AKUMULATOROWA SZLIFIERKA KĄTOWA MAKITA DGA900 NA TARCZE 230 mm

Czasy, w których elektronarzędzia akumulatorowe intensywnie zastępują maszyny przewodowe, już nadeszły. Najlepszym dowodem na to jest akumulatorowa szlifierka kątowa Makita DGA900, w której stosuje się tarcze do szlifowania i cięcia o średnicy 230 mm.

 

Jak wiadomo, efektywne cięcie lub szlifowanie tarczami 230 mm wymaga od szlifierki kątowej generowania sporej mocy. Dlatego moc nominalna dużych szlifierek przewodowych wynosi 2000-2600 W, zaś użyteczna – 1050-1350 W. Jeszcze niedawno jej uzyskanie w przypadku elektronarzędzi akumulatorowych było niemożliwe. Głównymi barierami były silniki o zbyt małej sprawności i niska wydajność energetyczna akumulatorów. Najpierw w japońskiej Makicie poradzono sobie z pierwszym problemem, opracowując ok. 7 lat temu

wysoko sprawne (ok. 80%) silniki bezszczotkowe, a następnie rozwiązano drugi, udoskonalając konstrukcję systemów zasilania akumulatorowego. To pozwoliło wygenerować z nich prądy o wyższym natężeniu i przechowywać znacznie więcej energii oraz konstruować systemy zasilające o wyższym napięciu wynoszącym 36 V. Konsekwencją rozwiązania wspomnianych problemów było opracowanie przez inżynierów z Makity elektronarzędzi bezprzewodowych, których moc użyteczna wynosi 1000-1500 W. I tak powstała linia elektronarzędzi 2 x 18 V, w skład której najpierw weszły: pilarka łańcuchowa Makita DUC252, nożyce do żywopłotu Makita DUH651, dmuchawa Makita DUB361, pilarka tarczowa Makita DHS710, młot udarowo-obrotowy Makita DHR264, ukośnica Makita DLS714Z, piła szablasta Makita DJR360Z, odkurzacz plecakowy Makita DVC260Z. Niedawno dołączyła do nich właśnie wprowadzana na rynek nowa szlifierka kątowa Makita DGA900 na tarcze 230 mm. Zastosowano w niej nowoczesny, wysokosprawny silnik bezszczotkowy i 36-woltowy system zasilania 2 x 18 V wykorzystujący 2 akumulatory Li-Ion o napięciu 18 V.

Makita_DGA900Z_03

Wysokowydajny system zasilania

Makita zadbała o jego ekonomiczność i efektywność energetyczną. Dlatego wykorzystała w nim dwa akumulatory Li-Ion 18 V do tej pory stosowane do zasilania maszyn klasy 18 V. Są one w systemie połączone szeregowo i tworzą 36-woltowe „ogniwo”. W szlifierce DGA900 podpina się je do podwójnego mocowania znajdującego się za rękojeścią główną. Ten prosty konstrukcyjnie zabieg umożliwił więc przez 2-krotne zwiększenie napięcia zasilania uzyskanie mocy dwa razy wyższej od mocy analogicznie konstruowanych elektronarzędzi 18 V. W prezentowanej szlifierce, podobnie jak w innych elektronarzędziach serii 2 x 18 V, możemy używać systemowych akumulatorów Makity z rodziny 18-woltowej o różnych pojemnościach 2,0; 3,0; 4,0; 5,0 i 6,0 Ah. Pojemność tak skonfigurowanego układu zasilania 36 V (2 x 18 V) równa jest średniej z sumy pojemności (Ah) użytych akumulatorów. Jeśli zatem w gniazda szlifierki włożymy jeden akumulator 5,0 Ah, a drugi 6,0 Ah, to pojemność takiego układu zasilania wyniesie 5,5 Ah. W przypadku użycia częściowo rozładowanych baterii, będzie ona działała do momentu rozładowania jednej z nich. Zaproponowany przez Makitę system 2 x 18 V to zatem wysoce elastyczne rozwiązanie pod względem oferowanych mocy i znacznie ekonomizujące koszty zakupu sprzętu.  W szlifierce możemy więc wykorzystać dotychczas używane baterie 18 V Makity. Zaś jeśli jest ona pierwszym elektronarzędziem japońskiego producenta w naszym parku maszynowym, zakupione z nim akumulatory możemy zastosować do nabytych później urządzeń Makity o napięciu zasilania 18 V lub 2 x 18 V.

Istotną częścią omawianego systemu zasilania jest elektronika optymalizująca jego działanie. Dba ona o ochronę antyprzeciążeniową silnika szlifierki oraz optymalizację i monitoring zasilania akumulatorowego. Nie dopuszcza więc do przegrzania, przeciążenia oraz nadmiernego rozładowania litowo-jonowych ogniw baterii. Informuje również za pomocą dwóch diodowych wskaźników o poziomie ich naładowania. Wskaźniki znajdują się w tylnej części szlifierki na mocowaniu akumulatorów. Zadziałanie ochrony antyprzeciążeniowej sygnalizowane jest miganiem diody LED, zaś zabezpieczenia przed zbyt głębokim rozładowaniem akumulatora – jej zapaleniem. Ważną funkcją omawianej elektroniki jest komunikacja z elektroniką elektronarzędzi i ładowarki w celu kontroli oraz optymalizacji działania tych urządzeń.

Makita_DGA900_02

100vw, 1100px" />

Nowoczesny, efektywny i bezpieczny napęd

Aby zapewnić szlifierce DGA900 odpowiednio wysoką efektywność pracy i pełne, a przy tym ekonomiczne wykorzystanie mocy akumulatorów, zastosowano w niej silnik bezszczotkowy BLDC (ang. BrushLess Direct-Current motor). Generuje on maksymalną moc użyteczną wynoszącą 1500 W, co oznacza, że szlifierka Makity jest równie efektywna co przewodowe maszyny o mocy nominalnej 2600 W.

Przypomnijmy, silnik bezszczotkowy ma inną konstrukcję niż stosowane w elektronarzędziach komutatorowe jednostki prądu stałego. Na jego wirniku nie znajdziemy bowiem uzwojeń, lecz magnesy stałe, zaś stojan tworzą gwiaździste uzwojenia (cewki) odpowiednio skonfigurowane z elektroniką sterującą. Nie ma więc w nim komutatora, czego konsekwencją jest brak zużywających się szczotek i iskrzenia podczas pracy, które obniża znacznie sprawność jednostek komutatorowych oraz podwyższa ich zapotrzebowanie na energię elektryczną. Silnik bezszczotkowy działa na zasadzie wirującego pola magnetycznego, czym przypomina synchroniczne lub asynchroniczne jednostki napędowe na prąd zmienny. Wirujące pole magnetyczne wytwarzane jest w nim w stojanie przez elektronikę (mikrokontroler), która zamienia prąd stały pochodzący z akumulatora na zmienny wielofazowy (liczba faz zależy od liczby cewek stojana i przeważnie w przypadku elektronarzędzi wynosi trzy). Mikrokontroler kieruje tak przetworzony prąd stały na odpowiednie cewki stojana, jak też monitoruje za pośrednictwem czujnika Halla położenie wirnika, co pozwala na płynny rozruch i precyzyjne sterowanie obrotami. Jak widać, elektronika jest podstawowym podzespołem silnika bezszczotkowego, takim jak wirnik czy stojan. Dzięki temu silnik ten jest w wyższym stopniu sterowalny niż jednostki komutatorowe. Można w nim precyzyjnie sterować zarówno obrotami, jak i ich momentem siły, co pozwala na uzyskanie optymalnych parametrów pracy pod obciążeniem. Potrzebny do tego jest odpowiedni układ elektroniczny wchodzący w skład kontrolera i sterownik – to właśnie Makita nazywa technologią ADT (Automatic Torque Drive Technology). Dzięki niej szlifierka automatycznie dostosowuje swoją prędkość obrotową i moment do chwilowego obciążenia. Pracujemy więc nią efektywnie, stabilnie i z optymalnymi obrotami wynoszącymi 6000/min. Pod względem ich wielkości, jak widać, nie ma praktycznie żadnej różnicy pomiędzy akumulatorową Makitą DGA900 a dużymi kątowymi szlifierkami przewodowymi wyposażonymi w elektroniczny układ stabilizacji obrotów, które w ich przypadku na biegu jałowymi wynoszą 6500-6600/min. Zatem akumulatorowa Makita DGA900 pozostawia „daleko w tyle” przewodowe szlifierki niewyposażone w taką elektronikę, gdyż ich obroty pod obciążeniem spadają nawet do wartości 3500-4000/min.

Ponadto w szlifierce Makita DGA900 mamy łagodny rozruch, który oszczędza i akumulatory, i ręce użytkowników, bowiem maszyna nie szarpie podczas włączania. Elektronika zastosowana w niej nie tylko optymalizuje parametry pracy, lecz także dba o bezpieczeństwo operatorów. W szlifierce mamy bowiem technologię AFT (Active Feedback Sensing). Rozwiązanie to automatyczne wyłącza narzędzie w przypadku nagłego spowolnienia lub zatrzymania tarczy, np. w skutek jej zakleszczenia w obrabianym materiale. Chroni w ten sposób użytkownika przed niebezpiecznym odbiciem maszyny. Znajdziemy też w niej elektroniczny hamulec tarczy zatrzymujący ściernicę do cięcia w czasie 2 s oraz zabezpieczający nas przed zranieniem lub uszkodzeniem obrabianej powierzchni. Jest również funkcja antyrestartu, która uniemożliwia przypadkowe uruchomienie szlifierki. Przypominamy, że ma ono miejsce wtedy, gdy np. wymieniamy akumulator w maszynie z włącznikiem znajdującym się w pozycji załączenia.

Makita_DGA900_01

/>

Zaawansowana ergonomia i łatwa obsługa

Ergonomicznie zaprojektowana obudowa silnika szlifierki zapewnia pewne i wygodne operowanie nią. Mamy bowiem odpowiednio wyprofilowaną, wąską rękojeść główną z miękkimi okładzinami antypoślizgowymi oraz gumowany uchwyt dodatkowy, który możemy zamontować po prawej lub lewej stronie przekładni. Tarcze skrywa metalowa osłona o regulowanym beznarzedziowo położeniu. Możemy je szybko wymieniać dzięki blokadzie wrzeciona.

Szlifierkę wykonano w technologii XPT, co oznacza, że jest wysoce odporna na pył i wilgoć. Zadbano również o ochronę jej akumulatorów przed uszkodzeniami mechanicznymi, zabezpieczając je osłoną metalową. Szlifierkę wyposażono też we włącznik z zabezpieczeniem przed przypadkowymi włączeniem.

 

Efektywna jak profesjonalne szlifierki przewodowe o mocy 2200 W

Testy porównawcze japońskiego producenta, podczas których przecinano materiał betonowy tarczami diamentowymi oraz stalowy korundowymi, pokazały, że akumulatorowa Makita DGA900 po względem efektywności pracy praktycznie nie ustępuje profesjonalnym szlifierkom kątowym o mocy 2200 W. Praca nią jest bardzo stabilna niemalże w całym zakresie cyklu rozładowania baterii. Operuje się ją znacznie wygodniej niż dużymi i ciężkimi szlifierkami przewodowymi za sprawą mniejszych gabarytów oraz wyeliminowania kabla. Reasumując, akumulatorowa szlifierka kątowa Makita DGA900 to innowacyjne i ergonomiczne urządzenie, w którym mamy do dyspozycji nowoczesne technologie zasilania i napędu. Sądzimy, że szybko zdobędzie popularność na polskim rynku i znajdzie się na wyposażeniu fachowców, którzy często wykonują trudne prace w miejscach znacznie oddalonych o sieciowych źródeł zasilania.

pins

 

Dane techniczne akumulatorowej szlifierki kątowej Makita DGA900

Rodzaj akumulatorów Li-Ion
Pojemność akumulatorów 2,0; 3,0; 4,0; 5,0 i 6,0 Ah
Napięcie akumulatorów 2 x 18 V
Średnica tarczy szlifierskiej 230 mm
Prędkość obrotowa na biegu jałowym 6000/min
Gwint wrzeciona M 14
Ciężar (z akumulatorem 3,0; 4,0; 5,0 lub 6,0 Ah) 8,0 kg