Przygotowanie powierzchni z zastosowaniem systemu IAS 2 (część I)

W niniejszym odcinku „Festool radzi” zajmiemy się przygotowaniem powierzchni w lakiernictwie pojazdowym z zastosowaniem szlifierek o napędzie pneumatycznym pracujących w systemie IAS 2.

Podczas wykonywania prac naprawczych elementów karoserii pojazdów często stosujemy szlifierki o napędzie pneumatycznym. Podczas intensywnego użytkowania charakteryzują się one większą ergonomią i trwałością w stosunku do konstrukcji napędzanych silnikami elektrycznymi. Festool posiada w swojej ofercie cały zestaw szlifierek oscylacyjnych i mimośrodowych do różnorodnych zastosowań pracujących w systemie IAS 2 (fot. 1.). Szlifierki podłączamy do systemowego węża posiadającego specjalną 3-funkcyjną końcówkę (fot. 2.). Ponieważ IAS 2 to zintegrowany

system zasilania szlifierek w przygotowane sprężone powietrze (fot. 3 C), odprowadzania zużytego powietrza z dala od szlifierki (fot. 3 B.), oraz odsysania pyłu (fot. 3 A) wszystkie te funkcje muszą być realizowane przez wąż systemowy. Podłączenie szlifierki do węża wykonujemy szybko i pewnie (fot. 4 i 5.). Zestaw IAS 2 wymaga połączenia kilku elementów składowych w zależności od wybranej przez użytkownika konfiguracji. Tymi zagadnieniami zajmiemy się w drugiej części niniejszego tematu. Jedną z podstawowych konfiguracji jest praca jedną szlifierką z odkurzaczem ustawionym tuż przy stanowisku szlifowania (fot. 6.). Zagadnieniem nad którym skoncentrujemy się w tym odcinku jest prawidłowy dobór modelu maszyny do wykonywania odpowiedniego zakresu prac. Omówienie rozpoczniemy od operacji zgrubnego usuwania starych powłok: lakieru, podkładu, szpachlówki, korozji itp. Do tych prac na dużych i w miarę płaskich powierzchniach najlepiej nadaje się szlifierka mimośrodowa LEX 2 185/7 (fot. 7.) która zgodnie z parametrami zawartymi w nazwie pracuje z talerzem o średnicy 185 mm wprawianym w ruch mimośrodowy z suwem roboczym o średnicy 7 mm. Taka konfiguracja parametrów obróbki pozwala na szybki postęp prac przy dobrej kontroli nad jakością powierzchni szlifowanego elementu. W przypadku powierzchni wymodelowanych kształtowo zdzieranie i szlifowanie zgrubne (np. powierzchni szpachlowanych) możemy wykonywać przy użyciu szlifierki mimośrodowej LEX 2 150/11 (fot. 8.). Szlifowanie zgrubne i międzyoperacyjne tego typu elementów możemy realizować posługując się szlifierką mimośrodową LEX 2 150/7 (fot. 9.) a na mniejszych powierzchniach LEX 2 125/7. Jeśli wykonujemy obróbkę wyrównującą dużych płaskich powierzchni (np. wyszpachlowanych) bardzo dobrze nadaje się do tego typu prac pneumatyczna szlifierka oscylacyjna LRS 400. Stopa o wymiarach 80×400 mm stanowi dobrą bazę do „wyprowadzania” tego typu powierzchni (fot. 10.). Przy mniejszych powierzchniach płaskich w fazie szlifu międzyoperacyjnego możemy posłużyć się szlifierką oscylacyjną LRS 93 M w wersji bez uchwytu wydłużonego (fot. 11.), ewentualnie LRS 93 G z takim uchwytem. Bardzo dokładny szlif międzyoperacyjny i końcowy na średniej wielkości powierzchniach możemy wykonać szlifierką mimośrodową LEX 2 150/3. Przykłady: wyrównywanie elementu pokrytego podkładem transportowym (fot. 12.), ewentualnie matowienie powierzchni lakieru przed polerowaniem (fot. 13.). Tego typu operacje na mniejszych powierzchniach możemy wykonać szlifierką mimośrodową LEX 2 125/3. Podobnie jak w modelach o napędzie elektrycznym w przypadku szlifierek mimośrodowych o napędzie pneumatycznym mamy możliwość stosowania talerzy szlifierskich do wyboru w jednej z trzech twardości struktury. Ponadto wszystkie szlifierki Festool o napędzie pneumatycznym wyposażone są w regulację prędkości obrotowej silnika co daje nam możliwość dostosowywania się do rodzaju powierzchni szlifowanej a stosując odpowiednie materiały ścierne uzyskiwanie najwyższej jej jakości.

 

Fot. 1. Różne modele szlifierek pracujących w systemie IAS 2.

 

 

Fot. 2. Końcówka węża IAS 2 do której podłączamy szlifierki.

 

Fot. 3. Końcówka i zespół węży zintegrowanych systemu IAS 2.

 

Fot. 4. Szybkie i pewne mocowanie przyłącza szlifierki do węża IAS 2.

 

Fot. 5. Szlifierka podłączona do węża IAS 2.

 

Fot. 6. Zestaw IAS 2 przygotowany do pracy.

 

Fot. 7. Szlifierka LEX 2 185/7

podczas zdzierania lakieru z dużej powierzchni.

 

Fot. 8. Szlifierka LEX 2 150/11 podczas zeszlifowywania warstw lakieru z uszkodzonego elementu.

 

Fot. 9. Szlifierka LEX 2 150/7 podczas szlifowania zgrubnego i wyrównywania powierzchni uszkodzonego elementu.

 

Fot. 10. Szlifierka LRS 400 podczas wyrównywania dużej i płaskiej wyszpachlowanej powierzchni elementu.

 

Fot. 11. Szlifierka LRS 93 M dobrze sprawdza się na mniejszych płaskich powierzchniach.

 

Fot. 12. Szlifierka LEX 2 150/3 podczas zabielania i wyrównywania powłoki podkładu transportowego

 

Fot. 13. Szlifierka LEX 2 150/3 podczas matowienia powierzchni lakieru przed polerowaniem.

 

Fot. 14. Szlifierka LEX 2 125/3 podczas rozszlifowywania lakieru na niewielkiej powierzchni wypukłej.

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments