Podstawowe czynności obsługowe spalinowej pilarki łańcuchowej (cz. I) Sprawdzenie maszyny przed pracą

Jak wiadomo, pilarki łańcuchowe zaliczane są do urządzeń najbardziej niebezpiecznych dla operatorów. Dlatego postanowiliśmy nieprofesjonalnym użytkownikom tych maszyn podać podstawowe zasady prawidłowej obsługi, wykorzystując do tego celu jedną z pilarek Makity.

 

 

Najpierw opowiemy o podstawowym sprawdzianie pilarki łańcuchowej przed pracą. Pozwala to szybko określić sprawność techniczną maszyny. Jak wiadomo, niesprawna technicznie pilarka to wielkie zagrożenie dla użytownika, gdyż może spowodować bardzo niebezpieczny wypadek przy pracy, w tym w skrajnych przypadkach nawet śmiertelny. Pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać, jest określenie prawidłowości działania manetki gazu (fot.

1. i 2.). Jeśli po wciśnięciu blokady działa ona bezproblemowo, oznacza to, że jest sprawna. Następnie sprawdzamy stan łapacza łańcucha. Jest on, jak wiadomo, bardzo istotnym elementem dla bezpiecznej pracy pilarką, gdyż w przypadku zerwania łańcucha zatrzymuje go, nie dopuszczając do uderzenia operatora. W celu określenia stanu łapacza demontujemy część bocznej obudowy pilarki, która zakrywa mocowanie prowadnicy i łańcucha. Jeżeli łapacz jest uszkodzony, powinniśmy udać się do serwisu i dokonać stosownej naprawy. Jeśli nie jest uszkodzony, tak jak na zdjęciu zamieszczonym w artykule (fot. 3.), możemy przystąpić do następnej czynności sprawdzającej, czyli do określenia prawidłowości zamontowania i napięcia łańcucha. Łańcuch musi znajdować się na prowadnicy i być rozpostarty pomiędzy zębatkami napędową i prowadzącą (fot. 4.). Przypominamy, że zębatka prowadząca znajduje się na przeciwległym do pilarki końcu prowadnicy. Jeśli łańcuch wystaje z prowadnicy na ok. 5 mm (fot. 5.), jest prawidłowo napięty. Natomiast jeżeli można go bardziej wysunąć z prowadnicy, wtedy jest zamocowany nieprawidłowo (fot. 6., o prawidłowej regulacji łańcucha napiszemy w jednym z następnych odcinków naszego cyklu). Następnie sprawdzamy pewność zamocowania prowadnicy wraz z łańcuchem do pilarki. Musi być zamontowana sztywno, a śruby mocujące powinny być mocno dokręcone. Nie powinny tu występować żadne luzy.
Gdy mamy prawidłowo zamocowany i napięty łańcuch, możemy sprawdzić działanie hamulca łańcucha. Najpierw sprawdzamy hamulec na wyłączonej pilarce. Powinien być bezproblemowo włączany i wyłączany (fot. 7. i 8.). Jeśli występują jakieś opory, powinniśmy sprawdzić, czy nie jest on np. zanieczyszczony (o tym problemie napiszemy w jednym z następnych odcinków) lub oddać pilarkę do fachowego serwisu, który dokona odpowiedniego sprawdzenia i ewentualnej naprawy. Jeśli hamulec „na sucho” działa prawidłowo, wtedy sprawdzamy, czy faktycznie zatrzymuje łańcuch. W tym celu uruchamiamy pilarkę i włączamy hamulec. Gdy działa bez zarzutu, dokonujemy ostatniej podstawowej czynności sprawdzającej na pracującej ok. 2 min pilarce, a mianowicie określamy, czy tłumik jest pewnie zamontowany. Jeśli nie, to wyłączamy pilarkę i dokręcamy jego śruby mocujące (fot. 9.). Jeżeli nasz sprawdzian wypadł pozytywnie, możemy przystąpić do pracy pilarką. O kolejnych czynnościach sprawdzających stan techniczny pilarki napiszemy w następnych odcinkach naszego cyklu.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments