości obrotowej

9000/min

Średnica tarczy szlifierskiej

125 mm

Rodzaj baterii/napięcie/pojemność

Li-Ion/18 V/1.5, 2.5, 3.0; 4.0 lub 5.0 Ah

Waga (zgodnie z procedurą EPTA 01/2003)

2,4 kg

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments