Podstawowe czynności obsługowe spalinowej pilarki łańcuchowej (cz. IV) Sprawdzenie amortyzatorów, stanu silnika i sprawności układu smarowania łańcucha

Jak wiadomo, pilarki łańcuchowe zaliczane są do urządzeń najbardziej niebezpiecznych dla operatorów. Dlatego postanowiliśmy nieprofesjonalnym użytkownikom tych maszyn podać podstawowe zasady prawidłowej ich obsługi, wykorzystując do tego celu jedną z pilarek Makity.

 

 

Niewiele osób wie, że bezpieczeństwo pracy pilarką łańcuchową warunkowane jest stanem technicznym jej amortyzatorów. Gdy amortyzatory poziome (fot. 1.) są zużyte lub uszkodzone, tracimy kontrolę nad pilarką podczas cięcia. W celu wykonania sprawdzenia amortyzatorów naciskamy na boki prowadnicy po obu ich stronach (fot. 2. i 3.). Jeśli prowadnica szybko wraca na swoje

miejsce, wtedy mamy sprawne amortyzatory, a jeżeli nie, to trzeba dokładnie sprawdzić ich stan w serwisie i ewentualnie wymienić na nowe.
Prawidłowe uruchamianie pilarki zależy od sprawności zaczepów rozrusznika, które potocznie nazywane są pieskami. W tym celu demontujemy boczną pokrywę obudowy silnika od strony mechanizmu rozruchowego (fot. 4.). Po jej zdjęciu sprawdzamy stan zaczepów (fot. 5.). Jeśli są powyginane, należy je wymienić na nowe w serwisie. Do ich powyginania dochodzi wówczas, kiedy podczas uruchamiania pilarki od razu mocno szarpiemy za linkę, np. wyrzycając maszynę z ręki, co jest nieprawidłowym sposobem jej odpalania. Aby zapobiec wygięciu się tych zaczepów, należy najpierw lekko podciągnąć linkę do momentu (fot. 6.), kiedy odczujemy jej opór, co spowoduje zakleszczenie się ich na kole rozruchowym. Wtedy właśnie możemy energicznie ją pociągnąć (fot. 7.) i uruchomić pilarkę.
Następnie sprawdzamy stan silnika. W tym celu uruchamiany pilarkę i odczekujemy od 1,5 do 2 minut, aby mogła się rozgrzać na wolnych obrotach. Następnie na wolnych obrotach kolejno zmieniamy położenia pilarki od pionowego przez poziome do bocznego (fot. 8., 9. i 10.). Jeśli podczas zmian pozycji pilarki dochodzi też do zmniejszenia lub przyspieszenia wolnych obrotów silnika, jest to pierwszy sygnał, że jest ona nie w pełni sprawna. Należy więc ją oddać do serwisu na przegląd techniczy, który wykryje i usunie zaistniałe usterki.
Przed przystąpieniem do pracy pilarką należy koniecznie sprawdzić prawidłowość działania układu smarującego łańcuch. W tym celu uruchamiany pilarkę, a następnie ustawiamy jej obroty na 3/4 maksymalnego ich zakresu i obserwujemy, czy łańcuch zrzuca olej na deskę lub pień, rysując wyraźną kreskę (fot. 11.). Jeśli nie dochodzi do powstania takiej kreski, układ smarowania łańcucha nie działa prawidłowo. Gdy przyczyną tego jest brak oleju, należy go uzupełnić, a jeśli nie, udać się do specjalistycznego serwisu na sprawdzenie, czy układ ten jest sprawny.

 Amortzatory boczne prowadnicy pilarki

 

Sprawdznie stanu amortzatorów bocznych prowadnicy pilarki

 

Sprawdznie stanu amortzatorów bocznych prowadnicy pilarki

 

Demontaż bocznej pokrywy obudowy silnika od strony mechanizmu rozruchowego

 

Zaczepy rozruchowe w dobrym stanie technicznym

 

Aby zapobiec wygięciu się tych zaczepów, należy najpierw lekko podciągnąć linkę do momentu,

kiedy odczujemy jej opórpodciągnąć linkę do momentu, kiedy odczujemy jej opór

 

Energicznie za linkę możemy pociągnąć wtedy, kiedy zaczepy zakleszczą się na kole rozruchowym

 

Sprawdzenie poprawności działania silnika na wolnych obrotach

 

Sprawdzenie poprawności działania silnika na wolnych obrotach

Sprawdzenie poprawności działania silnika na wolnych obrotach

 

Sprawdzenie

poprawności działania układu smarującego łańcuch

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments