TEST AKUMULATOROWEJ POLERKI MILWAUKEE M18 FAP180

Milwaukee jako pierwszy producent elektronarzędzi zaproponowało akumulatorową polerkę M18 FAP180 zasilaną z akumulatorów Li-Ion 18 V/5.0 Ah. Urządzenie przeznaczone jest do finalnej obróbki powierzchni lakierowanych, głównie karoserii samochodowych i elementów meblowych.

 

W zależności od wykorzystywanych akcesoriów polerką Milwaukee M18 FAP180 można przeprowadzić pełny cykl ostatecznego wykańczania powierzchni lakierowanych. Mamy tu na myśli prace prowadzone podczas renowacji karoserii samochodowych czy przy wykańczaniu elementów meblowych na wysoki połysk. Testowane elektronarzędzie może być użyte do wstępnego wykańczania powierzchni lakierowanych, pośredniego i ostatecznego ich szlifowania oraz do polerowania na wysoki połysk. Jak wiadomo, liczba etapów prac szlifiersko-polerskich zależy od stanu obrabianej powierzchni, wykorzystywanych lakierów oraz

stosowanej technologii wykańczania (głównie od używanego osprzętu i specjalnych narzędzi ściernych: gąbek, krążków i past ściernych, emulsji polerskich czy futerek). Testowana polerka Milwaukee przystosowana jest do napędu dysków polerskich (tarcz, gąbki, itp.) o średnicy do 180 mm. Montuje się je na rzep do specjalnego talerza o maksymalnej średnicy 125 mm, a on z kolei wyposażony jest w mocowanie gwintowe M14 do wrzeciona maszyny.

Milwaukee_M18_FAP180-3

Polerka Milwaukee M18 FAP180 to klasyczna konstrukcja oparta na budowie szlifierki kątowej średniej wielkości, czyli z wyprofilowaną rękojeścią główną. Na tym jednak kończą się podobieństwa Milwaukee do polerek przewodowych. W urządzeniu zastosowano bowiem silnik bezszczotkowy z rodziny POWERSTATE. Jest to faktycznie zminiaturyzowany silnik synchroniczny na 3-fazowy prąd zmienny. Jednostka charakteryzuje się bardzo wysoką sprawnością rzędu ok. 78%. Do swojej pracy potrzebuje mikrofalownika, rozbudowanej elektroniki antyprzeciążeniowej oraz optymalizującej pobór prądu i komunikującej się z akumulatorem. Tę rolę spełnia system REDLINK PLUS zamontowany właśnie w silniku Milwaukee. Mikrofalownik umożliwia również regulację obrotów w zakresie 360-2200 min-1 i pozwala je optymalnie dobrać do używanych akcesoriów oraz rodzaju obrabianej powierzchni. Zmiany szybkości pracy dokonuje się za pomocą pokrętła znajdującego się u nasady rękojeści głównej z predefiniowanymi ustawieniami: 800, 1200, 1600 i 2000 obr./min. Dzięki temu rozwiązaniu możemy też delikatnie zaczynać pracę i unikać rozbryzgiwania past czy emulsji polerskich po warsztacie.

Milwaukee_M18_FAP180-3

Polerka jest zasilana z litowo-jonowych akumulatorów Milwaukee o napięciu 18 V i pojemności 5.0 Ah. Są to bardzo efektywne baterie zawierające litowo-jonowe ogniwa REDLITHIUM-ION o dużej zdolności oddawania energii oraz trwałości, jak też inteligentną elektronikę optymalizującą procesy rozładowywania i ładowania (Milwaukee REDLINK PLUS) i zabezpieczające akumulator przed nadmiernym obciążeniem (przegrzaniem) oraz głębokim rozładowaniem.

Milwaukee_M18_FAP180-2

Testowana polerka Milwaukee M18 FAP180 ma zwartą obudowę i smukłe kształty głowicy, którą pokryto okładziną gumową. Urządzenie waży 3,1 kg z akumulatorem 5.0 Ah, a więc stosunkowo niedużo. W długotrwałym polerowaniu Milwaukee M18 FAP180 pomaga ergonomicznie wyprofilowana rękojeść główna, w której zintegrowano włącznik (z zabezpieczeniem przed przypadkowym uruchomieniem). Z kolei uchwyt dodatkowy można mocować w głowicy zarówno z prawej, jak i lewej strony. Do dyspozycji mamy alternatywny zamknięty uchwyt pałąkowy. Maszynę mogą więc komfortowo prowadzić prawo i leworęczni użytkownicy, jak również ci, którzy mają różne preferencje co do wykorzystywanego uchwytu dodatkowego.

Milwaukee_M18_FAP180-1

W praktycznych testach postanowiliśmy wypolerować fragment zniszczonej powłoki lakierniczej na zderzaku samochodowym, używając do tego zestawu Milwaukee złożonego z mleczek polerskich M-CUT 1500 (matowienie niewielkich uszkodzeń lakieru i jego czyszczenie) i M-WAX 6000 (polerowanie) oraz gąbek twardej (do M-CUT 1500) i miękkiej (do M-WAX 6000) oraz futerka polerskiego. Dzięki dobraniu optymalnych obrotów i stabilnej pracy polerki uzyskaliśmy bardzo dobry efekt jakościowy. Po rysach na lakierze nie było żadnego śladu.

Milwaukee_M18_FAP180-5

height="467" srcset="https://portalnarzedzi.pl/wp-content/uploads/2016/10/Milwaukee_M18_FAP180-5.jpg 700w, https://portalnarzedzi.pl/wp-content/uploads/2016/10/Milwaukee_M18_FAP180-5-300x200.jpg 300w, https://portalnarzedzi.pl/wp-content/uploads/2016/10/Milwaukee_M18_FAP180-5-360x240.jpg 360w" sizes="(max-width: 700px) 100vw, 700px"/>

Reasumując, testy pokazały, że praca akumulatorową polerką Milwaukee M18 FAP180 niczym nie różni się od pracy profesjonalną polerką przewodową. Milwaukee jest jednak znacznie wygodniejsza w operowaniu dzięki wyeliminowaniu kabla zasilającego i daje pełną elastyczność oraz mobilność co do miejsca prowadzenia prac renowacyjnych lub polerskich. Zaś dwa akumulatory Li-Ion 18 V/5,0 Ah znajdujące się na wyposażeniu Milwaukee M18 FAP180 w zupełności wystarczają do prowadzenia pracy ciągłej, dając całkowitą wolność od gniazdka elektrycznego.

pins

 

Dane techniczne akumulatorowej polerki Milwaukee M18 FAP180

Rodzaj akumulatora/napięcie zasilania/pojemnośćLi-Ion/18 V/5.0 Ah
Obroty na biegu jałowym220-2200/min
Maks. średnica talerza/gwint wrzeciona125 mm/M14
Maks. średnica dysków polerskich180 mm
Waga z akumulatorem 5.0 Ah3,1 kg