DUŻE SZLIFIERKI KĄTOWE (część II a). Konstrukcja

Duże szlifierki kątowe pod względem konstrukcyjnym można zaliczyć do najprostszych elektronarzędzi.

 

Ich idea konstrukcyjna to w zasadzie połączenie silnika (napędu) z narzędziem roboczym przez przekładnię kątową zakończoną wrzecionem. Konieczna do tego jest odpowiednia obudowa tworząca ramy konstrukcyjne i jednocześnie umożliwiająca stosowanie szlifierki przez operatora. Stąd typowa szlifierka kątowa składa się tylko z następujących podstawowych zespołów:

  • silnika elektrycznego,
  • wentylatora chłodzącego,
  • zębatej przekładni kątowej,
  • łożysk,
  • wrzeciona z gwintem M14,
  • blokady wrzeciona,
  • osłony tarczowej,
  • włącznika,
  • elektronicznych układów sterowania,
  • obudowy z rękojeścią główną,
  • uchwytu dodatkowego,
  • przewodu zasilającego.

 

W przewodowych dużych szlifierkach kątowych stosuje się wyłącznie elektryczne silniki komutatorowe zasilane jednofazowym prądem zmiennym 230 V. Często instaluje się w nich tzw. samoodłączające się szczotki węglowe. Mają one wewnątrz trzpień

ze sprężynką. Jeżeli dojdzie do ich ok. 70-proc. zużycia, a więc skrócenia o ok. 2/3, trzpień, wykorzystując sprężynkę, automatycznie odpycha szczotkę od komutatora. Powoduje to odcięcie zasilania od silnika i zaprzestanie jego działania, czego konsekwencją jest konieczność wymiany szczotek węglowych. W ten sposób komutator zabezpieczany jest przed zetknięciem się z mocowaniem szczotek, które następuje w wyniku ich całkowitego zużycia i powoduje jego uszkodzenie. Obecnie niektóre firmy stosują w swoich szlifierkach szczotki o przedłużonej żywotności zapewniające do 200 godz. nieprzerwanej pracy. Omawiane maszyny mają także specjalne klapki lub specjalne plastikowe śruby, które umożliwiają szybką wymianę szczotek bez konieczności demontowania obudowy tych elektronarzędzi.
GN_08_2016_small-7_2

Ponieważ profesjonalne szlifierki pracują w środowisku zapylonym, ich wirniki zabezpiecza się specjalnymi żywicami, koszyczkami lub oplotem przeciwdziałającymi penetracji uzwojeń silnika przez agresywny pył szlifierski. Na wrzecionie wirnika zamontowany jest wentylator służący do chłodzenia szlifierki. Jego podstawowym zadaniem jest niedopuszczenie do powstania wysokiej temperatury uzwojeń silnika oraz częściowe chłodzenie mechanizmów przekładni. Dzięki temu możemy wykonywać pracę przez dłuższy czas bez szkody dla elektronarzędzia. Warto zwrócić uwagę, że wentylator w maszynach tych pełni jeszcze jedną ważną funkcję, a mianowicie umożliwia szybkie schłodzenie maszyny na obrotach luzem i jej tzw. przedmuchanie, przez co również z wnętrza urządzenia usuwany jest kurz szlifierski.

pins, współpraca: Dariusz Świnarski
Bosch_GWS_24-230LVI_01
ZOBACZ TAKŻE

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

avatar

wpDiscuz