Li-Ion kontra LiHD. Test szlifierki akumulatorowej Metabo W 18 LTX 125 Quick z bateriami Li-Ion i LiHD

Metabo W 18 LTX 125 QUICK to szlifierka kątowa należąca do grupy sprzętu heavy duty, który na polskim rynku zebrał bardzo dobre opinie od profesjonalnych użytkowników. Sprawdziliśmy jej efektywność pracy, porównując pod tym względem dwie stosowane przez Metabo litowo-jonowe technologie zasilania: konwencjonalną Li-Ion i wysokoprądową LiHD.

Testowana szlifierka napędzana jest wydajnym silnikiem szczotkowym. Dysponuje obrotami na biegu jałowym wynoszącymi 8000/min. Może być zasilane akumulatorami litowo-jonowymi o napięciu 18 V albo z systemu konwencjonalnego (2.0, 4.0, 5.2 Ah), albo wysokoprądowego LiHD (3.1, 5.5, 6.2 Ah). Przypomnijmy, Metabo jako pierwszy producent na świecie wprowadziło w br.

na rynek najnowszą technologię akumulatorową Metabo LiHD, która nie tylko umożliwia skonstruowanie wysokowydajnych elektronarzędzi bezprzewodowych, np. akumulatorowej dużej szlifierki kątowej, ale także zwiększa znacznie wydajność dotychczas produkowanych maszyn Metabo, takich jak np. testowana szlifierka W 18 LTX 125 QUICK. Podstawą technologii LiHD są innowacyjne litowo-jonowe ogniwa wysokiej mocy. Mają wzmocnioną konstrukcję, m.in. styki biegunów dodatnich i ujemnych, jak też więcej aktywnego materiału, który reaguje z elektrolitem na czynnej powierzchni elektrod. Aby z ogniw można było pobierać duży prąd, przekonstruowano też sam akumulator. Mamy więc w nim miedziane styki dużej mocy, które są grubsze o 35% od standardowych konektorów stosowanych dotychczas w konwencjonalnych bateriach Li-Ion. Siłę ich połączenia ze stykami elektronarzędzia zwiększono o 30%. Natomiast wewnętrzne łączenia ogniw są też ze stopu miedzi i mają niklowaną powierzchnię. Prądowe szyny wykonano zaś z posrebrzonej miedzi i zwiększono ich przekroje z 2,5 do 6 mm2. Taka konstrukcja pozwoliła z akumulatora pobierać prąd o wartości 60 A, jak też znacznie ograniczyć jego nagrzewanie się. Np. w przypadku poboru prądu 30 A przez 10 minut, konwencjonalny akumulator Li-Ion nagrzewa się do temperatury ok. 90°C, zaś LiHD – do 60°C. Ograniczenie nagrzewania jest korzystne dla baterii, bo pozwala zachować w pełni jej żywotność, jak też ogranicza straty energetyczne, co oznacza, że możemy nią dłużej pracować na jednym cyklu ładowanie/rozładowanie. Np. w stosunku do akumulatorów 5,2 Ah, czas ten zwiększono o aż 87% (dane dla baterii Li-HD 6,2 Ah). W rezultacie redukcji liczby ładowań, co jest konsekwencją wydłużenia cyklu rozładowania pracą, akumulator LiHD ma dwa razy dłuższą żywotność od standardowych baterii Li-Ion. Dzięki nowym ogniwom dużej mocy, które charakteryzują wysokim prądem rozładowania, technologia LiHD dostarcza elektronarzędziu o 67% więcej mocy elektrycznej niż było to możliwe dotychczas. Płaskie, jednorzędowe akumulatory LiHD o pojemności 3,1 Ah oferują moc porównywalną do tej, którą charakteryzowały się stosowane dotychczas znacznie większe baterie Li-Ion (5,2 Ah). Nowa technologia umożliwiła zatem redukcję ich rozmiarów i ciężaru. Akumulatory LiHD są w pełni kompatybilne ze wszystkimi obecnie produkowanymi urządzeniami akumulatorowymi, w tym z testowaną szlifierką, i ładowarkami Metabo.

Szlifierka kątowa Metabo W 18 LTX 125 QUICK wyposażona jest zaawansowany układ elektroniczny o rozbudowanych funkcjach: ograniczający prąd rozruchu, monitorujący temperaturę silnika (ochrona antyprzeciążeniowa) i komunikujący się z elektroniką baterii (bez względu do jakiego systemu zasilania litowo-jonowego należy). Umożliwia to podczas pracy ciągłe monitorowanie napięcia i natężenia prądu oraz temperatury akumulatora oraz dostępnej aktualnie ilości energii, jak też zaawansowaną ochronę antyprzeciążeniową maszyny i baterii oraz optymalizację poboru energii. W momencie nadmiernego obciążenia szlifierki, które mogłoby spowodować zniszczenie jej silnika albo ogniw akumulatora z powodu ich przegrzania lub nadmiernego rozładowania, współpracujące układy elektroniczne odcinają zasilanie i maszyna zostaje zatrzymana. Użytkownik może ją ponownie uruchomić, gdy odpowiednio obniży się temperatura silnika lub ogniw. Elektronika szlifierki za pomocą diody umieszczonej w dolnej części obudowy informuje też o jej stanie: gotowości do działania, zużytych szczotkach węglowych i zatrzymaniu silnika w wyniku przeciążenia.

Należy tu wspomnieć, że bateria wyposażona jest w elektronikę, która nie tylko komunikuje się z maszyną, ale także z elektroniką ładowarki. Dzięki temu

podczas ładowania na bieżąco kontrolowana jest temperatura ogniw i ilość gromadzonej w nich energii. Pozwala to chronić baterie przed szkodliwym przeładowaniem. W przypadku, gdy zamontowana w ładowarce bateria ma za dużą temperaturę, do akcji wchodzi technologia AIR COOLED i następuje schłodzenie jej ogniw. W momencie, gdy osiągną odpowiednio niską temperaturę, rozpoczyna się ich ładowanie. Dzięki temu zachowana jest pełna żywotność akumulatorów. Opisana technologia zasilania maszyny i ładowania baterii nosi nazwę „Ultra-M”.

Należy tu wspomnieć, że szlifierka ma tzw. ruchome gniazdo, w którym mocuje się akumulator. Użytkownik może więc zmieniać pozycję baterii (do dyspozycji są 3 ustawienia), obracając ją wokół osi obrotu maszyny. Umożliwia to bardziej swobodne operowanie maszyną i dobranie rozkładu jej masy do wymagań operatora. Trwałość silnika jest znacznie przedłużona dzięki zastosowaniu zewnętrznego filtra przeciwpyłowego. Mocuje się go na zewnątrz obudowy urządzenia, a jego zadaniem jest zapobieganie dostawaniu się opiłków do wnętrza maszyny. Jest to istotne w przypadku silnika na prąd stały, gdyż metalowe opiłki przyklejają się do magnesów silnika i powodują jego uszkodzenie.
Metabo W 18 LTX 125 QUICK jest nie tylko lekka i mała, ale również poręczna i łatwa w obsłudze. Na ergonomię pracy ma wpływ przede wszystkim niewielki obwód obudowy. Jest on dopasowany do średniej wielkości dłoni i pozwala pracować szlifierką jedną ręką. Uchwyt pomocniczy można zamocować z prawej lub lewej strony głowicy, przez co maszyną mogą się posługiwać zarówno prawo-, jak i leworęczni operatorzy.
Dużo dobrego trzeba napisać o mocowaniu tarczy (125 mm) – do wrzeciona przykręca się ją nakrętką szybko mocującą. Dzięki niej wymiana osprzętu jest szybka i nie wymaga stosowania żadnych dodatkowych narzędzi. Podobnie rzecz się ma z osłoną tarczy. Jej położenie blokowane jest za pomocą systemu zapadkowego, więc zmiana ustawienia osłony odbywa się także beznarzędziowo.


Podczas testów wykonaliśmy próby cięcia elementów stalowych: pręta zbrojeniowego o średnicy 2 cm i gładkiego o średnicy 3 cm wykonanego z twardego stopu stalowego. Szlifierkę zasilaliśmy w pełni naładowanymi akumulatorami Li-Ion 18V/5,2Ah/93,6 Wh (konwencjonalna technologia) i LiHD 18 V/3,1Ah/56 Wh (technologia wysokoprądowa). Podczas testów uzyskaliśmy następujące czasy cięcia: 15,12 s (pręt zbrojeniowy, LiHD), 15,14 s (pręt zbrojeniowy, Li-Ion), 33,94 s (pręt gładki, LiHD) i 37,81 s (pręt gładki, Li-Ion). Próby okazały się zgodne z deklaracjami niemieckiego producenta z Nürtingen i pokazały, że oba akumulatory oferują bardzo podobny pod względem wartości poziom mocy użytecznej, przy czym bateria LiHD jest mniejsza i lżejsza, waży bowiem 508 g (Li-Ion – 676 g). Dzięki temu wyposażona w nią szlifierka jest wygodniejsza w pracy i łatwiej ją operować. Gdy pracujemy dłuższy czas, różnica mas wynosząca 168 g nabiera dużego znaczenia – jak wiadomo, operatorzy tnąc czy szlifując lżejszymi maszynami męczą się wolniej i przez to możliwe jest uzyskanie wyższej wydajności pracy.

Dane techniczne szlifierki akumulatorowej Metabo W 18 LTX 125 QUICK

Prędkość obrotowa na biegu jałowym

8000 min-1

Średnica tarczy szlifierskiej

125 mm

Baterie Li-Ion (napięcie/pojemność)

18 V/2.0, 4.0, 5.2 Ah

Baterie LiHD/napięcie/pojemność

18 V/3.1, 5.5, 6.2 Ah

Waga bez akumulatora

1,86 kg

ZOBACZ TAKŻE

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar

wpDiscuz